סיקור מקיף

מדענים קוראים לחתום על אמנה בינלאומית לחיסול תופעת פסולת החלל

במאמר שפורסם בכתב העת סיינס מציעים החוקרים ללמוד מהטעויות בהתפשטות הפלסטיק באוקיאנוסים כדי לא לחזור עליהם בחלל

אלפי לווינים זעירים במסלול. <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
אלפי לווינים זעירים במסלול. המחשה: depositphotos.com

קבוצה של מומחים מרחבי העולם קראה להקים אמנה מחייבת מבחינה משפטית כדי למנוע נזק בלתי הפיך למסלול כדור הארץ עקב התרחבות תעשיית החלל העולמית. מחברי המחקר טוענים כי בעיית פסולת החלל אינה רק סוגיה טכנית, אלא סוגיה חברתית-פוליטית הדורשת משילות גלובלית. הם ממליצים על הקמת ארגון בינלאומי שיפקח על ניהול מסלול כדור הארץ, עם מנדט להסדיר את שיגורי הלוויינים, לעקוב אחר פסולת ולאכוף התנהגות אחראית בקרב מפעילי הלוויינים.

מספר הלוויינים במסלול צפוי לגדול מ-9,000 ליותר מ-60,000 עד 2030, בעוד שיש כבר יותר מ-100 טריליון חתיכות של לוויינים ישנים ללא מעקב שמקיפים את כדור הארץ.

המאמר מציין כי פסולת חלל יכולה להוות איום על שירותים מבוססי חלל כגון חיזוי מזג אוויר, GPS וטלקומוניקציה, כמו גם טיסות חלל אנושיות. המחברים מזהירים כי ללא פעולה, המצב עלול להחמיר ובסופו של דבר להשפיע על הקיימות ארוכת הטווח של תעשיית החלל.

מחברי המחקר, שפורסם בכתב העת Science, טוענים כי יש צורך בקונצנזוס עולמי על הדרך הטובה ביותר לשלוט במסלול כדור הארץ כדי למנוע מהתעשייה להפוך חלקים גדולים מהמסלול לבלתי שמישים. המחברים מציעים כי מפעילי לוויינים ויצרנים צריכים לקחת אחריות על מחזור החיים המלא של המוצרים שלהם, מהתכנון והשיגור ועד לסילוק. הם ממליצים לתמרץ התנהגות אחראית באמצעות תוכניות הסמכה וסטנדרטים לפעולות חלל בנות קיימא.

המחברים מציינים כי כל היוזמות לטיפול בבעיית פסולת החלל, כולל הנחיות ושיטות עבודה מומלצות למפעילי לוויינים, היו וולונטריים וחסרים מנגנוני אכיפה. לטענתם, יש צורך באמנה מחייבת מבחינה משפטית כדי ל

הבטיח שכל המדינות והתעשיות הפועלות במסלול כדור הארץ יצייתו לאותם כללים וייתנו דין וחשבון על מעשיהן.

החרפת אי השוויון בין מדינות וחברות עשירות ועניות

המאמר גם מדגיש את הפוטנציאל של פסולת חלל להחריף את אי-השוויון הקיים ואת חוסר האיזון בכוח בתעשיית החלל העולמית. המחברים מציינים כי מדינות קטנות יותר ושחקנים לא-מדינתיים עשויים להיות בעמדת נחיתות מבחינת יכולתם לשגר ולתחזק לוויינים, ועלולים להיות מושפעים באופן לא פרופורציונלי מהסיכונים הנשקפים מפסולת. הם טוענים כי כל מסגרת ממשל למסלול כדור הארץ חייבת לקחת את הגורמים הללו בחשבון ולהבטיח שלכל בעלי העניין יהיה קול בקבלת ההחלטות. לדבריהם יש לקחת בחשבון גם את העלויות המסחריות כאשר בוחנים דרכים לתמרץ אחריות.

המחקר מדגיש את הצורך ב”פעולות חלל בנות קיימא” כדי למנוע יצירת פסולת חדשה, התנגשות של לוויינים ואובדן נכסים יקרי ערך. המחברים ממליצים להקים מערכת “בקרת תעבורת חלל” כדי לנהל את המספר ההולך וגדל של לוויינים ופסולת במסלול.

המחקר גם מדגיש את הצורך לשלב פרקטיקות תרבותיות בממשל של החלל, תוך הסתמכות על הידע האקולוגי המסורתי (TEK) המשמש לשמירה על כדור הארץ.

מחברי המחקר מגיעים ממגוון ארגונים ודיסציפלינות, כולל אקדמיה, סוכנויות חלל וארגונים לא ממשלתיים. הדבר משקף את הצורך בשיתוף פעולה ובמעורבות בין-מגזרית כדי לטפל בסוגיית פסולת החלל.

המאמר מדגיש את החשיבות של למידה מלקחים של משברים סביבתיים אחרים, כגון זיהום פלסטיק באוקיינוסים, כדי להימנע מחזרה על אותן טעויות בחלל.

למאמר המדעי

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.