טלסקופ החלל ווב חוזר ל”עמודי הבריאה” האייקוניים של האבל ומוצא בהם הרבה יותר כוכבים צעירים

טלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א צילם נוף שופע ומפורט מאוד של “עמודי הבריאה”. איזור שבו כוכבים חדשים נוצרים בתוך עננים צפופים של גז ואבק שצולם בעבר בתמונה אייקונית על ידי טלסקופ החלל האבל בתחילת פעילותו ואשר שב אליו לאחר השידרוגים, בצירוף מצפים קרקעיים חזקים

טלסקופ החלל ג'יימס ווב של נאס"א צילם נוף שופע ומפורט מאוד של "עמודי הבריאה". איזור שבו כוכבים חדשים נוצרים בתוך עננים צפופים של גז ואבק שצולם בעבר בתמונה אייקונית על ידי טלסקופ החלל האבל בתחילת פעילותו. Credits: NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).
טלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א צילם נוף שופע ומפורט מאוד של “עמודי הבריאה”. איזור שבו כוכבים חדשים נוצרים בתוך עננים צפופים של גז ואבק שצולם בעבר בתמונה אייקונית על ידי טלסקופ החלל האבל בתחילת פעילותו. Credits: NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).

העמודים התלת-ממדיים נראים כמו סלעים איתנים אך הם הרבה יותר חדירים. עמודים אלה מורכבים מגז בין-כוכבי ואבק קרירים הנראים – לעיתים – שקופים למחצה באור אינפרה-אדום קרוב – בדיוק תחום התדרים בהם צופה טלסקופ החלל ווב.

צילומי עמודי הבריאה החדשים של ווב , שהתפרסמו לראשונה כאשר צולמו על ידי טלסקופ החלל האבל של נאס”א בשנת 1995, יסייעו לחוקרים לשפץ את המודלים שלהם על היווצרות כוכבים באמצעות ספירה מדויקת בהרבה של כוכבים חדשים שנוצרו, יחד עם כמויות הגז והאבק באזור. עם הזמן, הם יתחילו לגבש הבנה ברורה יותר של האופן שבו כוכבים נוצרים ומתפרצים מתוך העננים המאובקים האלה במשך מיליוני שנים.

השוואה בין שני צילומים של עמודי הבריאה. תצוגת האור הנראה של האבל, משמאל, בו נראים עמודים כהים יותר העולים מלמטה למעלה, ומסתיימים בשלוש נקודות. מימין התמונה באינפרה אדום הקרוב של ווב מציגה את העמודים, אך הם שקופים למחצה וצבועים בצבע אדום חלודה.

טלסקופ החלל האבל של נאס”א הפך את עמודי הבריאה למפורסמים לאחר הצילום הראשון שלהם בשנת 1995, ושוב חזר אליהם בשנת 2014, לאחר סדרת השידרוגים שעבר, כדי לחשוף מבט חד ורחב יותר באור הנראה, המוצג למעלה משמאל. מבט חדש, כמעט באור אינפרה-אדום, מטלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א, מימין, עוזר לנו להציץ דרך יותר מהאבק באזור יצירת הכוכבים הזה. העמודים החומים העבים והמאובקים כבר אינם אטומים כל כך, ונראים בה גם כוכבים אדומים רבים בתהליך היווצרותם.

משמאל הצלום המאוחר יותר של האבל משנת 2014 של "עמודי הבריאה" בו רואים מבט חד ורחב יותר של האיזור באור הנראה, המוצג בתמונה השמאלית - בעיקר בחלק העליון. מימין מבט חדש, באור אינפרה-אדום קרוב מטלסקופ החלל ג'יימס ווב של נאס"א,  עוזר לנו להציץ דרך יותר מהאבק באזור יצירת הכוכבים הזה. העמודים החומים העבים והמאובקים כבר אינם אטומים כל כך, ונראים בה גם כוכבים אדומים רבים בתהליך היווצרותם. קרדיטים: נאס"א, ESA, CSA, STScI; ג'וזף דה פסקואלה (STScI), אנטון מ. קוקמור (STScI), אליסה פגאן (STScI).
משמאל הצלום המאוחר יותר של האבל משנת 2014 של “עמודי הבריאה” בו רואים מבט חד ורחב יותר של האיזור באור הנראה, המוצג בתמונה השמאלית – בעיקר בחלק העליון. מימין מבט חדש, באור אינפרה-אדום קרוב מטלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א, עוזר לנו להציץ דרך יותר מהאבק באזור יצירת הכוכבים הזה. העמודים החומים העבים והמאובקים כבר אינם אטומים כל כך, ונראים בה גם כוכבים אדומים רבים בתהליך היווצרותם. קרדיטים: נאס”א, ESA, CSA, STScI; ג’וזף דה פסקואלה (STScI), אנטון מ. קוקמור (STScI), אליסה פגאן (STScI).

הכוכבים החדשים שנוצרו הם גולת הכותרת בתצלום ממצלמת האינפרה-אדום הקרוב של ווב (NIRCam). אלה הם הכדורים האדומים הבוהקים שבדרך כלל מוקפים בקוצים והם נמצאים מחוץ לאחד העמודים המאובקים. כאשר נוצרים קשרים בעלי מסה מספקת בתוך עמודי הגז והאבק, הם מתחילים לקרוס תחת כוח המשיכה שלהם, מתחממים לאט, ובסופו של דבר יוצרים כוכבים חדשים.

מהם אותם קווים גליים שנראים כמו לבה בשולי כמה מהעמודים? אלה פליטות מכוכבים שעדיין נוצרים בתוך הגז והאבק. כוכבים צעירים יורים מדי פעם סילונים על-קוליים שמתנגשים בענני חומר, כדוגמת העמודים העבים האלה. זה גורם לפעמים גם לזעזועים שיכולים ליצור תבניות גליות כמו שסירה עושה כשהיא נעה במים. זוהר הארגמן מגיע ממולקולות המימן שהאנרגיה שלהם נובעת מהתנועה בסילון ומהזעזועים בעמודים השני והשלישי מלמעלה. מעריכים כי כוכבים צעירים אלה הם בני כמה מאות אלפי שנים בלבד.

למרות שנראה כי מצלמת האור אינפרה-אדום הקרוב איפשרה לווב “לחדור” דרך העננים כדי לחשוף מרחקים קוסמיים גדולים מעבר לעמודים, אין גלקסיות בתצוגה זו. במקום זאת, תערובת של גז שקוף ואבק המכונה תווך בין-כוכבי בחלק הצפוף ביותר של הדיסק של גלקסיית שביל החלב שלנו החוסמת את התצפית שלנו על היקום העמוק יותר.

אמנם איזור זה צולם צולמה לראשונה על ידי האבל בשנת 1995 וחזרה על עצמה בשנת 2014, אך מצפים רבים אחרים – בעיקר קרקעיים צופים גם הם עמוקות באזור זה. כל מכשיר מתקדם מציע לחוקרים פרטים חדשים על האזור הזה, הגדוש בכוכבים.

תמונה חתוכה היטב זו ממוקמת בתוך ערפילית הנשר העצומה, הנמצאת במרחק של 6,500 שנות אור.

סיור וידאו בנוף האור הכמעט אינפרה-אדום של ווב על עמודי הבריאה. קרדיטים: נאס”א, ESA, CSA, STScI; ג’וזף דה פסקואלה (STScI), אנטון מ. קוקמור (STScI), אליסה פגאן (STScI); דניאל קירשנבלט (STScI).

להודעה של נאס”א (ממנה ניתן גם להוריד את התמונות ברזולוציה גבוהה)