מחשבים עם כל דבר

האוניברסיטאות מנסות לפתות את הדור החדש של הסטודנטים באמצעות שילוב בין מדעי המחשב לבין תחומים נוספים – דוגמת אמנות, עסקים או ביולוגיה.

Elena Malykhina, InformationWeek

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/learn140305.html

האוניברסיטאות מודאגות אמנם מדעיכת העניין בתוכניות הלימודים המסורתיות במדעי המחשב או בהנדסת מחשבים, אך אינן מתכוונות להרים ידיים. הדור הבא של אנשי טכנולוגיות המידע יאזן, ככל הנראה, טוב מקודמיו בין הדרישות השונות בתחומי העסקים והטכנולוגיה, הודות למספר הגדל והולך של תוכניות לימודים חדשניות באוניברסיטאות היוקרתיות, שמשלבות בין קורסם במחשבים לבין קורסים עסקיים ומעניקות הכשרה בתחומים מבוקשים – דוגמת תכנון משחקים.

ג'וש פרויליך חיפש תוכנית כזו בדיוק. פרויליך, כיום שותף זוטר בחברת Megaputer Intelligence שמפתחת כלים לכריית נתונים וטקסט לצורך התאמה אישית של אתרי סחר אלקטרוני, מצא את התמהיל המתאים בבית הספר לאינפורמטיקה של אוניברסיטת אינדיאנה, שמשלב בין מדעי המחשב לבין מדעי הרוח. הסטודנטים בבית הספר לאינפורמטיקה "הם יותר מומחי מחשב מאנשי עסקים, אך לא מתמחים אך ורק בתכנות מחשבים" אומר פרויליך, שסיים את לימודיו וקיבל תואר ראשון במאי 2002.

להתפוצצות בועת הדוט.קום ולעלייה בפופולאריות של מיקור החוץ מחוץ לארה"ב נודעת השפעה ניכרת על תעשיית טכנולוגיות המידע – וגם על ירידת העניין בתוכניות הלימודים הקלאסיות של מדעי המחשב והנדסת המחשבים. מגמה זו עולה מסקר טולבי של האיגוד לחקר המיחשוב, שבודק מדי שנה את ההרשמה ללימודי תואר ראשון ואת שיעורי התעסוקה של הבוגרים. מהסקר עולה כי בין השנים 2002 ו- 2003 ירד בארה"ב מספר הנרשמים לתוכניות הלימודים במדעי המחשב והנדסת המחשבים מ- 23,033 ל- 17,706.

בשנה שעברה פחת מספר המשרות במגזר הטכנולוגי, הכולל את תעשיות הטלקומוניקציה, המחשבים, האלקטרוניקה והסחר האלקטרוני ב- 176,113 – על פי דוח שפרסמה בחודש שעבר חברת ההשמה הבינלאומית Challenger, Gray & Christmas. בתעשיית המחשבים לבדה פחת מספר המשרות ב- 56,955, וצפויים עוד קיצוצים נוספים. “רבים עוזבים את המגזר הטכנולוגי לתמיד, והאוניברסיטאות האמריקניות מתקשות למלא את הכיתות הטכנולוגיות" כתב המנכ"ל ג'ון צ'לנג'ר בדוח.

כיום מחפשים העסקים עובדם בעלי כישורים מעבר לתכנות המסורתי ולהתמחות המקובלת בטכנולוגיות מידע. “עובדים שמסוגלים לגשר על פערי התקשורת בין מומחי טכנולוגיות המידע לבין עמיתיהם העסקיים מבוקשים מאוד, אך קשה למצוא אותם" – אומרת טרייסי נקאקורה, מנהלת טכנולוגיות מידע בכירה בחברת האופנה Gap, ששכרה לפני שנתיים את ניל בארי, סטודנט בבית הספר לאינפורמטיקה של אוניברסיטת אינדיאנה. בארי השתלב בצוות שמייעץ להנהלה העסקית בנושאים טכניים ותפקודיים. בארי בלט בשלב הריאיונות משום שהשכיל להפגין לא רק רקע טכנולוגי אלא גם הבנה עסקית, אומרת נקאקורה.

