מגזע לזרע: חוקרים הצליחו להפוך לראשונה תאי גזע עובריים לתאי זרע

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/stemcells200903.html

חוקרים יפאנים דיווחו בתחילת השבוע כי הצליחו לראשונה לגרום לתאי גזע עובריים להיהפך לתאי זרע. המחקר, שנעשה בעכברים במעבדה, תואר כ”ראשוני”.

תאי גזע הם תאי האב של הגוף: הם מתמיינים לתאים המרכיבים את הרקמות השונות בגוף בעת גדילתו של העובר. בשנים האחרונות הצליחו חוקרים להפוך תאי גזע עובריים לתאים מסוגים שונים, בהם תאי ביצית, אולם עד כה לא הצליחו להופכם לתאי זרע. בראש המחקר החדש, שדיווח עליו הופיע במהדורה המקוונת של כתב העת,” “National Academy of Sciences Proceedings of the עמד טושיאקי נוסה ממכון מיצובישי קגקו למדעי החיים ביפאן.

נוסה וצוותו גידלו את תאי הגזע העובריים יחד עם תאים המפיקים את החלבון ,BMP4 שידוע כי הוא מעודד יצירת תאי זרע במהלך התפתחות העובר. במחקר, תאי הגזע נהפכו לתאי זרע בתוך יום אחד. תהליך זה נמשך שלושה ימים כאשר הוא מתרחש באופן טבעי בעובר.

פרופ' ברט פוגלסטין, מומחה לתאי גזע מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, אמר שמדובר במחקר חדשני, “שמספק דוגמה נהדרת ליכולת ליצור תאים מסוגים שונים באמצעות טכנולוגיות חדשות”.

ידען תאי הגזע