חברות בבריטניה מפתחות טכנולוגיות חדשות לניצול הספקטרום האלקטרומגנטי

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/uktech.html

במחקר חדש שערכה ממשלת בריטניה נמצא כי פיתוחים חדשים שיתבססו על הספקטרום האלקטרומגנטי עשויים לחולל מהפכה בתעשיות הבריאות, הטלקומוניקציה והאבטחה. על פי המחקר, דרכים חדשות לניצול הספקטרום האלקטרומגנטי – הכולל את גלי הרדיו, המיקרו, האינפרה אדום והרנטגן – עשויות להניב עסקים חדשים בשווי כולל של 8 מיליארד ליש”ט.

היישומים הפוטנציאליים כוללים סריקות גופניות לגילוי גידולים ללא צורך בניתוח, מתגים אופטיים לרשתות פס רחב מהירות במיוחד, מצלמות CCTV שיכולות לצלם דרך הבגדים ולייזרים זעירים לתהליכי ייצור ברמת הננו. המחקר נערך על ידי פרויקט פורסייט, קבוצה של מדענים ואנשי עסקים שנתמנו על ידי הממשלה הבריטית במטרה לאתר הזדמנויות מדעיות וטכנולוגיות חדשות.

על פי פרופסור וויל סטיוארט, יועץ מומחה לפרויקט פורסייט, קיים פוטנציאל רב לשימוש בספקטרום בדרכים חדשות. “אנו שולטים על האלקטרומגנטיות יותר מאי פעם ויכולים לפתח בעזרת הספקטרום מוצרים לתועלת הציבור”. לשימוש באור לייצור בקנה מידה זעיר והפעלת מולקולות פוטנציאל רב בתעשיית התרופות.

הדור הבא של מעבדה על שבב יגיע לייצור המוני וישמש לניטור מטופלים, טיפול בסוכרת, טיפול תרופתי מדויק וגילוי גידולים. בתחום הרפואי קיים כר רחב לטכנולוגיות הדמיה חדשות ויעילות יותר, שגורמות למטופלים פחות חוסר נוחות בהשוואה לדור הנוכחי של צילומי הרנטגן וסריקות MRI.

מתגים אופטיים עשויים להחליף מתגים אלקטרוניים ברשתות נתונים ולאפשר לספקים להציע פס רחב מהיר במיוחד – בקצב של עד 100 מגה סיביות לשנייה. מצלמות CCTV יכולות לצלם דרך בגדים ולגלות מרחוק כלי נשק וסמים. מערכת כזו יכולה לשמש בשדרות תעופה ומרכזי ערים, צופה פרופסור סטיוארט.

שר הסחר האלקטרוני של בריטניה, סטיבן טימס, אומר ש- 300 שנים לאחר שסיר אייזיק ניוטון הניח את היסודות להבנת הספקטרום האלקטרומגנטי, הגיע הזמן לקחת אותה לכיוונים חדשים. “במסגרת הפרויקט אותרו הזדמנויות מלהיבות רבות. במקום 'יוצר בבריטניה' נוכל לומר 'הומצא בבריטניה' “.

ידען הביומטריה