סיקור מקיף

כרית אוויר לרוכבי אופניים – רעיון שזכה במקום הראשון בתחרות המצאות בטיחות בדרכים

התחרות נערכה באורט קרית מוצקין

גיל סולומון

אורט עורכת זאת השנה השנייה ברציפות תחרות מודלים בזהירות בדרכים השנה 13 מודלים עלו לשלב הגמר שהתקיים ב24.5.06 בקריית מוצקין. במקום הראשון זכו צוות מחטיבת הביניים ע”ש רבין מקרית מוצקין שפיתחו כרית אוויר לרוכב האופניים. במקום השני זכו הצוות מאורט ע”ש שרת מנצרת עילית שפיתחו את החגורוש.


כרית אוויר לרוכב האופניים

לנוכח העלייה במספר תאונות האופניים ובאופן ישיר במספר הנפגעים בתאונות אופניים, החליטו ינון אלירז, גיל סולומון, אלכס טוסוב ועידו שני מחטיבת הביניים ע”ש רבין מקרית מוצקיין,בלווי ובסיוע ד”ר אמירה בירנבאום (מורתם לפיסיקה) וצוות מרפא”ל לבנות מודל שיגן על בני הנוער במקרים של תאונות אופניים.

המודל שהוצע: כרית אוויר לרוכב האופניים. תפקידה של כרית האוויר הוא לספוג את עוצמת המכה שנגרמת בעת הנפילה. כרית האוויר מגנה על פלג הגוף העליון, הגב, הפנים, המפרקת, הצוואר ואיברים שפגיעה בהם יכולה לגרום לנזק מסכן חיים אצל הרוכב. כרית האוויר מקופלת בתוך חגורה שנחגרת סביב מותן רוכב האופניים.

חשוב להדגיש שהדבר המיוחד במוצר זה שהכרית נמצאת בצמוד לרוכב ובכל תרחיש תאונה היא מספקת הגנה מלאה על הרוכב, לא כמו בפיתרונות אחרות שבהן כרית האוויר מחוברת לכלי הרכב והרוכב לא “זוכה” להגנה מלאה.

על האופניים מותקנות חיישני נטייה, מהירות, תאוצה ומגע. בתרחיש נפילה המערכת תפעל כך: כאשר רוכב האופניים יעבור את המהירות המוגדרת ויטה את האופניים שממנה הרוכב לא יכול להתיישר – תופעל כרית האוויר.

כך הכרית תפעל גם בתרחישים האחרים רק עם צירופים שונים של חיישנים שנותנים את האות למנפח שמנפח את כרית האוויר.

התלמידים מקווים ששימוש במוצר זה יעודד רכיבה בטוחה על האופניים. כמו כן, הם מקווים צמצום זיהום האוויר ושימוש במשאבי הטבע (שגדלו עקב התפתחות התחבורה הממונעת).


ולשאר ההמצאות

שער חכם
מנחה : אמל גאנאם
מגישים : נדין חסן, רימאן חשאן
ביה”ס אורט סאג'ור

לאור העליה בתאונות הדרכים כתוצאה ממפגש בין רכבת ומכונית פיתחו נדין חסן ורימאן חשאן מודל אשר יחייב את הנהגים לעצור לפני כל מסילת רכבת עד קבלת אישור. הנהגים יצטרכו להעביר כרטיס/חפץ על מנת לדעת אם הרכבת רחוקה כל זאת בעזרת חיישן מגע הנמצא על מסילת הרכבת
במרחק בטיחותי מהכביש. כאשר הרכבת רחוקה כלומר הלחצן משוחרר השער יפתח. (במערכת זו שילבו את רעיון השמירה על איכות הסביבה. נהגים שישליחו פסולת לקופסא במקום הכרטיס יקבלו עיתון). המכונה והשער יפעלו בעזרת אנרגיית השמש לחסכון באנרגיה)

זהירות רכב מחליק
מנחה : אמל גאנאם
מגישים : רואד דאהר, רביע חסן, שרה גאנם
ביה”ס אורט סאג'ור

החלקת רכב , ללא קשר לסיבה עלולה להסיט את הרכב לכיוון בלתי רצוי, הגלגלים יכולים לברוח או להחליק. נבנה מוצר שיפחית את החיכוך וההחלקה של המכוניות בכבישים רטובים ובנוסף יאסוף את המים העולים מהגלגים לשימוש חוזר שיוביל לחסכון במים. הנהג שמבחין במים על הכביש לוחץ על כפתור שמפעיל מפזר חום מעל הגלגלים ובצידו השני אוסף את המים העולים מהגלגלים לאיחסון במיכלים. מים אלו יעברו סינון בפילטר גס ולאחריו יעברו ע”י צינורות למיכל המים של הוישרים

