לא על הקווארק לבדו

התגלה אח אבוד לפרוטון ולנויטרון: צוות חוקרים בינלאומי חשף חלקיק תת-אטומי לא מוכר

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/newmeson.html

צוות פיזיקאים בינלאומי גילה חלקיק תת-אטומי שטרם נראה כמותו. שני חוקרים ישראלים – פרופ' צבי ליפקין ממכון ויצמן ופרופ' מארק קרלינר מאוניברסיטת תלאביב – היו הראשונים שסיפקו הסבר תיאורטי לקיומם של חלקיקים מסוג זה.

החלקיק שהתגלה הוא חבר חדש ומפתיע במשפחת החלקיקים הכוללת את הפרוטון והנויטרון, מהם עשויים גרעיני כל האטומים. ה''דבק'' שמחזיק אותם יחד, בתוך גרעיני האטומים, הוא בעל עוצמה אדירה ומכונה ''הכוח הגרעיני החזק''. כוח זה הוא מקור האנרגיה של השמש ושל הכורים הגרעיניים.

כל החלקיקים שמקושרים ביניהם באמצעות ''הכוח החזק'' בנויים מאבני בניין יסודיות עוד יותר, המכונות קווארקים. על מנת לחקור את הקווארקים, מאיצים הפיזיקאים את חלקיקי האטומים וגורמים להם להתנגש זה בזה מיליוני פעמים בשניה, במתקני ענק שגודלם עשרות קילומטרים. מתקנים אלה מכונים מאיצי חלקיקים. הגדול בין המתקנים הללו הוא מכון סר''ן ליד ז'נבה, בו נחשפה התגלית החדשה.
הפרוטון והנויטרון בנויים כל אחד משלושה קווארקים. במשך 30 שנה נצפו הקווארקים בטבע רק כשהם מופיעים ב''מארזים'' של שלושה קווארקים, או לחלופין, בזוגות שבהם קווארק קשור לחלקיק המשמש ''תמונת ראי'' שלו, ומכונה ''אנטי-קווארק''. רבים סברו שלא ייתכנו צירופים אחרים.

כעת התגלה חלקיק חדש המכיל מארז בלתי צפוי: חמישייה יוצאת דופן של ארבעה קווארקים ואנטי-קווארק אחד. מבנה חלקיקים כזה זכה עתה לכינוי פנטה-קווארקים ( ''פנטה'' = 5 ביוונית ). החוקרים הישראלים היו הראשונים שסיפקו את ההסבר התיאורטי לקיומם של מארזים יוצאי דופן שכאלה, בעזרת תורת ה''כוח החזק''.
אחד מחברי צוות המחקר, פרופ' גינתר רולנד מ-MIT אמר : ''עתה החל עידן חדש בפיזיקה''. לדבריו , יתגלו בעתיד מבנים נוספים המבוססים על ''מארזים'' של חמישה קווארקים.
אלכס דורון, מעריב