סיקור מקיף

לקראת שיגור עמוס 2 – חלק ג': תהליך השיגור

ח.ל.ל

תרשים 6: השלב הראשון של שיגור עמוס 2 במשגר SOYUZ-FREGAT

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/amos2p3.html

תהליך השיגור של לוויין עמוס-2 במשגר SOYUZ-FREGAT כולל שני שלבים עיקריים.
השלב הראשון, המתחיל השלב ההמראה של ה-SOYUZ-FREGAT, ומסתיים ברגע הניתוק בין השלב השלישי של ה-SOYUZ ממערכת ה-FREGAT אליו רתום לוויין עמוס 2. שלב זה, המתואר סכמתית בתרשים 6, כולל את האירועים הבאים:
o הדלקת ארבעת מנועי השלב הראשון, המראת המשגר.
o סיום התנועה האנכית של המשגר.
o הצתת השלב השני, סיום בעירת השלב הראשון והתנתקותו מהשלבים הבאים.
o הצתת השלב השלישי, סיום בעירת השלב השני והתנתקותו מהשלב השלישי. הסרת החופה.
o סיום בעירת השלב השלישי.
o הפרדה בין השלב השלישי והמודול הקדמי (ה-FREGAT + לוויין עמוס 2).
השלב הזה אורך 8 דקות וכ-49 שניות.
בסופו של השלב הראשון אנו מתמקדים במודול הקדמי (ה- FREGAT + לוויין עמוס 2), השוקל כ-7,500 ק”ג, נמצא במסלול בגובה 185 ק”מ, באינקלינציה של 51.8, ונע במהירות של 7,750.7 מטר לשנייה.
ברגע סיום השלב הראשון מתחיל השלב השני, הארוך, המתואר סכמתית בתרשים 7. בסופו של השלב הזה, המורכב מכמה אירועים, לוויין עמוס 2 ייפרד מה-FREGAT (הפרדה של המודול הקדמי), וייזרק למסלול מעבר גיאוסינכרוני (GTO), כמוסבר בפרק הקודם.


תרשים 7: השלב השני בתהליך שיגור לוויין עמוס 2 על-ידי משגר SOYUZ-FREGAT

השלב השני כולל את האירועים הבאים:
א. הפעלה ראשונה של מנוע ה-FREGAT למשך 20.5 שניות (V1 בתרשים 7 בחלק ד'), והזרקת המודול הקדמי למסלול חנייה מעגלי (CIRCULAR PARKING ORBIT). המסלול הוא בגובה 185 ק”מ מפני הארץ ובאינקלינציה של 51.5 (ראה תרשים 7). ההזרקה למסלול מתרחשת 6 דקות ו-19 שניות מהשיגור.
ב. שיוט במסלול החנייה, כולל סחרור הלוויין באמצעות סחרור ה-FREGAT כדי לאפשר קליטת שמש על-ידי המשטח הסולרי המקופל לצורך הפעלת הלוויין בפאזה זו. (מסומן בתרשים 7 כ-1ST BARBIQUE PHASE).
ג. הפעלה שנייה של מנוע ה- FREGAT למשך כ-11 דקות (V2 בתרשים 7), והזרקת המודול הקדמי למסלול מעבר זמני (INTERMEDIATE TRANSFER ORBIT). פרמטרי המסלול מפורטים בתרשים 7. ההזרקה מתרחשת כשעה ו-22 דקות מהשיגור.
ד. שיוט במסלול מעבר זמני, כולל סחרור הלוויין באמצעות סחרור ה- FREGAT בדומה ל-ב', (2ND BARBIQUE PHASE)
ה. הפעלה שלישית של מנוע ה-FREGAT למשך 2 דקות ו-17 שניות (V3 בתרשים 7), והזרקת המודול הקדמי למסלול מעבר שבו יופרד הלוויין מה-FREGAT (GTO, SEPARATION ORBIT). פרמטרי המסלול מפורטים בתרשים 7. ההזרקה מתרחשת כ-6 שעות, 36 דקות ו-47 שניות מרגע השיגור.
ו. שיוט ב-GTO, תמרוני הכוון והפרדת הלוויין מה-FREGAT. ההפרדה מתרחשת כ-6 שעות, 46 דקות ו-47 שניות מהשיגור.
ז. תמרוני ה-FREGAT והצבתו במסלול “בטוח” מבחינת הלוויין.
עם ההפרדה מה-FREGAT, כ-6 שעות ו-46 דקות לאחר השיגור (LIFT-OFF) מסתיים תהליך השיגור.
הלוויין מתחיל בשיוט ב-GTO, פרמטרי המסלול מצוינים בתרשים 7.
האחריות ללוויין חוזרת לצוות הפרויקט של התעשייה האווירית.
מתחיל תהליך הכנסת והצבת הלוויין ב”תחנה” המאושרת ב-GEO, המורכב משלושה שלבים עיקריים:
שלב ראשון, הנמשך כשעה וארבעים ושלוש דקות מרגע הפרדת הלוויין מה-FREGAT, במסגרתו מבוצעות הפעילויות הראשונות המאפשרות ללוויין לתפקד כמערכת: פריסת אנטנת התקשורת, תיחול מערכת ההנעה של הלוויין, פריסת המשטחים הסולריים של הלוויין, רכישת שמש, שיוט שמש, רכישת ונעילת ארץ, ושיוט המסלול GTO הראשון.
שלב שני, הנמשך כששה ימים, בו מופעל ה-ABM של הלוויין שלוש פעמים, ומקנה ללוויין תוספת מהירות של ב-1,500 מטר לשנייה, ואשר משנה את מסלול הלוויין מה-GTO ל-GEO.
השלב השלישי, הנמשך כעשרה ימים, ובו מוסע הלוויין לתחנה הסופית (4 מעלות מערב ב-GEO).

ידען עמוס 2
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~719111619~~~151&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.