נאס”א: פעם היו מספיק מים על המאדים לקיום חיים

בעבר היו מים על המאדים בכמות מספקת לקיומם של חיים ''טובים וראויים'' – כך מסרו היום מדעני נאס''א, בעקבות מידע שהתקבל מרכב החלל ''אופורטיוניטי''. בנאס''א הדגישו שהממצאים לא מוכיחים שאכן היו יצורים חיים על כוכב הלכת.

''אופורטיוניטי נחת על המאדים באז

רכב ה”אופורטיוניטי” עורך בדיקות באזור המכונה “אל קפיטן” בחודש פברואר

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/marslife030304.html

רכב החלל המסייר על המאדים, “אופרטיוניטי”, מצא ראיות חותכות לכך שעל כוכב הלכת היו פעם מספיק מים לקיים חיים – כך הודיעה היום במסיבת עיתונאים סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א). אולם, “אופרטיוניטי” לא מצא ממצאים המעידים על קיום אורגניזמים חיים על כוכב הלכת.

במחקר של שכבת סלע שגילה רכב החלל נמצאו גופרית ומינרלים אחרים, שנוצרו בנוכחות מים. הממצאים מוכיחים כי אם היו אורגניזמים חיים בעת היווצרותו של הסלע, תנאי הסביבה היו מאפשרים להם לפרוח.

“מאדים היה ספוג במים מספיק כדי ליצור סביבת מחיה טובה וראויה לחיים”, אמר סטיב סקוויירס, מדען בכיר בצוות המשימה של אופורטיוניטי. “אולם, אין הדבר מוכיח שהיו יצורים חיים על כוכב הלכת”.

“נאס”א שלחה את המשימה למאדים כדי לבדוק אם לפחות בצד אחד של כוכב הלכת קיימים או היו קיימים מים”, אמר ג'יימס גרוין, מדען בכיר בנאס”א. “היום יש לנו ממצא חזק לתשובה המסעירה: כן”.

ההודעה נוגעת לממצאים שגילה “אופורטיוניטי” במהלך עבודתו בחודשיים האחרונים, במקום המכונה “מישור מרידיאני”. זהו אזור מישורי שאדמתו מכילה “המטיט” (hematite), סוג של תחמוצת ברזל הנוצרת בין השאר במגע עם מים. כבר עם נחיתת רכב החלל, גילו חוקרי נאס”א עניין רב בשכבות הסלעים במקום, משום שנראה היה כי נמצאו בעבר בתוך מקווה מים.

בדיקות שערך רכב החלל לשכבות סלעים גילו ממצאים של סולפט ומינרלים אחרים, שנוצרים כתוצאה מקיומם של מים. לפי הממצאים, אם היו חיים בזמן היווצרותם של הסלעים, אז תנאי המחייה היו מאפשרים לאותם יצורים חיים לשגשג.

''אופורטיוניטי'' מצא גם ''כמות מדהימה של מלח'', אמר בנטון קלארק, אחד החברים בצוות רכב החלל. ''הדרך היחידה להשיג ריכוז כזה של מלח הוא למוסס אותו במים ולאפשר למים להתאדות'', הוסיף.

אחת מהדגימות שנלקחו מסלע על המאדים בהגדלה מיקרוסקופית

עלות משימותיהם של רכבי החלל ''אופורטיוניטי'' ו''ספיריט'' היא 820 מיליון דולר, והם אמורים לתפקד על הכוכב במשך 92 יום.

נאס''א שיגרה את רכבי החלל כדי לבדוק אם ''לפחות בחלק ממאדים היתה סביבה רטובה שהיתה יכולה לאפשר קיומם של חיים''. ג'יימס גארוין, מדען בכיר בנאס''א, אמר בעקבות הגילוי החדש: ''היום יש לנו הוכחה חזקה לתשובה מסעירה: כן!''.

שני רכבי החלל של נאס”א, “ספיריט” ו”אופורטיוניטי”, פועלים משני צדי אזור קו המשווה של כוכב הלכת במטרה לבדוק האם יש מים על פניו. תצפיות שבוצעו עד כה מהחלל גילו קרח באזור הקטבים של הכוכב.

הידיעה המוקדמת מהבוקר (2/3/04)

נאס”א צפויה לקבוע היום כי מאדים היה עשיר בקרחונים ומים

נאס”א, סוכונות החלל האמריקנית, תפרסם היום ממצאים משמעותיים מהמאדים, שהתגלו על-ידי החללית “אופרטוניטי”.
בין השאר, צפויה נאס”א לקבוע על סמך בדיקות הקרקע שערך רכב הגישוש של החללית, כי פני המאדים היו עשירים בקרחונים ובמים.

פרטים נוספים אחר הצהרים.