חוקרי הטכניון גילו חלבונים לוכדי אור בים התיכון ובים סוף

אבי בליזובסקי

חוקרי הטכניון, שעמדו בראש צוות מדענים רב לאומי מאוסטריה, קוריאה, ארה”ב והאוניברסיטה העברית, גילו חלבונים (proteorhodopsins) הקוצרים אנרגיית אור בשכבות המים העליונות בים התיכון ובים סוף . זו הפעם הראשונה שמנגנון זה, התורם כמות אנרגיה כה גדולה – מכומת. על תגלית זו מדווח העיתון המדעי היוקרתי

PLoS Biology בכתבת השער שלו.

פרופסור עודד בז'ה והמתמחה שלו, ג'זאלה סביחי מהפקולטה לביולוגיה, הסבירו כי החיידקים קוצרים אנרגיית אור והופכים אותה לאנרגיה כימית. במאמץ לאפיין בקטריות המשתמשות במנגנון קצירת אור זה, ניתחו החוקרים “ספריות כרומוזומים” של בקטריות שאינן ניתנות לגידול במעבדה מהים התיכון ומהים האדום. 55 “קלונים” כאלה התגלו כנושאי גנים שונים ומגוונים של proteorhodopsin, ובחמישה מהן פוענח גם המנגנון הביופיסיקלי בו הם עובדים .

“גילינו כי בקטריות המשתמשות ב proteorhodopsins מהוות 13% מן המיקרואורגניזמים ברובד האור (השכבה העליונה במי הים, זו החדירה לאור)”, אמר פרופסור בז'ה. “הצלחנו להראות גם כי בכמה בקטריות המכילות proteorhodopsin ישנו נתיב ביוסינתטי לייצור של מולקולות רטינל (ויטמין A) החיוני לפעילות חלבונים אלו. בנוסף נמצא כי חלקם מכילים צֶבֶרי גֶנים של reverse sulfite reductase . מנגנון זה כנראה מאפשר לחיידקים אלו להפיק אנרגיה גם מתרכובות עשירות בגופרית הנמצאות בים. לפיכך, חלבונים פוטוטרופיים חדשים אלו מהווים מרכיב מגוון ומשמעותי, מבחינה כמותית, בעולם החי בשכבה העליונה של מי הים. המנגנון שאנו עובדים עליו, בין השאר, הוא מנגנון חדש לקצירת אנרגית אור ושונה מהמנגנון שצמחים ואצות משתמשים בו (פוטוסינטזה)”.

ידען האבולוציה – הסביבה הימית