מומחה בטכניון זיהה גן המנבא סיכון למחלת לב אצל חולי סוכרת

הישג מדעי חשוב לפקולטה לרפואה של הטכניון

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/cardiodiabetic.html

חוקרי הטכניון הצליחו לזהות גן הקובע אלו חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות לב. הזיהוי נעשה באמצעות בדיקת דם פשוטה אשר צריכה להיערך רק פעם אחת בחיים. כך מגלה העיתון המדעי The Journal of the American College of Cardiology בגיליונו האחרון.
ד”ר אנדרו לוי מהפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה, שעמד בראש צוות החוקרים, הסביר כי מחלת לב הינה הסיכון הנפוץ והחמור ביותר של חולי סוכרת. יותר מ-70% מהם נמצאים בצל ו של סיכון זה. “קיימים הבדלים גיאוגרפיים ואתניים בסיכון למחלות לב אצל חולי סוכרת שאינם ניתנים להסבר מלא באמצעות הבדלים בגורמי סיכון קונבנציונאליים של חולי לב”, אמר ד”ר לוי. הוא הוסיף כי קיימות שתי צורות של הגן המנבא, והן נוכחות בצורה שווה פחות או יותר בכלל האוכלוסיה ואצל חולי סוכרת. החולים אשר נושאים סוג אחד של הגן, עלולים לפתח מחלת לב פי חמישה יותר מהחולים שנושאים את הסוג השני של הגן. “אם נוכל לקבוע בצורה מדוייקת אלו חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלת לב, בעזרת המבחן הגנטי, נוכל להציל חיי רבים הודות לטכניקות התערבות מתקדמות”, הדגיש ד”ר לוי.
קבוצת המדגם כללה 206 אנשים חולי לב וקבוצת בקרה של 206 אנשים בגילים 45-74. החוקרים, אשר השתמשו בדגימות דם באחסנה, בדקו את ההפטוגלובין, חלבון דם אשר נמצא בשלוש צורות שונות: 2-2; 1-1; 1-2. התברר כי אנשים בעלי צורת 2-2 מועדים פי 5 למחלת לב, מאשר אנשים בעלי צורת 1-1. לסיכון בינוני חשופים בעלי צורת 1-2.
“זהו רעיון חדשני אשר ימשוך ללא ספק את תשומת לבם של חוקרים קליניים ומדענים רבים ברחבי העולם”, אמר ד”ר מירון וויספלד, מהמכונים הרפואיים על שם ג'ון הופקינס בארה”ב. ואילו ד”ר יוג'ין בראונוולד מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרוורד בארה”ב הוסיף כי יכולת הזיהוי שהשיגו חוקרי הטכניון בראשות ד”ר לוי, של חולי סוכרת העלולים לחלות במחלת לב – תאפשר נקיטת אמצעי מנע מוקדמים והצלת חייהם של חולים רבים.

להודעה באנגלית באתר ידידי הטכניון בארה”ב