מים נוזליים על אירופה

גלילאו גילתה עדויות למים העשויים להיות מתחת מעטה הקרח של אירופה *מדובר בעדות עקיפה, הנובעת מתכונות המוליכות של מי מלח את החלקיקים המגיעים מהשדה המגנטי של צדק

מדעני נאס”א גילו את התגלית החזקה ביותר לפיה אחד מהמסתוריים בירחי צדק טומן בחובו אוקיאנוס גועש. התגלית נחשפה ב25 באוגוסט 2000 בירחון סאיינס והיא מסתמכת על תצלומים ששיגרה לכדור הארץ החללית גלילאו.
אירופה, הלווין הרביעי בגדלו של צדק נחשד זה זמן רב בכך שהוא מכיל כמות גדולה מאוד של מים. מאחר והחיים כפי שאנו מכירים אותם דורשים מים, הדבר עושה את הירח כמטרה לחיפוש חיים מחוץ לכדור הארץ.
אם תציבו מצפן על אירופה, הוא יסתובב סביב עצמו כל הזמן בדרך שהכי נכון להסבירה באמצעות נוכחות של שכבה של נוזל מוליך חשמלי, כמו מי מלח מתחת לקרח. מסבירה ד”ר מרגרט קיבלסון Kivelson,, אחת מחמשת המדענים השותפים למאמר מאוניברסיטת קליפונרניה בלוס אנג'לס
(UCLA).

קיבלסון הכריזה על המסקנה הזו כאשר היא קיבלה לראשונה את הנתונים מהמגנטומטר שעל סיפון גלילאו, לאחר שהחללית טסה ליד אירופה בחודש ינואר. כעת הוצא לפרסום המאמר הרשמי.
“יש לנו סיבות טובות להאמין שפני השטח של של אירופה עשויים ממים – קפואים או אף נוזליים” אמרה קיבלסון, בהצביעה על כך שמדידות קודמות של כוח המשיכה הראו על צפיפות נמוכה, הקרובה לצפיפות המים, באזורים
החיצוניים של הירח. “אך קרח אינו מוליך כל כך טוב, ולפיכך אנחנו סבורים שהמוליכות מתבצעת בידי אוקיאנוס נוזלי.
גלילאו טסה ליד אירופה לעיתים תכופות מאז הגיע למערכת צדק בדצמבר 1995. תמונות מטיסות בהם התקרבה החללית לאירופה, מראות תבניות שהמדענים רואים בהם עדויות לאוקיאנוס חבוי. בכמה מהצילומים, נראות דוברות קרח כאילו הן שינו מיקומם כשהן צפו על נוזל הנמצא מתחתם. באחרים הנוזל נראה כאילו עלה לפני השטח וקפא.
בכל אופן, תכונות אלו אפשר להסביר גם בקיום אוקיאנוס בעבר אשר קפא והתמצק, אמר ד”ר טורנס ג'ונסון, מדען בתוכנית גלילאו, העובד במעבדה להנע סילוני בפסדינה קליפורניה. נתוני המגנטומטר הם רק עדות לכך שיש לנו שם אוקיאנוס עכשיו, מאשר בעבר הגיאלוגי.”
לדברי ג'ונסון, נושא קיומם או אי קיומם של מים זורמים על אירופה עדיין לא סגור. “העדויות הן עדיין עקיפות ודרושים מספר צעדים של היקשים כדי להגיע למסקנה שאכן יש לנו שם אוקיאנוס מלוח, “הוא אומר. “תשובה מוחלטת עשויה לבוא מבדיקות מדויקות של שדה המשיחה והגובה כדי לבחון את השפעת הגאות על האוקיאנוס המשוער.
נאס”א מתכננת לשלוח חללית מיוחדת לירח אירופה, אשר תישא מכשירים שיוכלו לספק את המידע הדרוש. עדויות מגנטיות לקיומו של אוקיאנוס אפשריות מאחר ואירופה סובב את צדק בתוך תחום השדה המגנטי של צדק. השדה מספק שטף אלקטרומגנטי החולף דרך השכבות מוליכות החשמל ליד פני השטח של אירופה, הזרם יוצר מעין שדה מגנטי משני באירופה, כך עולה מהדיווח החדש.
גלילאו השלימה את מטרותיה המקוריות לפני קרוב לשלוש שנים, אך היא קיבלה הארכה לפעילותה, ושרדה בעוצמות קרינה חזקות פי שלוש מאלו שתוכננה להם.