פיתוח חדש: טיהור מים באמצעות זרם חשמלי

באוניברסיטה העברית בירושלים פיתחו תהליך חדשני לטיהור מים, באמצעות הוספת יונים חיוביים וסילוק החומרים המזהמים. לדברי החוקרים, הפטנט כרוך בעלויות אפסיות של אנרגיה ומבטל את הצורך בכימיקלים

האוניברסיטה העברית

חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים פיתחו טכנולוגיה חדישה המאפשרת טיהור של מים באמצעות זרם חשמלי. צוות מחקר, הכולל את פרופסור אבנר עדין מהמחלקה למדעי הקרקע ומים בפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה, ואת החוקר ד”ר ניקולאי וסקן, פיתח את תהליך הטיהור, המבוסס על נטרול המטען החשמלי השלילי הקיים בחלקיקים המזהמים, באמצעות הוספת יונים חיוביים לנוזלים. היונים החיוביים גורמים לחלקיקים המזהמים להתלכד לחלקיקים גדולים יותר, דבר המקל על הוצאתם מהמים באמצעות שקיעה או סינון.
לדברי החוקרים, החדשנות והייחודיות בתהליך זה הן שבניגוד לתהליכי טיהור המים שנעשו עד כה – אין שום צורך בחומרים כימיים למיניהם. הטיהור נעשה באמצעים חשמליים בעזרת אלקטרודות מיוחדות, המספקות את הבחישה הדרושה באופן סטטי וללא עזרת בוחשים ומערבלים שנדרשים בטיהור על-ידי כימיקלים.
בעזרת “יישום”, הגוף המסחרי של האוניברסיטה העברית, הקימו החוקרים חברה בשם “טריטק21 תעשיות בע”מ”, אשר מפתחת ובונה מתקנים אלקטרו-כימיים חדשניים. מתקנים אלו הופכים חלקיקים מרחפים ומומסים במים ובשפכים, לחלקיקים בעלי יכולת השקעה או סינון. התהליך נרשם כפטנט עולמי.
לדברי פרופ' אבנר עדין, “הייחוד בפיתוח 'טריטק21', אשר הפך למוצר מסחרי בשם 'אפקטור' (EFector), הוא בשיפור יכולת הפרדת המזהמים שנוספים למים כשאלה הופכים לשפכים, או במסגרת טיפול במי ים, מים עיליים (אגמים, נהרות וכו') ומי באר”. פרופ' עדין מציין כי הפטנט כרוך בעלויות אפסיות של אנרגיה ומבטל את הצורך בכימיקלים. גם ההשקעה הנדרשת במתקן טיהור מים קטנה יותר אם משתמשים ב'אפקטור', המבוסס על טכנולוגיית אלקטרופלוקולציה ייחודית המאפשרת יצירת תלכידי מזהמים באמצעים חשמליים, אלקטרו-סטטיים ואלקטרו-כימיים.
ה'אפקטורים' של 'טריטק21' מיועדים לטיפול בשפכים עירוניים ותעשייתיים. הם משתלבים במכוני טיהור שפכים גדולים כקטנים, ומסוגלים לסייע להם לעמוד בדרישות התקנים: שפיכה לנחל או לים מבלי לערער שם את המרקם האקולוגי העדין, וכן טיהור ברמה הגבוהה ביותר המאפשר השקיה של גידולי נוי, קיט ומזון- רמה שכמעט אינה מתאפשרת כיום במכוני הטיהור. כיום משולבת מערכת אפקטור בכמה מקומות, ביניהם במכון טיהור השפכים של המועצה האזורית באר-טוביה ובמפעלי תעשייה בעפולה, באשדוד וברמת חובב, שם הייתה המערכת למתקן היחיד שזכה להצלחה רבה. כן מוקם כיום הראשון מבין ארבעה מפעלים לתעשיית אלומיניום באיטליה.
האפקטור של טריטק21 מסתפק בפחות משליש מהאנרגיה הנדרשת לתהליך טיהור רגיל, מונע את הצורך להשתמש בכימיקלים ועשוי להביא לחיסכון של מחצית עד שני שלישים מעלות ההשקעה הכוללת הנדרשת, מהשטח ומהנפח שתופס מתקן כימיקלים. הסיבות הללו תורמות לאפשרות להפחתה משמעותית של כ-20% בעלויות טיהור המים ויותר מכך כשמדובר בשפכים תעשייתיים.