מערכת מפחיתה מהירות או בולמת

מנחה : שחאדה מוחמד
מגישים : רייס רולה, עבדאל רחמאן אסראא, גומעה טארק, עזירי יחיא,הוארי אבראהים
ביה”ס אורט ע”ש חילמי שאפעי – עכו

המערכת המצוידת בחיישן מרחק מתריעה לנהג על התקרבותו למכונית .המערכת מורידה את המהירות ומזמזמת , במקרה שהנהג אינו בולם המערכת בולמת ומונעת התנגשות.המערכת מצוידת בחיישן מרחק הבנוי משני רכיבים נורת LED אינפרה אדומה ומקלט (פוטו טרנזיסטור).מודל זה מפחית נזקים לנוסע וגם לרכב .

חגוראש
מנחה : אורי בר.
מגישות : שירלי טוריקשוילי ובר ז'נו
ביה”ס אורט שרת נצרת עילית

חגורה שתפקידה להחזיק את ראש הנוסעים בזמן נסיעה ארוכה , כשהנוסעים עייפים ורוצים להירדם.
המודל מגן על המפרקת והראש. שירלי ובר מספרות: “המורה שלנו סיפר על חברו שחזר מעבודתו יחד עם חבריו בהסעה פרטית, חבריו לעבודה היו ערניים אך הוא נרדם בזמן הנסיעה .בדרך עצר הנהג באופן פתאומי. החבר מת כתוצאה “משבירת המפרקת”. אנו חושבות שאם היה מוצר כמו “חגוראש” החבר היה ניצל”.

שולט ברמזור
מגישות :נופר ביטון ובר בן ציון
ביה”ס אורט עכו

נופר ובר : בעת ביקורנו בבית הקשיש גילינו שלרבים מהם בעיות רגליים ובעיות הליכה. הקשישים מעדיפים להגיע לבית הקשיש ע”י הסעה או תחבורה ציבורית. לטענתם הנהגים היום חסרי סבלנות והם מפחדים לחצות את הכביש, שמא הרמזור יתחלף. והם לא יוכלו להגיב במהירות בגלל בעיות הליכה , ראיה ושמיעה. הקשיש יוכל לשלוט בזמן חציית הכביש , כאשר הוא יגיע למעבר חצייה הוא יכניס כרטיס לחור ברמזור להולכי הרגל. כאשר האור יתחלף לירוק יעלו דוקרנים שיחסמו את המעבר לנהגים.כאשר הקשיש יסיים לחצות הדוקרנים ירדו. בעת חושך תדלק תאורה מעל החיישנים.

החלפת גלגל באופן בטוח
מנחה : מוטי חדד
מגישים: קובי שפק, שגב אילון, אלדר לוי
ביה”ס אורט לבוביץ' נתניה

כאשר יש תקר בגלגל או תקלה אחרת שמורידה את מפלס הרכב ,חיישן המגע מזהה את התקלה ונותן התראה בתוך תא המכונית נורות וגם זמזם .הנהג מזהה את התקלה עוצר את הרכב ומפעיל את מערכת הרמה של הרכב במקביל מערכת מזהה את התקלה ומדליקה אור בחלק של הגלגל כך שלמשתמש תהיה תאורה בזמן החלפת הגלגל. המוצר יעיל בתנאי שטח קשים. המוצר יעזור לאנשים בתנאי שטח חושך וקור בזמן החלפת גלגל, למתקשים להרים את אוטו (למשל חולי פרקינסון) ורכב השוקע בחולות יחולץ בעזרת המערכת החשמלית או לחץ האוויר.

גגנוע
מנחה : עירית כהן
מגישים: שמעון ברקוביץ', רפאל בלייש ורון אדם
ביה”ס אורט עכו

איריס היא נכה בת 55 משתמשת בכסא גלגלים זקוקה לעזרה 24 שעות ביום. את איריס הכרנו במרכז יום לקשיש בעכו. איריס סיפרה שהיא אינה בטוחה בדרכים: הדרכים בעיר בחלקן אינן סלולות , בורות פתוחים והרבה אבנים. המוצר שלנו הינו גגון שבשעת הצורך הופך למשטח נשלף מתחת לגלגלים ועוזר לכסא הקשיש לעבור את המכשולים בכביש. עם הגעת הנכה למכשול הוא מוריד את משטח האלומיניום ששימש כגגון על גבי המכשול ומנתק את המשטח בעזרת ידית הפעלה. כאשר הוא חולף על פני המכשול ע”י ווים הוא מחזירם חזרה.

