סיקור מקיף

נחשף לראשונה הליך הפענוח של הקריאה המוצעת לכתובת העברית מלפני 3200 שנים

הכתובת נכתבה על לוח עופרת קטן ומקופל, והיא נמצאה בשנה שעברה בעבודות סינון עפר לחפירה של פרופ’ אדם זרטל ז”ל מאוניברסיטת חיפה בהר עיבל

כתובת הר עיבל מפוענחת על ידי פרופ' גרשון גליל מאוניברסיטת חיפה. צילום: Jaroslav Valach
כתובת הר עיבל מפוענחת על ידי פרופ’ גרשון גליל מאוניברסיטת חיפה. צילום: Jaroslav Valach

כשנה לאחר הפרסום הראשון אודותיה, הכתובת העברית המוקדמת ביותר מלפני כ-3200 שנה, הכוללת את שם האל המפורש, מפורסמת בכתב העת Heritage Science, שם נחשף לראשונה הליך הפענוח, הכולל סריקות לייזר מתקדמות והאופן הייחודי שבו נכתבה הכתובת, הכוללת את הקללה: “ארור לאל יהו”. “הכתובת אינה נקראת בצורה המקובלת כיום, בצורה אופקית. יש בה חלקים שכתובים מלמעלה למטה וחלקים שכתובים בצורה מעגלית. כל אלה היו מאפיינים מקובלים לכתובות מסוג זה באותה תקופה ומוכרים לנו גם ממקומות אחרים והם מעידים על יכולות הכתיבה המורכבות של כותבי הכתובת”, אמר פרופ’ גרשון גליל מאוניברסיטת חיפה, שותף למאמר ומי שאחראי לקריאת הכתובת.

הכתובת נכתבה על לוח עופרת קטן ומקופל, והיא נמצאה בשנה שעברה בעבודות סינון עפר לחפירה של פרופ’ אדם זרטל ז”ל מאוניברסיטת חיפה בהר עיבל על ידי ארגון Associates for Biblical Research  מטקסס ובהובלת ד”ר סקוט סטריפלינג, השותף גם הוא למאמר.

הלוח, שתוארך לתקופה שלפני 3,200 שנים, הוא למעשה סוג של ספרון שניתן לסגירה ופתיחה בן שני עמודים: מימין החלק הפנימי עליו נרשמה הכתובת ומשמאל החלק שסגר עליה שעליו נראים סימנים של כתב מצידה האחר החיצוני. גודל הלוחית הוא כשני ס”מ לרוחב וכ-2.2 ס”מ לאורך, ועובי הדפנות שלה מילימטרים בודדים. מכיוון שלא ניתן כיום לפתוח את לוח העפרת, הממצא נשלח ל-The Institute of Teoretical and Applied Mechanics in Telč הצ’כי, שם בוצעו סריקות לייזר ובדיקות אופטיות שונות, המתוארות בהרחבה במאמר, ומציגות כיצד הצליחו החוקרים לשחזר את הטקסט הקדום, כך שהפך לאפשרי לקריאת על ידי פרופ’ גליל.

על פי קריאתו של פרופ’ גליל, הטקסט כתוב בכתב עברי קדום (“פרוטו-כנעני”) ובטקסט כתוב:

אתה ארור לאל יהו ארור

תמת ארור

ארור מת תמת

ארור אתה ליהו ארור.

הטקסט אינו כתוב בצורה אופקית, שורה תחת שורה, כמקובל בכתיבה בימינו, אלא בשלושה מקבצים שונים, הכתובים בכיוונים שונים. המקבץ הראשון, הכולל את המשפט הראשון כתוב בצד שמאל של הלוח הפנימי הימני, כשהאותיות כתובות גם בצורה אופקית וגם בצורה אנכית. המקבץ השני הכולל את השורה השנייה כתוב בצד הימני של הלוח, והאותיות כתובות מלמעלה למטה. המקבץ השלישי בו השורה השלישית תופס את מרכז הלוח והוא כתוב בצורה אנכית, כשהאותיות האחרונות יוצרות סוג של חצי עיגול. לדבריו של פרופ’ גליל, צורת כתיבה זו הייתה מקובלת באותה תקופה.

