לחץ נפשי מזרז את ההזדקנות

מחקר חדש גילה כי עליה ברמת חומר כימי בדם, מגבירה
סיכויים להופעת מחלות לב, סוכרת ודילדול העצם

אלכס דורון

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/stressold.html

אצל אנשים החיים לאורך זמן תחת לחץ-נפשי כבד – סטרס, עקה – המערכת החיסונית של הגוף, מזדקנת טרם-זמן. בדמם עולה רמת החומר הכימי אינטרלוקין-,6 כמו אצל כל מזדקן, ולחומר הזה יש קשר עם הופעת מחלות-לב, סוכרת, מחלת דילול העצם (אוסטיאופורוזיס) ובעיות רפואיות אחרות הנובעות מהגיל המתקדם.

מחקר חדש בנושא זה נעשה בקולג' הרפואי של אוניברסיטת מדינת אוהיו, בקולומבוס. במהלכו נמדדו רמות האינטרלוקין-6 אצל 119 גברים ונשים קשישים שחוו את מותם של בני-זוג עקב מחלת אלצהיימר ומחלות אחרות של איבוד הזכרון. במשך שש שנים אותם נבדקים, טיפלו בבני הזוג החולים שלהם וחוו איפוא מצבי לחץ נפשי (עקה) ניכרים.

התברר, שרמת החומר הכימי הנ”ל אצל אותם אנשים, עלתה בתוך שש השנים הללו במהירות גבוהה עד כדי פי ארבעה לעומת 106 איש שלא טיפלו בבני-זוג חולים, ולא היו באותם מצבים נפשיים קשים.

כן הוברר, שאלו שחוו את הסטרס, באותה קבוצת ניסוי, מתקשים להשלים עם מות בן הזוג, ובמקרים רבים מאד, הולכים לעולמם ששה חודשים לאחר מכן. “ועתה ברור לנו שהסיבה לכך היא מצב העקה”, ציינו החוקרים בדו”ח על מחקרם.

מחקרים קודמים על היחלשות המערכת החיסונית של הגוף, הצביעו על כך שמצב זה מקדם את הופעת השפעת אצל אותם אנשים ובמקרים של פציעות, הפצעים נרפאים באיטיות רבה מהרגיל. כשמדובר בילדים החווים מצבי עקה קשים וממושכים, אפילו תהליך גדילתם נעצר. המחקר החדש, פורסם בכתב העת רב היוקרה “רשומות האקדמיה למדעים” של ארה”ב.

במחקר אחר, שנעשה באוניברסיטת ברגן שבנורבגיה, ושפרטיו פורסמו בכתב עת למחקרים פסיכיאטריים, נמצא כי יש אנשים הסובלים מדיכאון, וסיבתו: שיבוש במנגנון חילוף החומרים, הנוגע B-ןימטיול.

אצל הסובלים מדכאון, קבעו החוקרים, רמת החומר הכימי הומוציסטאין, שהוא תוצר-לוואי של חילוף החומרים הנורמלי בגוף – עולה במידה ניכרת.

ידען המוח