נמצאה חוליה חסרה באבולוציה של העופות

עשרות מאובנים של יצור דמוי “טבלן” שיש הסבורים כי יצור זה מהווה את החוליה החסרה באבולוציה של העופות התגלה בצפון מערב סין.

שרידים של 40 מהעופות האמפיביים הכמעט מודרניים, השתמרו כל כך טוב, עד שבחלקם אפילו שרדו הנוצות. הם נמצאו במחוז גאנסו, מדווחים חוקרים בגליון כתב העת סיינס היוצא לאור היום. קודם לכן, נמצאה רק רגל בודדה של היצור הידוע בשם Gansus yumenensis.
“ג'נסוס הוא החוליה החסרה באולוציה של העופות”. אומר מאט לאמאנה ממוזיאון קרנגי להסטוריה של הטבע בפיטסבורג.
מרבית קרובי המשפחה של העופות מתקופת הדינוזאורים היו חברים בקבוצות שנכחדו ולא נשארו להם צאצאים מודריים ואולם ג'נסוס הובילו לעופות מודרניים, ולפיכך הם הקשר בין העופות הפרימיטיביים לאלו שאנחנו רואים היום” אמר למאנה, שותף לראשות צוות המחקר לסוכנויות הידיעות.
גודלו של העוף היה כשל יונה, אך היא דמתה יותר לטבלנים או ברווזים צוללים, הוא מסביר, ומוסיף כי לאחד המאובנים אפילו נשארה פיסת עור בין אצבעות כף רגלו, והדבר מראה כי היה לציפור הזו קרום שחיה.
“יש לנו מזל הרבה יותר גדול משצפינו במציאת המאובנים הללו” אמר האי-לו יו מהאקדמיה הסינית למדעי הגיאולוגיה. “עולם שהיה אבוד במשך למעלה ממאה מיליון שנים נחשף בפנינו”. אמר. “קודם לכן היה לנו פער בין העופות העתיקים והעופות של ימנו וג'נסוס מתאים בדיוק למילוי הפער הזה”, הוסיף ד”ר ג'רלד האריס מדיקסי קולג' ביוטה.
“ג'נסוס הוא הדוגמה העתיקה ביותר של עופות כמעט מודרניים שהסתעפו מעץ המשפחה שהחל בפרוטו-ציפור ארכאופטריקס, אמר פיטר דודסון מאוניברסיטת פנסילבניה, שותף למאמר ביחד עם לאמאנה, יו ואחרים.
השרידים מתוארכים ב-110 מיליון שנים, והדבר הזה גורם להם להיות העתיקים בקבוצת הארניטוראה, הכוללת את העופות המודרניים ואת קרוביהם שכבר נכחדו. קודם לכן, המאובן העתיק ביותר הידוע בקבוצה הזו היה בן 99 מיליוני שנים.
העובדה שג'נסוס היה עוף ימי מעידה על כך כי העופות המודרניים התפתחו מיצורים שמקורם בסביבה הימית, אומרים החוקרים. “הדוגמאות החדשות שלנו נשמרו היטב, וכמה מהם אפילו נושאים שרידים של נוצות” אמר לאמאנה. “מכיוון שהמאובנים הללו נמצאים במצב כל כך טוב, הצלחנו לשחזר את הופעתם החיצונית ואת הקרבה ביניהם בדרגת דיוק גבוהה. הם סיפקו תובנה חדשה לטרנספורמציה האבולוציונית של דינוזאור אוכל בשר לעופות כפי שאנו מכירים היום. השרידים נמצאו בקרקעית אגם עתיק ליד העיר צ'אנגמה. החוקרים היו צריכים לפצל לוחות פתוחים של אבן בוץ כדי למצוא אותם. היה זה כמו להפוך דפים בספר, אמר לאמאנה.

“הלכנו לצ'אמנגה, וחשבנו שנמצא שרידים של יצור אחד או שניים”, אמר, “במקם זאת מצאנו עשרות, לרבות כמה שהשלד שלהם ומקצת הרקמות הרכות במצב טוב. הצלחנו מעבר לחלומות הפרועים ביותר שלנו.”

<לידיעה באתר החדשות של יאהו