כתובת הר עיבל. צילום: Jaroslav Valach
כתובת הר עיבל. צילום: Jaroslav Valach

“הסופר הגאון הזה התחיל בפינה השמאלית התחתונה של הלוחית הפנימית ורשם את המילה “אתה” (מס’ 3-1, בצהוב). אחר כך כתב ארור (= 7-4) לאל (=10-8) ומעל לאותיות לאל שסומנו באפור הוא כתב את השם המפורש “יהו” שמו של אלוהי ישראל (=מס’ 13-11), ולבסוף: ארור (=17-14). כאן הושלם המשפט הראשון הרשום בצד השמאלי של הלוחית. מכאן ואילך הוא רשם את המילים “תמת ארור – ארור מת תמת” המסומנות בירוק – מצידה השמאלי של הלוחית לכיוון מימין ואחר כך למטה, כדלהלן: תמת (20-18) ארור (=24-21) – מלמעלה למטה, אחר כך שוב ארור (=28-25) – משמאל לימין; ולבסוף מת (30-29) תמת (33-31). המשפט האחרון המצוין בלבו נרשם בחלקה המרכזי התחתון של הלוחית, מלמטה למעלה, כדלהלן: ארור (37-34), אתה (40-38), ליהו (44-41) ארור (48-45)”.

כתובת הר עיבל מפוענחת על ידי פרופ' גרשון גליל מאוניברסיטת חיפה. צילום: Jaroslav Valach
כתובת הר עיבל מפוענחת על ידי פרופ’ גרשון גליל מאוניברסיטת חיפה. צילום: Jaroslav Valach

לדברי פרופ’ גליל: “הכתובת מעיבל היא כתובת מכוננת וחשיבותה דומה לכתובת מרנפתח משנת 1208 לפני הספירה שבה נזכר לראשונה השם ישראל בארץ ישראל, שכן בכתובת מעיבל מצויה ההזכרה הקדומה ביותר של שמו של אלוהי ישראל, בכתובת עברית חוץ-מקראית, שנמצאה במתחם התנחלות ישראלי ששוכן בלב ההתנחלות הישראלית בשומרון, שם ישב רוב עם ישראל בימים הרחוקים ההם, בראשית ההתנחלות הישראלית בכנען”.

הערת העורך

לגבי זהותו של “אלוהי ישראל” ראו: סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי בְּבֵית יְהוָה. קטע מתוך הספר “ההיסטוריה הסודית של היהדות” מאת אילון גלעד, הוצאת עם עובד 2023

17 תגובות

  1. wishfull. מגוחך. המפרסם מקנה לסימנים זהים ערכים שונים, ראו למשל משמאל W8, R5,. לסימנים שונים ערכים זהים. ראו למשל מימין W44, W47, והשוו לכל הווים האחרים בתמונה.
    שלא לדבר על האמינות הירודה של הפיענוח. קשה להאמין כמה מגוחך יכול פירסום מדעי להיות.

  2. מצחיק. אתם מחזיקים את הלוח הפוך. אם תסובבו את הלוח ב135° בכיוון השעון, הרי שכל הכתובת תהיה בכיוון אחד, משמאל לימין, והפענוח פשוט ביותר.

    אם אתם במתח, מדובר בס”ה ברשימת מצרכים (למכולת שאם כתבה לבנה, או בתוספת רומנטיקה שר האוצר כותב לשליט על אספקה או מוכנות למצור).

  3. עד היום לא פתחו את לוח העופרת. הסימנים בתוכו ו’פענוחם’ הם דמיונו הקודח של מחפש פרסומת. ‘המגלה’ הוא אוונגליסט מושבע ש’מוצא’ הוכחות ‘מדעיות’ לתנ”ך. הממצא ופרשנותו הם חסרי ערך מדעי.