Gap שכרה את בארי והטילה עליו פרויקט בשווי של 15 מיליון דולר – מערכת לתשלומי ליסינג עבור 4,000 חנויות ושידור המידע בין השותפים העסקיים לבין צוות טכנולוגיות המידע של Gap. “מרבית העבודה השוטפת שלי כרוכה ברישום דרישות, בעיות ורעיונות של ההנהלה העסקית, והפיכתם למפרטים טכניים" מסביר בארי. מיומנויות תקשורת גבוהות הן חובה בתפקיד זה, ובארי ניחן בהן – אומרת נקאקורה.

הביקוש לזן החדש של מומחי טכנולוגיות המידע נמצא במגמת עלייה – אומר דיון דה-לוף, נשיא Anteo Group העוסקת בהשמת כוח אדם בתחום טכנולוגיות המידע. תעשיית המשחקים מעסיקה מעצבים, מהנדסי מחשבים ומתכנני משחקים רבים, אך כדי לשלוט בשלושת התחומים נחוצות בדרך כלל שנות לימוד רבות. המרכז לטכנולוגיה בידורית באוניברסיטת קרנגי מלון, המשלב בין מדעי המחשב לבין המדיה הדיגיטלית האינטראקטיבית, נועד להקנות לסטודנטים שליטה בשלושת התחומים על מנת להכשיר אותם לתפקידי ניהול – אומר ז'אן פול דומון, בוגר המרכז. דומון משמש כיום כמתכנן משחקים בחברת EA, ושוקד על משחק הווידאו הבא בסדרת ג'יימס בונד.

"הוא יודע לחשוב 'מחוץ לקופסה' ומביא את תהליך פיתוח המשחקים לשלב הבא" אומר קולין מק'רירי, הממונה על הקשר עם האוניברסיטאות ב- EA. במסגרת התוכנית של קרנגי מלון תכנן דמון פרויקטים ממשיים עבור חברות שונות, כך שכבוגר הוא כבר מבין טוב יותר את צרכי הלקוחות ואת ציפיותיהם ומסוגל לפתח מוצר שילהיב אותם. “מיומנות זו היא יקרת ערך במקום העבודה" אומר מק'רירי.

יכולת לפתור בעיות, חדשנות, תקשורת ועבודת צוות – התוכניות החדשות של לימודי המחשב נועדו להקנות מיומנויות אלה. אולם, הן מתייחדות בעיקר בהזדמנות שהן מעניקות לסטודנטים להתנסות בעבודה מעשית. כך למשל, בתוכנית של אוניברסיטת אינדיאנה נדרשים הסטודנטים להשלים פרויקט לפני קבלת התואר. הפרויקט יכול להיות כל דבר – ממערכת סקרים מקוונת עבור ההנהלה של מעונות הסטודנטים ועד בניית אתר אינטרנט לחברה עסקית. הסטודנטים זוכים, מעבר לניסיון המעשי בכתיבת קוד, גם להבנה טובה יותר של היעדים העסקיים של החברה ובונים את הפרויקט בהתאם ליעדים אלה.

הבוגרים של בית הספר לאינפורמטיקה זוכים לתמהיל של מדעי המחשב ומדעי הרוח – אומר דיקן בית הספר, מייקל דאן, שמכהן באוניברסיטה גם כפרופסור למדעי המחשב. “הם יודעים לפתור בעיות, מבינים את ההקשר הרחב של לימודיהם וכיצד ליישם אותם בעולם שמעבר לטכנולוגיות המידע" מוסיף דאן.

קרייג בירצ'לר, שגם הוא למד בבית הספר לאינפורמטיקה, אומר שאת הידע שצבר הוא מיישם בעבודתו כמתכנן הדרכה ביצרנית הריהוט המשרדי Kimball Office. בירצ'לר יוצר ביחד עם מומחים בתחומים שונים מערכי הדרכה מבוססי מחשב עבור אנשי המכירות של החברה.

השימוש במדיה הדיגיטלית הולך ומתרחב, ולא ניתן עוד להפריד בין הצד הטכנולוגי לבין הצד העלילתי – אומר דונלד מרינלי, אחד המנהלים של המרכז לטכנולוגיה בידורית באוניברסיטת קרנגי מלון. כל חברה – ממפתחות המשחקים, דרך בתי הפקה ועד פארקי שעשועים – מחפשת עובדים לתפקידים קריאטיביים, מוסיף מרינלי.

