טלסקופ החלל של “היקום האפל” אוקלידס משוגר במשימה לחשיפת התעלומות העמוקות ביותר של היקום

ב-1 ביולי 2023 שוגר טלסקופ החלל אוקלידס של סוכנות החלל האירופית בהצלחה על גבי טיל פלקון 9 של ספייס-X. מטרתו לחקור את המרכיבים המסתוריים של היקום, החומר האפל והאנרגיה האפלה

ב-1 ביולי 2023 החללית אוקלידס שוגרה בהצלחה על גבי טיל פלקון 9 של ספייס-X. מטרתה לחקור את המרכיבים המסתוריים של היקום, החומר האפל והאנרגיה האפלה.  קרדיט: Credit: SpaceX
ב-1 ביולי 2023 השוגר טלסקופ החלל אוקלידס בהצלחה על גבי טיל פלקון 9 של ספייס-X. מטרתו לחקור את המרכיבים המסתוריים של היקום, החומר האפל והאנרגיה האפלה. קרדיט: Credit: SpaceX

ב-1 ביולי 2023 שוגר טלסקופ החלל אוקלידס בהצלחה על גבי טיל פלקון 9 של ספייס-X. מטרתו לחקור את המרכיבים המסתוריים של היקום, החומר האפל והאנרגיה האפלה.

אוקלידס יחקור את האור נראה והאינפרה אדום מגלקסיות רחוקות באמצעות שני מכשירים מדעיים שבתוכה. מכשירים אלה ימדדו את המקום והצורה המדויקים של גלקסיות באור נראה, ואת ההיסט לאדום שלהן (שממנו אפשר לגזור את המרחק שלהן) באור אינפרה אדום. עם הנתונים האלה המדענים יכולים לבנות מפה תלת מימדית של הפיזור של הגלקסיות והחומר האפל ביקום. המפה תראה איך מבנה גדול התפתח עם הזמן, ותתחקה אחר התפקיד של האנרגיה האפלה.

מכשיר האור הנראה (VIS) מצלם תמונות חדות מאוד של גלקסיות בחלק גדול בהרבה של השמים ממה שאפשרי מהקרקע. התצפיות האלה ישמשו למדוד את הצורה של יותר ממיליארד גלקסיות. כפי המרמז השם, המכשיר אוסף אור נראה. הוא רגיש לאורכי גל מירוק (500 ננומטר) ועד לאינפרה אדום קרוב (900 נ”מ).

אינפוגרפיקה המראה את המכשירים המדעיים של טלסופ החלל אוקלידס. צילום: סוכנות החלל האירופית

ספקטרומטר ופוטומטר הא”א הקרוב (NISP) מיועד לבצע מדידות ספקטרוסקופיות של גלקסיות, הכוללות קביעה כמה אור הן פולטות לאורך גל. זה שימושי למדידת ההיסט לאדום שלהן, שיכול לשמש למדידת המרחק של כל גלקסיה. שדה הראייה של NISP הוא הגדול ביותר מכל מכשירי הא”א שהוטסו אי-פעם לחלל. המכשיר מודד אור אינפרה אדום קרוב (900-2000 נ”מ). את שני המכשירים מזין טלסקופ מחזיר אור בקוטר 1.2 מטר.

טלסקופ החלל אוקלידס יצפה במיליארדי גלקסיות עד למרחק של 10 מיליארד שנות אור כדי ליצור את המפה התלת מימדית הכי גדולה ומדויקת של היקום, כשהמימד השלישי מייצג את הזמן עצמו. המפה המדויקת הזאת של הצורה, המקום והתנועה של גלקסיות תחשוף איך החומר מפוזר על פני מרחקים עצומים ואיך התפשטות היקום התפתחה במהלך ההיסטוריה הקוסמית, ותאפשר לאסטרונומים להסיק את התכונות של החומר האפל והאנרגיה האפלה. זה יעזור לתיאורטיקנים לשפר את הבנתנו לגבי תפקיד הכבידה ולזהות במדויק את טיבן של ישויות אניגמטיות אלה.

בארבעת השבועות הבאים, אוקלידס תנוע לעבר נקודת לגראנז’ שמש- ארץ 2, נקודת שיווי משקל של מערכת השמש- ארץ הנמצאת 1.5 מיליון ק”מ מהארץ (בערך ארבע פעמים המרחק מהארץ לירח). שם אוקלידס תתומרן למסלול סביב הנקודה הזאת ובקרי המשימה יתחילו בפעילויות כדי לוודא את כל הפונקציות של החללית, לבדוק את הטלסקופ ולבסוף להפעיל את המכשירים המדעיים.

המדענים והמהנדסים יעסקו אז במשך חודשיים בשלב אינטנסיבי של ניסוי וכיול המכשירים המדעיים של אוקלידס והכנה לתצפיות שגרתיות. במשך שש שנים אוקלידס תסקור שליש מהשמים עם דיוק ורגישות חסרות תקדים.

עם התקדמות המשימה, אוצר הנתונים של אוקלידס יתפרסם בקצב שנתי ויהיה נגיש לקהילת המדענים העולמית דרך ארכיון המדע של מרכז אסטרונומיית החלל האירופי של סוכנות החלל האירופית.