נאס”א שיגרה את החללית לוסי שתטוס ליד שמונה אסטרואידים “טרויאנים”

לוסי תטוס במרחק של עד 400 ק”מ מפני השטח של המטרות שלה – אסטרואידים הנמצאים בסינכרון עם כוכב הלכת צדק, ותשתמש במכשירים והאנטנות הגדולות שבה כדי לחקור את הגיאולוגיה שלהם, כולל הרכב, מסה, צפיפות ונפח

איור זה מתאר את החללית לוסי בקרבת האסטרואיד הטרויאני (617) פטרוקלוס והמלווה שלו מנוטיוס (אסטרואיד כפול). לוסי תהיה המשימה הראשונה לחקור את האסטרואידים הטרויאנים של צדק - שרידים עתיקים של מערכת השמש החיצונית הלכודים במסלולו של כוכב הלכת הענק. NASA’s Goddard Space Flight Center/Conceptual Image Lab/Adriana Gutierrez
איור זה מתאר את החללית לוסי בקרבת האסטרואיד הטרויאני (617) פטרוקלוס והמלווה שלו מנוטיוס (אסטרואיד כפול). לוסי תהיה המשימה הראשונה לחקור את האסטרואידים הטרויאנים של צדק – שרידים עתיקים של מערכת השמש החיצונית הלכודים במסלולו של כוכב הלכת הענק. NASA’s Goddard Space Flight Center/Conceptual Image Lab/Adriana Gutierrez

נאס”א שיגרה הלילה את החללית הראשונה שלה לחקר האסטרואידים הטרויאנים של צדק כדי לקבל תובנות חדשות על היווצרות מערכת השמש לפני 4.5 מיליארד שנים, מסרה סוכנות החלל ביום שלישי.

הגשושית, שנקראת לוסי על שם מאובן עתיק שסיפק תובנות על התפתחות המין האנושי, שוגרה מתחנת חיל החלל קייפ קנבראל בפלורידה.

המשימה שלה היא לחקור את קבוצת הגופים הסלעיים שמקיפים את השמש בשני נחילים, אחד לפני צדק במסלול ההקפה שלו והשני אחרי צדק.

אחרי שתקבל דחיפה מהכבידה של כדור הארץ, לוסי תתחיל מסע של 12 שנים לשמונה אסטרואידים שונים – אחד בחגורה הראשית בין מאדים לצדק ולאחר מכן שבעה טרויאנים.

“למרות העובדה שהם בעצם באזור קטן מאוד של החלל, הם מאוד שונים ביניהם מבחינה פיזית”, אמר האל לוויסון, המדען הראשי של המשימה, לכתבים בהתייחסו לאסטרואידים הטרויאנים שמספרם הכולל עולה על 7,000.

“לדוגמה, יש להם צבעים מאוד שונים, חלקם אפורים, חלקם אדומים”, הוסיף, כשההבדלים מצביעים על המרחק מהשמש שבו הם אולי נוצרו לפני שתפסו את המסלול הנוכחי שלהם.

“כל מה שלוסי תמצא ייתן לנו רמזים חיוניים על ההיווצרות של מערכת השמש שלנו”, הוסיפה לורי גלייז, מנהלת מחלקת המדעים הפלנטריים של נאס”א.

לוסי תטוס במרחק של עד 400 ק”מ מפני השטח של המטרות שלה ותשתמש במכשירים והאנטנות הגדולות שבה כדי לחקור את הגיאולוגיה שלהם, כולל הרכב, מסה, צפיפות ונפח.

החללית נבנתה על ידי לוקהיד מרטין וכוללת יותר משלושה ק”מ של כבלים ולוחות סולריים, שאם יונחו בשורה גובהם יגיע לגובה של בניין עם חמש קומות.

היא תהיה החללית המונעת על ידי השמש הראשונה שתתרחק כל כך מהשמש, ותצפה ביותר אסטרואידים מכל חללית לפניה. העלות הכוללת של המשימה היא 981 מיליון דולר.

החוקרים שגילו את המאובן לוסי באתיופיה ב-1974 קראו לו על שם השיר של החיפושיות “לוסי ברקיע עם יהלומים” שאותו השמיעו בקולי קולות במחנה של המשלחת.

כהוקרה למורשת הזאת, הלוגו הרשמי של המשימה של נאס”א הוא בצורת יהלום.

1. באחד ממכשירי המדידה של החללית נמצא יהלום, כך שלוסי בהחלט נמצאת ברקיע עם יהלום.

פרט לכך, פשוט מגוחך המשפט כל האסטרואידים שנמצאים “באזור קטן מאוד של החלל” הרי שהם מקיפים את נקודות הלגראנז’ שלהם L4 ו-L5 ומכסים נפח אדיר שבולע בקלות את מסלול כדור הארץ סביב השמש.