סיקור מקיף

מה עושים ילדיך מול המסך?

אבי בליזובסקי

פעמים רבות אנחנו מקבלים לדוא”ל כל מיני מסרים המביעים דאגה מכך שילדינו רובצים מול המחשב אלא שלא ייחסנו לכך חשיבות כי מדובר בגופים מפוקפקים המבקשים לעשות כסף, וכתות המבקשות לעשות נפשות כתוצאה מהדאגה הזו של ההורים. אלא שהפעם לא מדובר באחד המיילים המרגיזים הללו אלא במחקר אקדמי אמיתי המוצא את היתרונות והחסרונות של העידן הדיטלי. ומסתבר שהשד לא נורא כל כך, משחקי המחשב רק מוציאים תכונות שהיו לילדים הללו איתם או בלעדיהם ואי אפשר להאשים אותם בכל הרעות החולות של דורנו ויש אפילו העוסקים במשחקי מחשב כסביבת אימון לרכישת כישורים מורכבים. הורים לילדים בגיל המתאים רואים שהילדים עדיין מחלקים את הזמן בין המחשב וקונסולות המשחק לבין כדורגל ומשחקים פיזיים, פרט לאותם “זאבים בודדים” שפעם אולי היו קוראים ספרים, והם לא מתנוונים.

מחקר בינלאומי בראשות פרופ' יורם עשת וד”ר יואל קלמס מהאוניברסיטה הפתוחה שופך אור על מאפייניה של תרבות המשחקים הדיגיטאליים הכובשת את תרבות הזמן הפנוי. ממצאי המחקר יוצגו ביום עיון של האוניברסיטה הפתוחה: האדם המשחק בעידן הטכנולוגי יום העיון יתקיים ביום שלישי, 29 בנובמבר, האוניברסיטה הפתוחה, רעננה.
משחקים דיגיטאליים אינם עוד תופעה של משוגעים לדבר. בעידן הטכנולוגי כמעט כל אוכלוסיית העולם, כולל מדינות עולם שלישי, לוקחות חלק פעיל בתעשיית המשחקים הדיגיטאליים. היקף הפעילות של משחקים דיגיטאליים בארה”ב מגיע ל- 6 מיליארד דולר ובאנגליה ל- 4 מיליארד דולר. בישראל הנושא עדיין בחיתוליו…
יום העיון נערך ביזמתם של המרכז לחקר טכנולוגיות למידה ע”ש צ'ייס ושה”ם – המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק, מטרתו לבחון היבטים שונים של תרבות המשחקים הדיגיטאליים בעולם הגלובלי. ההשתתפות על בסיס הרשמה מראש בלבד. טל. 09-7781834. דמי ההשתתפות 25 ₪.

פרופ' יורם עשת, ראש מרכז צ'ייס באוניברסיטה הפתוחה, וממארגני יום העיון, אומר: “המשחק הקלאסי שבעבר היה מקובל כסיטואציה חברתית בה בני האדם משחקים זה עם זה, חלחל מעולם הילדים לעולם המבוגרים ועבר עם השנים מעולם המשחק החווייתי של הילדים להוות חלק מרכזי מעולמם של המבוגרים – הן בפעילות מקצועית והן בפעילויות בידור של זמן פנוי. למעשה, בעידן הטכנולוגי של היום קיבל המשחק פרשנות חדשה לגמרי”.

במסגרת יום העיון יוצגו ממצאי מחקר בינלאומי שערכו פרופ' יורם עשת וד”ר יואל קלמס מהאוניברסיטה הפתוחה עם ד”ר לין הנדרסון מאוניברסיטת ג'יימס קוק באוסטרליה. ממצאי המחקר מצביעים על מספר מגמות העשויות להטריד הורים רבים, כגון נטייתם של בני נוער המשחקים במשחקים הדיגיטאליים להסתגרות ולהקטנת היקף הפעילות החברתית שלהם.

פרופ' עשת וד”ר קלמס: “נראה שילדים ה'מכורים' למשחקים דיגיטאליים (כאלה המשחקים לעיתים 7 שעות משחק ביום) הם 'חיות בודדות' – מבלים פחות עם חברים ועוסקים פחות בפעילות ספורטיבית ובקריאה. לא ברור אם המשחקים עצמם מעודדים תופעות אלה, אך אין ספק כי הן מהוות חלק מתרבות המשחקים הדיגיטאליים, ההולכת וכובשת לה מקום מרכזי בעולמם של ילדים ומבוגרים כאחת”.

“עוד תופעה שנצפתה היא שילדים אלו אינם מוטרדים מסצינות של אלימות ומין במשחקים. התופעה בולטת יותר אצל בנים, אך גם רבות מהבנות אינן מוטרדות מכך”, מוסיפים עשת וקלמס.
יום העיון – האדם המשחק בעידן הטכנולוגי – יעסוק בסוגיות הקשורות לזיקה שבין טכנולוגיה ומשחקים דיגיטאליים. ההרצאות יתקיימו במסגרת שני מושבים.
במסגרת המושב הראשון יוצגו הרצאות מחקריות: ד”ר גלעד רביד, מרכז צ'יס ושה”ם, האוניברסיטה הפתוחה יציג מחקר העוסק במשחקי מנהלים; פרופ' יורם עשת וד”ר יואל קלמס ממרכז צ'ייס, האוניברסיטה הפתוחה, יציגו ממצאי מחקר העוסק בתרבות המשחקים הדיגיטאליים בקרב בני נוער; ופרופ' דני גופר מהטכניון, שפיתח סביבות אימון להכשרת טייסים יציג מחקרים מתחום חקר הביצועים, העוסקים במשחקי מחשב כסביבת אימון לרכישת כישורים מורכבים.
המושב השני יתמקד בהיבטים המעשיים של פיתוח משחקים: אמיר באן ממפתחיDeep Junior יציג את משחק השחמט הממוחשב שפיתח וידון בשאלה: האם ניתן להמציא מכונת משחק שתעלה ביכולותיה על המוח האנושי – האדם נגד המכונה; ואוהד פרי, מנהל קריאטיבי בחברת מארס יתאר את המגמה החדש בתחום המשחקים – משחקי טלוויזיה אינטראקטיביים.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~327778160~~~127&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.