סיקור מקיף

נפתח הכינוס הישראלי ה – 44 לתעופה וחלל, 25-26 בפברואר 2004

שירות הידען

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/airo44.html

בכנס התעופה והחלל ה – 44 שנפתח היום ( 25.2 ) אמר יאיר רמתי, מנהל מפעל מל”מ של התעשייה האווירית, כי “בשני העשורים האחרונים נכנסה ישראל והתעשיות הביטחוניות שלה, לפיתוח מתוחכם ואתגרי של טכנולוגיות בתחום הטילים והחלל.
פעילות זו מאופיינת במורכבות טכנולוגית ואתגרים ניהוליים, וכן בצורך לטפל במערכות גדולות – system of systems ( s.o.s).
פרויקטים מערכתיים כאלה מצויים בחזית הידע העולמי, משלבים יכולות בתחומי החיישנים, אלקטרוניקה, ארכיטקטורה של המערכת, אווירונאוטיקה, הנעה רקטית, הנחייה ובקרה, ביצועים וניסויי טיסה”, אמר יאיר רמתי.
במהלך ההרצאה הוצגו 2 דוגמאות למערכות מסוג זה : תכנית החלל הישראלית ומערכת יירוט טילים בליסטיים – החץ.

הרצאה נוספת שניתנה בכנס היתה בנושא מל”טים עתידיים ע”י שלמה צח ממפעל ההנדסה של התע”א, שאמר “התע”א בוחנת כיוונים עתידיים חדשים בתחום הכלים הלא מאוישים :
1) מל”ט שיהיה מונע בעזרת תאי דלק המפותחים כיום בתעשיית הרכב.
תאי דלק אלה יוצרים אנרגיה חשמלית המפעילה מנועים חשמליים. מדובר במל”טים שצריכים לשהות לזמן ארוך של כשבוע ימים, עם מטעד של 200 ק”ג בגובה של כ – 50,000 רגל.
2) נבחנת האפשרות לפתח מטוסי תובלה לא מאוישים, שיוכלו להוביל מכולה סטנדרטית במשקל של כ – 10 טונות, למרחקים של בין 500 ל – 1000 ק”מ .
הנ”ל מצויים בבדיקות הרעיון במרכז ההנדסה של התע”א”.

בכנס המציין 50 שנה לפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון , לוקחים חלק כ – 800 משתתפים.

נשים בתעופה – דור ההמשך

יעל רום מוותיקות הפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון אומרת כי לוסי אזולאי – אדרעי, כלת הפרס על שם הלל לשנה תשס”ד היא רק אחת משורה ארוכה ומרשימה של נשים צעירות מצטיינות הלומדות לקראת התואר השלישי בפקולטה להנדסת אורונוטיקה וחלל בטכניון. כיום לומדות במסגרת זו 14 נשים לתואר מגיסטר ו – 6 לקראת תואר בהנדסה ( 11% ו-30% ביחד )
זאת לעומת 30 הנשים שזכו בתואר מגיסטר ו – 6 הנשים שזכו בתואר דוקטור, מיום הקמת הפקולטה ב – 1954 ועד 2003.
הישגיהן זכו גם להכרה בינלאומית, כאשר במהלך העשור האחרון, כמעט מדי שנה אחת מהן זוכה במילגה הבינלאומית היוקרתית על שם הטייסת אמיליה ארהארט.

בלימודים לקראת התואר הראשון גדלו המספר והשיעור של הסטודנטיות בכל מחזור קבלה ומגיע בממוצע ל – 17% מכלל הסטודנטיות/ים, כאשר יש סמסטרים בהם השיעור הגיע ל – 25%.
כאשר אנו בוחנים את שיעורי ההשתתפות של נשים בטקסי סיום של התואר הראשון אנו אורים בבירור עלייה יציבה ומשמעותית במספרים ובשיעורים בעשרים השנים האחרונות מאחת בלבד במאי 1947 ל – 10 במאי 2003, שהיוו אז 16% מכלל המוסמכים המחזור.

בתעשייה האווירית שמציינת 50 שנה לייסודה, מצאנו כי שיעור ההשתתפות של נשים בתחומי ההנדסה, המדעים המדויקים והטכנולוגיה מגיע ל – 10% מתוך 4250 העובדים בתחומים אלה. מעניינת החלוקה לפי תחומים :
7.3% מקרב המהנדסים, 35% מקרב המדענים, 5.4% מקרב טכנאים/הנדסאים.