עגלות קשיש למעבר בכביש
מנחות: אחלאס אבו סאלאח וזינב סעיד
מגישים: עבדאללה סאלח סואעד, רבאב עיד סואעד, סחר סאלח סואעד (בת)
ביה”ס ואדי סלאמה

עגלות להעברת הולכי רגל – קשישים, נכים, ילדים..להפחתת הפגיעה בהולכי הרגל בעת חציית הכביש. משני עברי הכביש יותקנו מסלולים ובהן עגלות להולכי רגל. בכל עגלה יוכלו להשתמש ארבעה אנשים. כאשר האור ברמזור יתחלף לירוק העגלה תתחיל לזוז באופן אוטומטי אל הצד השני של הכביש כמו כן עגלה נוספת תפעל מהצד הנגדי.

שעון למניעת הרדמות
מנחות: עדנה רותם וטרז בן חמו
מגישות: אלונה בלנד, ליטל פרץ, רעות עזרא, רחלי דיין, שירן פיינזילברג :
ביה”ס:אורט רוגוזין מגדל העמק

בעת הירדמות הנהג על ההגה, דופק ליבו של הנהג יורד מהנורמה . ל60 בממוצע, כאשר הדופק על צג השעון מראה את המספר 60 השעון מתחיל לצפצף. אם הנהג לא לוחץ על הכפתור להפסק הצפצוף אז הצפצוף מתחזק, וכך הנהג יתעורר וימשיך לנהוג בביטחה.

מנש”ח= מהירות נמוכה שומרת חיים
מנחה: דוד רצון
מגישים: ליהי יחזקאל וליאורה גופמן
ביה”ס:הנרי רונסון אשקלון

בכלי רכב יותקנו שתי מערכות הכוללות: שלוש נורות בצבעים ירוק, צהוב, אדום. מערכת אחת ברכב והשנייה על גג הרכב. כאשר הנהג יעלה על מהירות 60 קמ”ש תדלק הנורה האדומה בתוך הרכב ועל הגג. במהירות 90 קמ”ש ידלקו המנורות הצהובות ובמהירות מעל 110 קמ”ש ידלקו הירוקות. כאשר הנהג יעבור את המהירויות הנורות יעירו את תשומת ליבו לענין. בנוסף תדלק מנורה על הגג ותזהיר את הנהגים האחרים ותאפשר למשטרה לאתר נהגים עבריינים.

חיישן חצייה
מנחה:
מגישים: תום כרמל, יוסי גרשון
ביה”ס:אורט השומרון בנימינה

המערכת מאפשרת להולכי הרגל ולנהג לעבור בבטחה את מעברי החציה. היא מתריעה להולכי רגל במידה ומכונית מתקרבת במהירות למעבר חצייה. המערכת פועלת ע”י שני חיישני מגע הממוקמים בצידי מעבר החצייה. בזמן שהמכונית עוברת את שני החיישנים תיקבע מהירותה של המכונית ומרחק עצירתה. בנוסף מחובר שעון (טיימר) לחיישנים שמפעיל צופר מהבהב שיעזור לכבדי שמיעה ועיוורים.

מז- HEAR
מנחה: אורי רוטשילד
מגישים: גדי גומז, אילן סופר, נגה מירון, לירן נעמן
ביה”ס:אורט ע”ש גרינברג קרית טבעון

לאחר התייעצות עם כבדי שמיעה ואיתור הצרכים החלטנו לבנות מודל המסיע לכבדי שמיעה שנוהגים במכונית ולא שומעים צופרים.המודל בנוי על שימוש במיקרופון הקולט את גלי הקול של הצופרים. אותם הוא שולח למגבר ושם הם מפוענחים ומומרים לאותות חשמליים . אורגן האורות מקבל את האותות המפוענחים של המגבר ומציג אותם באמצעות הלדים. כאשר מצפצפים אורגן האורות יראה זאת לנהג.

ידען פעילויות מדע לנוער

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~492821110~~~226&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.