פרופ' דניאל זייפמן נבחר לנשיא הבא של מכון ויצמן למדע

אבי בליזובסקי

מנדי מורוס, מלונדון, המכהן כיו”ר מועצת המנהלים של מכון ויצמן למדע, הודיע היום כי ועדת המינויים של המכון החליטה להמליץ למועצת המנהלים של המכון לבחור בפרופ' דניאל זייפמן לתפקיד נשיא מכון ויצמן למדע.

המלצת ועדת המינויים באה בתום תהליך שנמשך חודשים אחדים. ועדת החיפוש לנשיא, שכללה חברים במועצת המנהלים של המכון מהארץ ומחו”ל, וכן ששה ממדעני המכון, בחרה פה אחד בפרופ' זייפמן, והמלצה זו אושרה אתמול על-ידי ועדת המינויים העליונה של המכון, בראשות מנדי מורוס. המלצת ועדת המינויים טעונה אישור מליאת מועצת המנהלים של המכון. פרופ' זייפמן, שיכהן כנשיא העשירי של מכון ויצמן, יחליף את הנשיא הנוכחי של המכון, פרופ' אילן חת. תקופת כהונתו של פרופ' חת מסתיימת ב-1 בדצמבר 2006.

פרופ' דניאל זייפמן נולד בבלגיה בשנת 1959 ועלה לארץ בשנת 1979. הוא קיבל תואר ראשון (1983) ושלישי (1989) בפיסיקה אטומית מהטכניון. לאחר מכן ביצע מחקר בתר-דוקטוריאלי במעבדת ארגון שבשיקאגו. בשנת 1991 חזר לארץ והצטרף כחוקר בכיר למחלקה לפיסיקה של חלקיקים במכון ויצמן למדע. בשנת 1997 הועלה לדרגת פרופסור חבר, ובשנת 2003 הועלה לדרגת פרופסור. כיום הוא עומד בראש המחלקה לשירותים פיסיקליים במכון. בשנת 2001 התמנה חבר במכון מקס פלנק לפיסיקה גרעינית בהיידלברג שבגרמניה, ובשנת 2005 נבחר כחבר בוועדה המנהלת של מכון זה. במסגרת זו הוא מנהל פרויקט בהיקף של 4.5 מיליון אירו להקמת טבעת לאיחסון יונים שתפעל בטמפרטורה קרובה לאפס מעלות קלווין.

מחקריו של פרופ' זייפמן מתמקדים בתגובות דינמיות של מולקולות קטנות, ובדרך שבה הן משפיעות על הרכב החומר הבין-כוכבי. לשם כך הוא משחזר במעבדה את התנאים השוררים בחלל החיצון, בין היתר באמצעות מתקנים מיוחדים הקרויים “מלכודות יונים” או טבעות איחסון. מתקנים אלה מאפשרים לו לשמור ולמדוד את תכונותיהם של צברים קטנים של חומר המכילים מאות בודדות של אטומים או מולקולות, הנתונים בתנאים קיצוניים הדומים לאלה הקיימים בחלל הבין-כוכבי (טמפרטורה וצפיפות נמוכות במיוחד). ניסוים אלה הביאו להבנה מעמיקה של תהליכי הפירוק של מולקולות כתוצאה מחשיפה לאור או לאלקטרונים חופשיים. מחקרים אחרים שלו התמקדו בשאלת תהליכי ההיווצרות של מולקולות מורכבות בחלל.

פרופ' זייפמן משקיע לא מעט מזמנו בקשר עם הציבור הרחב בכלל ועם בני נוער בפרט, במטרה להרחיב את העניין והידע של כל אדם במתרחש בחזית המדע.
ידען המדע בישראל