בתפקידי ניהול ( החל מראש תחום ומעלה ( אנו מוצאים רק 3.3% נשים- 3% בהנדסה, 21% במדעים, 1% בטכנולוגיה. במשאבי אנוש ציינו כי לגיל ולוותק יש משקל רב בסיכויים לקידום לתפקידי ניהול ובאלה יש לגברים יתרון יחסי, מפני שנשים איחרו להצטרף למקצועות אלה בתעשייה האווירית..
ובכל זאת המצוינות מאיצה תהליכי קידום והתעשייה האווירית גאה בהישגיהן המקצועיים של אותן 20 נשים הנמצאות היום בתפקידי ניהול בכירים : 11, מהנדסות, 7 מדעניות, 2 טכנולוגיות.


הודעה שיצאה לקראת הכינוס

23/2/2004
הכינוס הישראלי השנתי ה – 44 לתעופה וחלל יתקיים השנה ביום רביעי ה – 25 בפברואר במלון דן פנורמה בתל – אביב וביום חמישי ה – 26 בפברואר בקרית הטכניון בחיפה
הכינוס, המהווה מפגש של הקהילה האוירונוטית והחלל בארץ, משמש כבמה להרצאות הדנות בהיבטים המדעיים וההנדסיים בתחומים הרבים והמגוונים של הנדסת אוירונוטיקה וחלל, כמו גם בשילובם של תחומים אלו בגישה המערכתית הכוללת המונחת ביסוד הפיתוח והתכן של כלי טייס.

התכנית המדעית של הכנס כוללת הרצאות כלליות, אשר תינתנה ע”י מרצים מוזמנים הנחשבים מובילים בתחומם בקנה מידה בינלאומי והרצאות על נושאים מדעיים, הנדסיים וטכנולוגיים אשר יוצגו ע”י מגוון רחב של משתתפים מן הארץ ומחו”ל.

בין ההרצאות הכלליות ראוי לציין הפתיחה של הכנס ע”ש פון קרמן, על מבנים ומערכות משולבות שתינתן ע”י פרופ' צ'ופרה (Chopra) מאוניברסיטת מרילנד, ארה”ב, ואת הרצאתו של מר יאיר רמתי, מנכ”ל מל”מ על פיתוח של מערכות טילים. כמו כן תינשא הרצאה על “פיתוח ספינת אויר”סטרטוספירית מונעת בכוח השמש, ע”י ראש מו”פ במפעל מל”מ, מר אברהם באום.
ביום השני של הכנס ירצה פרופ' ביבלרץ מ – Naval Postgraduate School
קליפורניה, ארה”ב על הנעה חשמלית לשימוש בחלל, פרופ' Takayama
מאוניברסיטת Tohoku, יפן, יסקור יישומים של מחקרים על גלי הלם ברפואה, גיאו – פיסיקה ובתעשייה.

על אף המצב הפוליטי / ביטחוני אשר איננו מסייע לקיום כינוסים מדעיים בהיקף גדול בתקופה האחרונה, ישתתפו בכינוס גם השנה מדענים מאוניברסיטאות ומכוני מחקר מארה”ב, בריטניה, גרמניה, הולנד, צרפת ורוסיה. העבודות יוצגו במסגרת עשרים ואחד מושבים מקבילים אשר יוקדשו לתחומים של מל”טים, דינמיקת זרימה ממוחשבת, הנחיה, מבנים אוירו – חלל, הנדסת מערכת, אירואלסטיות, אוירודינמיקה, הנעה סילונית ורקטות, מבנים נבונים, מכניקת טיסה, שריפה, מערכת חלל וגילוי תקלות ומערכות.

מושב מיוחד מוקדש לתחרות פרויקטים של סטודנטים. במושב זה תוצגנה עבודות מערכתיות אשר בוצעו ע”י חמש קבוצות סטודנטים לקראת סיום לימודיהם בפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל בטכניון ובמכללת אורט בראודה, בכרמיאל. העבודות בוצעו בהנחיית מנחים מהתעשייה האווירית, מהטכניון, רפא”ל וצה”ל. פרס כספי יחולק לקבוצת הסטודנטים הזוכה בהסתמך על רמת העבודה ואיכות הצגתה בכנס. העבודות שתוצגנה השנה במסגרת זאת יהיו :
1. הרחבת מערך הדמייתי של לוויינים באמצעות המיקרו- לווין ההיפרספקטרלי ” עוקב”
2. “סלע” מנוע סופרסוני לגבהים נמוכים.
3. I-DEMUS מל”ט דו – מנועי לגובה בינוני ולשהייה ארוכה.
4. גישה חדשה בתכן נושא מטענים ויחידת פלט מטענים קטנים.
5. מטוס אימונים מתקדם.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~772681191~~~190&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.