פופיולר סיינס/האם וירוסים יתגלו כתרופה לסרטן?

הנדסה גנטית הופכת וירוסים קטלניים לתרופה חכמה למחלת הסרטן

פופיולר סיינס

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/popscivirus1.html

בחודש פברואר 2005 הכריזו חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה שבלוס-אנג'לס על תחילתו של קרב ענקים ביו-טכנולוגי, כאשר הפכו את אחד הווירוסים המאיימים ביותר שמוכרים לאנושות – HIV – ללוחם יעיל במחלה איומה אחרת: הסרטן. בניסויים שנערכו בעכברים שסבלו ממלנומה, תקפו וירוסי HIV מהונדסים תאים סרטניים מבלי שהעכברים נדבקו באיידס. במקביל הודיעו חוקרים של Mayo Clinic במינסוטה, על ממצאים דומים – לאחר שתכנתו וירוסי חצבת לאתר גידולים סרטניים ולהשמיד אותם מבלי לפגוע ברקמות הבריאות.
סמיכות הזמנים בין ההכרזות אינה מקרית. מחקרים רבים נערכים לאחרונה בתחום הווירו-תראפיה, תוך ניסיון לנצל את נטייתם של הווירוסים לתקוף תאים סרטניים על מנת להשיג ניצחון בקרב בו עד כה נחלה הרפואה בעיקר הפסדים. לאחר שהמחקרים הראשונים הראו שרבים מהווירוסים אינם מזיקים לאדם, החלו כמה אוניברסיטאות וחברות ביו-טכנולוגיה לערוך ניסויים קליניים בווירו-תרפיה.
הרעיון אמנם נשמע נועז וחדשני, אך ניסיונות ראשונים לשיסוי וירוסים בגידולים סרטניים נערכו הרבה לפני שהחל המחקר הגנטי. בשנות החמישים של המאה שעברה הוכיחו מדענים ש-adenovirus – סוג מסוים של ווירוס נפוץ שגורם להצטננות – יעיל למדיי כטיפול בסרטן הגרון. אולם, המחקר נזנח לאחר שהכימו-תראפיה צברה תאוצה. הווירו-תראפיה זכתה לעדנה רק לאחר שבשנת 1991 פורסם מחקר שהראה שניתן להנדס גנטית וירוסים על מנת שיתקפו גידולים מבלי לגרום למחלה.
הסוד טמון בהבאת הווירוס הנכון למקום הנכון – כלומר החדרתו לגידול הממאיר, שם הוא יתרבה, יחסל את התאים הסרטניים הקיימים ויתקוף תאים סרטניים חדשים מבלי להפעיל את המערכת החיסונית של הגוף. בדרך כלל מזריקים את הווירוס ישירות לגידול, אך באזורים מסוימים של הגוף, דוגמת המוח, קשה לעשות זאת. היעד הנכסף הוא להחדיר את הווירוס בעירוי לווריד, אך בשיטה זו עלולים מנגנוני ההגנה של הגוף להתעורר והווירוס יידחה עוד לפני שיגיע לגידול.
וירוס החצבת המהונדס בו נעשה שימוש בניסוי אכן היה אחד הראשונים שהוחדרו דרך מחזור הדם של העכבר. על מנת להערים על מנגנוני ההגנה של הגוף הכינו המדענים וירוס חצבת “ייעודי”, שעבר שינויים גנטיים ומגיע ישירות לגידול. כך גם במקרה של וירוס ה-HIV: החוקרים של אוניברסיטת קליפורניה בלוס-אנג'לס ערכו בווירוס שינויים שגורמים לו לחפש את תאי המלנומה ולהשמידם. המדענים מציידים את הווירוס בווים מסוימים שמעניקים לו אחיזה במולקולות שונות.
מחקרים אלה נראים אמנם מבטיחים, אך עשויות לחלוף עוד שנים רבות עד שהווירו-תראפיה תזכה ליישום מעשי ברפואה. ניסויים בבני אדם אינם צפויים להיערך בשלוש השנים הקרובות, ואפילו תרופות שמרניות יותר נזקקות לשנים רבות של ניסויים עד שהן זוכות לאישור של ה-FDA. ובכל זאת, המומחים תולים תקוות רבות בכיוון זה. בשנים הקרובות נדע אם הווירוסים המאיימים יכולים להפוך גם לידידים.
ידען החיידקים והוירוסים