חוקרי הטכניון פיתחו חומר חדשני המאפשר התחדשות של ריקמה ביולוגית

מורכב מחומרים ביולוגיים וסינתטיים, דבר המאפשר שמירה על התכונות הביולוגיות והפיסיקליות

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/technion220104.html

חוקרי הטכניון הצליחו לפתח חומר חדשני המאפשר התחדשות של ריקמה ביולוגית ועשוי להוות פריצת דרך בטיפול בשברים בעצמות, בנגעים חלולים בעצמות וחידוש רקמות סחוס.
החומר פותח במחלקה להנדסה ביו-רפואית על ידי ד”ר דרור סליקטר והמסטרנטית ליאורה עלמני-לוי. “כיום מקובל ברפואה האורטופדית, להשתמש ב”פלטינות”, בברגים ובמסמרים למיניהם, ולעיתים אף להעזר בחומר הנקרא “מלט עצמות”, כדי לקבע שברים בעצמות ולסייע באיחויים”, מסביר ד”ר סליקטר. “חומרים אלה מעניקים לעצם רק את התמיכה המבנית-מכנית שהעצם זקוקה לה ואינם מאפשרים את התחדשות רקמת העצם במקום שנפגע. לעומת זאת, חומרים ביולוגיים בהם נעשה שימוש לשיקום רקמות שנפגעו, אכן מעודדים את התחדשות הריקמה, אך אינם נותנים לה את החוזק הפיסיקלי. החומר שפיתחנו עושה את שני הדברים”.
החומר החדש – שם זמני Gelrin– בנוי מפיברין ומפוליאתילן גליקול. הפיברין הינו חלבון הנוצר בפלסמה של הדם ומהווה גורם מרכזי בתהליך הקרישה. הפוליאתילן גליקול הוא חומר פלסטי שקוף. חוקרי הטכניון מצאו דרך לקשור את המולקולות של שני החומרים הללו, וכך יצרו חומר חדש, בעל תכונות ביולוגיות, השומר גם על תכונותיו הפיסיקליות, שניתן לשלוט גם על חוזקו.
תאי הגוף מזהים את החומר החדש כחומר “ידידותי”, עליו ניתן להצמיח ריקמה מחודשת, וכך ניתן יהיה להשלים אזורים חסרי עצם. חלק מהטיפולים ניתן יהיה לבצע באמצעות הזרקת החומר למקום הנדרש, ותיתכן אף מניעת הצורך בניתוח במצבים מסויימים.
החומר החדשני, שנרשם כפטנט, מעורר עניין רב בשל הפוטנציאל הכלכלי הטמון בו. רק בארה”ב מתבצעים מידי שנה כמיליון ניתוחי החלפת עצם.
לדברי סליקטר, בימים אלו מנהל המוסד מו”מ עם יזם ששמע על החומר ומעוניין להקים חברת סטרט-אפ שתפתח יישומים סביבו.

חזון העצמות השבורות
חומר מלאכותי חדשני שפותח בישראל עשוי להוות פריצת דרך בטיפול בשברים או בסחוס שנשחק

אלכס דורון
מדענים בישראל פיתחו חומר מלאכותי חדשני המאפשר התחדשות של רקמה ביולוגית טבעית – מבלי לפגוע בתכונות הפיזיקליות שלה. הפיתוח עשוי להוות פריצת דרך בטיפול בשברי עצמות או בחידוש סחוס שנשחק. החומר החדש פותח במחלקה להנדסה ביו-רפואית בטכניון בחיפה, בידי ד''ר דרור סליקטר וליאורה עלמני-לוי.

ברפואה האורטופדית מקובל להשתמש ב''פלטינות'', ברגים ו''מסמרים'' – ולעיתים להיעזר בחומר הנקרא ''מלט עצמות'', כדי לקבע שברים ולסייע באיחויים. החומרים האלה מעניקים לעצם רק תמיכה מבנית-מכנית, אבל אינם מאפשרים את התחדשות רקמת העצם במקום שנפגע. לצורך זה דרושים חומרים ביולוגיים – אלא שאלו אינם נותנים לעצם את החוזק הפיזיקלי. החומר שפותח עתה עושה לראשונה את שני הדברים. ד''ר סליקטר מסר כי החומר החדש, שקיבל את השם הזמני Gelrin, בנוי מפיברין ומפוליאתילן גליקול. הפיברין הוא חלבון הנוצר בפלסמת הדם, וממלא תפקיד מרכזי בתהליך הקרישה.
הפוליאתילן גליקול הוא חומר פלסטי שקוף.
בטכניון נמצאה דרך לקשור את המולקולות של שני החומרים הללו – וכך נוצר חומר חדש, בעל תכונות ביולוגיות, השומר על מלוא תכונותיו הפיזיקליות וגם ניתן לשלוט על חוזקו.

במחקר שבוצע במעבדת הטכניון התברר כי תאי הגוף מזהים את החומר החדש כ''ידידותי''. כלומר הם לא תוקפים אותו כגורם זר, וניתן להצמיח עליו רקמה מחודשת להשלמת אזורים חסרי עצם. חלק מהטיפולים ייעשו בהזרקת החומר למקום שבו הוא נדרש – מה שימנע ניתוחים. החומר החדשני נרשם כפטנט בינלאומי.

ידען חידושים ברפואה