התגלתה מוטציה גנטית הגורמת להפרעת שינה

סוכנויות הידיעות, הארץ, חדשות וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/brain050405.html

חוקרים בארה”ב איתרו מוטציה גנטית האחראית להפרעת שינה הגורמת להירדמות ולהתעוררות בשעות מוקדמות. הגילוי החדש עשוי לסייע במציאת טיפול חדש להפרעה, וכן לסובלים מיעפת (ג'ט לג). כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Nature.

מרבית אנשים הסובלים מההפרעה הנגרמת בשל המוטציה בגן, מצליחים לחיות חיים נורמליים, ואף מתגאים ביכולתם להתעורר מוקדם. אולם חלקם מתקשים לנהל שגרת חיים הדומה לרוב האוכלוסייה. “לעתים קרובות הם התאימו את זמני עבודתם ביחס לשעות השינה שלהם”, אומר ד”ר לואיס פטאצ'ק, “אולם חלקם מוטרדים מכך שקצב חייהם אינו מותאם לזה של שאר העולם”. האנשים האלה אינם ישנים יותר או פחות משאר האוכלוסייה, הם פשוט ישנים בזמנים אחרים.

החוקרים בדקו שלושה דורות במשפחה, בה חמישה הסובלים מהפרעת השינה ונוהגים להתעורר בסביבות 04:00. החוקרים גילו כי אותם אנשים סובלים ממוטציה בגן מסוג סי-קיי-איי דלתא, האחראי על ייצור החלבונים, להם יש חלק משמעותי בוויסות פעילות הגוף.

החוקרים הזריקו את הגן שעבר מוטציה לעכברים, שהפכו גם הם למשכימי קום, אולם הם גילו כי תוצאה הפוכה הושגה לאחר שהגן הוזרק לזבובים, שהתעוררו מאוחר. בנוסף גילו החוקרים כי האנשים שאובחנו כנשאי הגן שעבר מוטציה סבלו בנוסף להפרעת השינה גם מאסטמה וממיגרנה. פאטצ'ק הוסיף כי כנראה מדובר בסימפטומים של ההפרעה. “התגלית פותחת פתח צר, אך היא עשויה לשפוך אור רב על הבנת התהליכים הנוירו-ביולוגיים של המוח”, אמר פאטצ'ק.

ידען המוח