התגלתה זרוע חדשה לשביל החלב

אבי בליזובסקי

מבט (בהדמיית מחשב) ממעוף הציפור של שביל החלב, בהתבסס על מפקד של חצי מיליון כוכבים

קישור ישיר לדף זה:

אסטרונומים אוסטרליים גילו לאחרונה זרוע קוסמית נוספת בשביל החלב, שהם מאמינים כי היא כרוכה סביב הקצוות של הגלקסיה הענקית כמו גבול גז סמיך.
האסטרונומים בקבוצת המחקר “ארגון המחקר המדעי והתעשייתי של חבר העמים הבריטי (CSIRO), מקווים שהממצאים שלהם יסייעו לצייר תמונה טובה יותר של גלקסיית שביל החלב- גלקסיית הבית של כדור הארץ.
מדעני CSIRO, נעמי מקקלייר-גריפיתס (McClure-Griffiths) אמרה כי גבול הגז, שעוביו 6,500 שנות אור, מראה כי לשביל החלב יש מבנה דומה לזה של מרבית הגלקסיות האחרות שיש להן זרועות ספירליות גזיות המתרחבות אל מעבר לגלקסיות הספירליות העיקריות שיוצאות מן המרכז.
האסטרונומים מאמינים כי שביל החלב כולל ארבע זרועות העשויות בעיקר מגז מימן, אבק וכוכבים שמתרחקים בתנועה לולינית מן המרכז שלה. מקקלייר-גריפיתס אומרת כי גבול הגז שהתגלה כעת נמצא 60 אלף שנות אור ממרכז שביל החלב. (שנת אור היא המרחק שעובר האור במשך שנה, כ-10 טריליון קילומטרים).
“אנחנו ידענו שיש שם גז אך לא ידענו שהוא מסודר במבנה. חשבנו שישנה הפסקה חלקה של ריכוז הכוכבים, שהגלקסיה פשוט מחליקה הלאה.” אומרת מקקלייר-גריפיתס. “אלו הגבולות החיצוניים של הגלקסיה והדבר האחרון שאתה רואה לפני שהגלקסיה נעלמת.”
מקקלייר-גריפיתס וצוות קטן של מדענים חקרו את המימן בדיסקת שביל החלב כאשר הם מעדו לאורך הזרוע הנוספת, שהם מאמינים כי היא יכולה להיות קשורה עם הזרועות המרכזיות. לדבריה, הממצא אמור להתפרסם בכתב העת אסטרופיסיקל ג'ורנל של החברה האסטרונומית האמריקנית.

לידיעה בסי.אן.אן