  4. עורך יקר. אתה בלבלן מוח. אין לכנענים שום אל שבבשם יהוה. למדיינים היה שבט בשם שסו-יהו והסיכוי שהשם הגיע משם הרבה יותר גבוה

  5. תקראו מה חגי משגב כתב על הפענוח הזה.
    פרשנות מרחיקת לכת של המפרסמים

  6. קודם כל מוסכם שמדובר על תקופת ההתנחלות או הכיבוש הישראלי.בנוסף ייתכן שהיו כנענים שהושפעו מאמונת העם הישראלי שחדר לארץ כנען.
    מי שמחפש לא להאמין ועוד כל מיני תאוריות חלופיות כמו התעודות וכו’.. לא יאמין גם אם יראה הוכחה במו עיניו .

  7. מדובר בפייק אחד גדול, למרבה הצער. אל תביכו את עצמכם

  8. -מי שמנסה לשכתב את ההסטוריה זה אילון גלעד בעצמו החוקר המהולל. הוא מנסה לתאר איך העתיקו את התורה מכתבים אשוריים משנת 600 שנה בערך לפני הספירה. אך מעמד הר סיני היה בערך 1300 שנה לפני הספירה. אז המסקנה המתבקשת היא שהאשטרים העתיקו מאיתנו את התורה ולא להיפך. כמו כן הוא מגיע למסקנה שהתורה שנמצאה בזמן יאישהו היא ספר דברים בלבד כי זה מה שמוזכר שהקריאו לעם. אבל ברור שייתכן שכל ספר התורה נמצא אז והוקרא לעם רק חלק. דוד המלך אמר מאות שנים לפני ‘טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף’. שלמה המלך אמר מאות נשים לפני : יְהִי יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עִמָּנוּ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם אֲבֹתֵינוּ אַל יַעַזְבֵנוּ וְאַל יִטְּשֵׁנוּ׃ (נח) לְהַטּוֹת לְבָבֵנוּ אֵלָיו לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֺתָיו וְחֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבֹתֵינוּ׃ (נט) וְיִהְיוּ דְבָרַי אֵלֶּה אֲשֶׁר הִתְחַנַּנְתִּי לִפְנֵי יְהוָה קְרֹבִים אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יוֹמָם וָלָיְלָה לַעֲשׂוֹת מִשְׁפַּט עַבְדּוֹ וּמִשְׁפַּט עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ׃ (ס) לְמַעַן דַּעַת כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד׃ (סא) וְהָיָה לְבַבְכֶם שָׁלֵם עִם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ לָלֶכֶת בְּחֻקָּיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֺתָיו כַּיּוֹם הַזֶּה׃

  9. ‘יהוה היה אל כנעני’, הערת העורך.
    לעורך הזה יש שמץ בדל הוכחה שיהוה מקורו כנעני?
    כי עד היום במחקר רווחת הדעה שיהוה היה או אל של אחת מהקבוצות האתניות שהגיעו מהדרום או ממצרים והכניסו אותו לכנען, או אל מדייני או בהכללה “דרום ערבי”.
    העורך מכיר אפילו כתובת אחת שנחשבת כנענית, שיהוה/יהו נזכר בה??

  10. מצחיק ועצוב התגובות לפני. ללא הפניות ללא טיעונים פשוט פוסלים.
    מזכיר לי פעם, לפני שנים רבות ביקשו מאיתנו, כמה סטודנטים לפיזיקה בעיברית, לבוא לתגבר בשבוע מדע במוזאון המדע. למותר לציין שאז כמו היום הייתי כישלון הדרכתי קוליסיאלי.
    לעניין, הגיע בית ספר דתי, מאפרת אני חושב, והמדריכה לפני שנכנסו תדרכה אותם – “הטילו ספק” בכל דבר ועובדה הנאמרת בפנים. כאז כן היום, הפנאטים משתמשים בתרמינולוגיה המדעית והליברלית להציג רעיונות חשוכים והפוכים

  11. בלי קשר למאמר
    חבל שהעורך החליט להכניס תאורייה על אל כנעני כדבר שאין עליו מחלוקת ביחוד שאין לזה קשר ישיר למאמר הנידון

  12. פרשנות מרחיקת לכת של החוקר. הבטיח גדולות ונצורות אבל בפועל הרוב השלמה שלו. יש כבר מס’ מומחים שהטילו ספק רב.
    צריך להזהר מהשרלטנות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.