בתוכנית של קרנגי מלון עובדים הסטודנטים בצוותים בכל סימסטר על פרויקטים שמטרתם למצוא שימושים חדשים לטכנולוגיות קיימות. “כבר בכניסה חשים שעושים כאן דברים מלהיבים" אומר דומון. כך למשל, דומון ואחד הצוותים פיתחו ביחד עם חברה ניו יורקית המשווקת מוזיקת היפ הופ מכונה לממכר מוזיקה – קיוסק אינטראטיבי בו יכולים מי שאינם מצוידים בחיבור מהיר לאינטרנט לרכוש שירים חוקיים. השירים נצרבים על תקליטור או נטענים בנגן ה- MP3. הקיוסקים נועדו להצבה בחנויות המוזיקה של ניו יורק.

הסטודנטית שנה טלרמן מפתחת עבור מכבי האש של ניו יורק, על בסיס טכנולוגיה של משחקי וידאו, מערכי הדרכה שישולבו במסגרת ההכשרה שעוברים הכבאים להתמודדות עם אירועים הכרוכים בנשק להשמדה המונית או חומרים מסוכנים. טלרמן עובדת כמפיקה בחברת HazMat Game, שפיתחה את טכנולוגיית ההדמייה המיועדת להדרכה, בה עושה קרנגי מלון שימוש בפרויקט המיועד למכבי האש. לטלרמן רקע אמנותי והיא בחרה בתוכנית של קרנגי מלון כדי לפתח קריירה בתחום המדיה הדיגיטלית. היא מקווה להשתלב בתעשיית המשחקים. “כיום יש יותר הזדמנויות לעבודת צוות בין תחומית" אומרת טלרמן.

גם אוניברסיטאות אחרות מציעות לימודים בין תחומיים. הפקולטות למדעי הבריאות ולטכנולוגיה מציעות תוכנית משותפת להכשרת מומחים בפתרון בעיות טכניות מורכבות בתחום הרפואי. “הסטודנטים יהיו מדעני מחשב בעלי הבנה בתהליכים ביולוגיים. הם יתקשרו בקלות עם חוקרים קליניים וידעו לשאול את השאלות הנכונות" אומר פרופסור אייזק כהן העומד בראש התוכנית.

דוגמה נוספת היא התוכנית ליזמות טכנולוגית באוניברסיטת סטנפורד, שמתמקדת בהכשרה ליזמות היי טק. במשך תשעה חודשים עובדים הסטודנטים עם 20 יזמים ואנשי הון סיכון לפחות, ומתלווים לחונכים בחברות בהן יעבדו בקיץ. כך לומדים הסטודנטים להבין טוב יותר את היעדים העסקיים של החברה ומפתחים יחסים ראשוניים עם מעסיקים פוטנציאליים.

"הלימודים, המשלבים התנסות בעולם האמיתי עם תואר ראשון במדעי המחשב, מבטיחים הזדמנויות רבות לעבודה" אומר הסטודנט סטיב גריטי, שעבד בקיץ האחרון כמנהל מוצר בחברת הסטארט אפ המתמחה באבטחה Fortify Software. התוכנית של סטנפורד מציעה למעשה קורסים לתלמידי MBA ועוסקת בתחומים רבים – ממונחים של הון סיכון, דרך התנהגות ארגונית ועד ניהול משא ומתן וסוגיות אתיות. התוכנית מכשירה את הסטודנטים למשרות פחות טכניות בתחומים דוגמת פיתוח עסקי של מוצרים – אומרת הסטודנטית קלרה סי.

הקורסים פתוחים לכל הסטודנטים של סטנפורד, אם כי התוכנית מתאימה בעיקר לסטודנטים להנדסה מאחר והיא מתקיימת בפקולטות למדעי הניהול והנדסה והדגש הוא על נושאים טכניים – אומרת טינה זליג, מנהלת התוכנית. “הגבולות בין התארים הטכנולוגיים והתארים העסקיים הולכים ומיטשטשים, ותלמידי מחשבים יכולים כיום להשתלב בקלות במשרות ניהוליות" אומרת זליג.

כך נפתחות הזדמנויות חדשות למי שמבקשים לפתח קריירה בתחומי טכנולוגיות מידע. על פי דה-לוף מ- Anteo, “כדאי לצעירים שעומדים להירשם לאוניברסיטה לוודא שהם יזכו למיומנויות טכניות, עסקיות ותקשורתיות – כדי להבטיח את עתידם". למרבה המזל, לא מעט אוניברסיטאות כבר מאפשרות לרכוש את כל המיומנויות האלה במסגרת הלימודים לתואר.
ידען המדע והחברה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~93660022~~~127&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.