נאס”א תגביר את ניסויי ייצור שבבים בחלל

בסוכנות החלל אומרים כי התעשיה לבדה לא תוכל להתקדם והיא נדרשת לשתף פעולה עם הממשל והאקדמיה. הדבר יכול לסייע לפתור צווארי בקבוק שגורמים להאטת ההתקדמות בתחום

מייגן מקארתור, טייסת משימה 65 של נאס"א לתחנת החלל הבינלאומית, עובדת בתא הכפפות למדעים בחוסר כבידה ומחליפה דגימות עבור ניסוי הנקרא גיבוש באמפולות אטומות באמצעות מחסום, או SUBSA. הניסוי הפיזיקלי חוקר שיטות ניסיוניות לגיבוש תמיסות בחוסר כבידה וצפוי להוביל להפחתת תנועת הנוזל בתמיסה, מה שיאפשר חלוקה טובה יותר של הרכיבים ופוטנציאל לשיפור הטכנולוגיה המשמשת לייצור גבישים מוליכים למחצה. צילום: נאס"א
מייגן מקארתור, טייסת משימה 65 של נאס”א לתחנת החלל הבינלאומית, עובדת בתא הכפפות למדעים בחוסר כבידה ומחליפה דגימות עבור ניסוי הנקרא גיבוש באמפולות אטומות באמצעות מחסום, או SUBSA. הניסוי הפיזיקלי חוקר שיטות ניסיוניות לגיבוש תמיסות בחוסר כבידה וצפוי להוביל להפחתת תנועת הנוזל בתמיסה, מה שיאפשר חלוקה טובה יותר של הרכיבים ופוטנציאל לשיפור הטכנולוגיה המשמשת לייצור גבישים מוליכים למחצה. צילום: נאס”א

ייצור בחלל מציע חדשנות טכנולוגית, התקדמות ותגליות שאינם מוגבלים על-ידי כוחות הכבידה של כדור הארץ. כדי לנצל את הפוטנציאל המלא של ייצור במסלול נמוך סביב כדור הארץ (LEO), ראשי התעשייה התכנסו באוניברסיטת סטנפורד במרץ 2023 בסדנת הייצור הראשונה של מוליכים למחצה בחלל, כדי לדון בעבר, בהווה ובעתיד של התחום.

כעת מתפרסם דו”ח מפורט על ממצאי הסדנה. סדנה זו איחדה קהילה של מומחים במטרה לחקור את ההיסטוריה העשירה של ייצור מוליכים למחצה  בכדור הארץ ואת שיטות הייצור בחלל. מטרת הסדנה הייתה לזהות את היעדים ל-2030 שחייבים להתממש כדי להפוך ייצור מוליכים למחצה בחלל למציאות עד 2050. הקונצנזוס היה שהתחום צריך לנצל את השנים הנותרות כדי להפחית סיכונים מהשקעות של חברות מוליכים למחצה ומשקיעים פרטיים. כדי לעשות זאת, הקהילה צריכה להשיג נתונים נוספים באמצעות מחקר ופיתוח מבטיחים של מוליכים למחצה ב-LEO (מסלול ארץ נמוך). פעילות זו תכלול את כל הטווח של ניסויים בשלבי ייצור המוליכים למחצה כמו גידול גבישים, עיבוד פרוסות, גידול אפיטקסיאלי, עיצוב מעגלים וכו’.

מעבר לסינתזה של תובנות מהסדנה, הדו”ח מתאר את המצב הנוכחי של ייצור מוליכים למחצה בחלל ויוצר נתיב לעתיד. בשלושת העשורים האחרונים, חלה ירידה בגילוי והצמחה של גבישים חדשים (DGCM) בארצות הברית, דבר שהאט משמעותית את תעשיית המוליכים למחצה. דו”ח זה מתכוון להשיב את תשומת לבה של ארצות הברית לייצור מוליכים למחצה בחלל ולהעיר את התחום משנת החורף.

סעיפי החזון ל-2050 וההמלצות שהושפעו ממומחי תעשייה והיסטוריה, מציעים פתרונות מעשיים שיכולים להעיר את תעשיית המוליכים למחצה מכמעט 25 שנות אי-פעילות בחלל. היתרונות של ייצור מוליכים למחצה ב-LEO ברורים. כוחות הכבידה של כדור הארץ מהווים מכשולים משמעותיים לייצור מהיר ויעיל של מוליכים למחצה. מעבר ליתרונות המדעיים של מיקרו כבידה, יש יתרונות מעשיים משמעותיים בשילוב ייצור ב-LEO בשרשרת האספקה. מעבר של תעשייה זו לחלל, הוא הנתיב היחיד קדימה אם ארצות הברית רוצה לשמור על קצב המרוץ הטכנולוגי המתפתח ברחבי העולם.

דו”ח זה מזהה הזדמנויות לחיזוק המנהיגות האמריקאית בתחום ייצור המוליכים למחצה ב-LEO. לדברי אחד ממחברי הדו”ח, התעשייה זקוקה בדחיפות למפת דרכים הן לאסטרטגיות מימון מיידיות והן לטווח ארוך שיכולות לתמוך ברכיבים שונים. השקעות ממשלתיות לטווח ארוך יכולות לעזור להפחית השקעות פרטיות נוספות, ומימון תכניות מלגות לסטודנטים יקדם פיתוח כוח אדם. מעבר לצורך במימון, התעשייה זקוקה לאקוסיסטם שיתופי ייעודי.

אתר ייעודי של נאס”א לתחום הייצור בחלל

1. מהתחלה, כל עניין ייצור גבישים בחלל היה תרוץ מבוסס על שקר. תרוץ כי כולם, כולם ידעו שזה לא מעשי ואין שום סיכוי כלכלי לייצר גבישים בחלל. שקר כי ידוע ממחקרים שייצור גבישים בצנטריפוגה עם תאוצה גבוהה יוצר גבישים יותר טובים מאשר גבישים שנוצרו בכבידה של 1G. אז לא ברור מה תעשה מיקרו כבידה לאיכות הגביש, כי עד היום לא הצליחו לייצר גביש בחלל, מעל 20 שנה התחנה בחלל וכלום, כלום. רק מה? כל מדעני נאסא לא הצליחו למצוא תרוץ יותר טוב להקמת תחנת החלל. פשוט לתחנת החלל אין, לא היה ולא יהיה שום שימוש תעשייתי כלשהוא. אין. אז איך מקבלים תקציב מהסנט ובית הנבחרים? ממציאים תרוץ.

2. אשמח להסבר כי לא ברור לי בכלל.
    שבבים היום מייצרים בגדלים של ננו מטרים בודדים.
    איזה השפעה יש לכוח המשיכה בכאלו גדלים?
    זה כבר לא זניח לגמרי?