נאס”א תפסיק לתחזק את טלסקופ החלל 'האבל (עדכון)

בתמונה: פסיפס הגלקסיות הגדול של האבל (ראו ידיעה מקושרת למטה)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/hubbledemise.html

סוכנות החלל האמריקנית, נאס''א, הודיעה שתבטל את כל הטיסות שנועדו לתחזק את טלסקופ החלל ''האבל''. בכך, למעשה, נחרץ דינו של הטלסקופ, שמצבו הטכני יילך וידרדר מעתה עד להשבתתו הסופית.

ההחלטה התקבלה משום שלא ניתן יהיה לשגר מעבורת חלל לעברו לפני מועד הוצאתה משירות, ובשל החלטתו האסטרטגית של נשיא ארה''ב, ג'ורג' בוש, למקד את חקר החלל בשיגור טיסות מאוישות לירח ולמאדים.
הטלסקופ עלול להתקלקל בכל רגע אך בנאס”א מעריכים שהתקלה תקרה בכל זמן בין תחילת 2006 ל-2008. בנקודת זמן מסוימת לאחר מכן, תצמד להאבל חללית רובוטית ותדחוף אותו מחוץ למסלולו כדי שיפול ויישרף באטמוספירה של כדור הארץ.
משימת מעבורת יועדה לאמצע 2005 כדי לתקן גירסקופים המשמשים לייצוב הטלסקופ והאסטרונאוטים היו אמורים להחליף סוללות הפועלות על זמן שאול.
ההכרזה היתה ביום שישי, יום השנה לשיגור הקולומביה למסע מדעי בן 16 ימים שהסתיים כזכור באסון.
דרישות בטיחות חדשות נוסחו בעקבות האסון על ידי וועדת החקירה, והם גררו גם רענון ההנהלה והתרבות שגרמה לכך שיהיה קשה לשגר מעבורת למקום אחר מלבד תחנת החלל הבינלאומית, שבה יכולים האסטרונאוטים להשאר ולחכות לחילוץ אם יקרה למעבורת נזק דומה לזה שקרה לקולומביה.
שיגור משימה להאבל תדרוש הכנה מיידית של מעבורת שניה המוכנה לשיגור חילוץ.
“הכנת שתי מעבורות בו זמנית לא תעבוד משום שלוח הזמנים של הקמת תחנת החלל הבינלאומית לא מאפשר עיכוב נוסף.
לנאס”א יש תוכניות לשגר טלסקופ חלל חדש בשנת 2012, ואולם האסטרונומים מביעים דאגה מכך שתקציבים לפרויקטים רבים עלולים להתייבש בשנים הקרובות כדי לפנות כסף למשימות המאוישות עליהם הצהיר הנשיא בוש.

לידיעה באתר החדשות של יאהו