התגלו מאובנים של דגים שהיו בשלבי המעבר לחיים ביבשה

אבי בליזובסקי

כעת יש נשק חדש כנגד מכחישי האבולוציה – מדענים גילו מאובן של דג שהיה באמצע המעבר לחיים ביבשה. הגילוי מטיל אור חדש על אחד מתהליכי ההשתנות הגדולים בהסטוריה של בעלי החיים.

המדענים, שדיווחו על הממצא בכתב העת נייצ'ר, מאמינים כי מין של דגים היה הראשון לעלות ליבשה ולהסתייע ב-4 רגליים לפני כ-365 מיליון שנה, אך עד כה הם לא מצאו מספיק עדויות שתיעדו כיצד התבצע התהליך הזה.
הממצאים החדשים של מספר פרטים שנראים כמו של תושבי יבשה וכמה מאובנים של דגים שזכו לשם המדעי “Tiktaalik roseae שנראים כנמצאים בשלבי מעבר והחוקרים מעריכים כי הם ביצעו טיולים קצרים מחוץ למים.
“המאובנים הללו נראים כמטשטשים את הגבול בין דגים לבין יצורי יבשה.” אמר אחד המגלים, פרופ' ניל שובין, פלאונתולוג מאוניבריסטת שיקאגו.
המומחים אומרים כי התגלית, שלד שלם שנשמר כמעט ללא פגע, חושפת מידע משמעותי חדש על הדרך שבה התבצע המעבר מהמים ליבשה במהלך האבולוציה. “התגלית תורמת תרומות חודשות להבנה של מעבר חשוב מאוד בהסטוריה של החיים” אומר רוברט קרול מאוניברסיטת מקגיל מונטריאול.
הממצאים הם של פרטים באורך של 1-3 מטרים נמצאו באי אילסמיר השוכן מצפון לחוג הקוטב בקנדה. לפני כ-375 מיליון שנה, חי יצור שנראה כהכלאה בין דג לתנין. הוא שחה בזרמים רדודים במה שהיה אז איזור הנתון באקלים סובטרופי. הוא היה אוכל בשר שחי בעיקר במים. ואולם חזיתו כוללת עצמות התואמות לכתף, הזרוע העליונה, המרפק, הזרוע הקדמית וגרסה פרימיטיבית של שורש כף היד. “מהכתף ועד לזרוע כף היד היא נראית כמו זרוע.” אמר שובין.
“לדג הזה היה סנפיר שאיפשר לו להדחף.” אמר. “זה היה בבירור בעלי חיים שיכול לתמוך בעצמו על הקרקע. הן באיזורים בהם המים היו רדודים מאוד והם בגיחות קטנות ליבשה.שם הוא נע ככל הנראה כמו כלב ים. אמר.
“זהו דג שכולל בתוכו, באופן מפתיע, מאפיינים של בעלי חיים יבשתיים”, אמר ניל שובין מאוניברסיטת שיקאגו, שהוביל את צוות המחקר. הוא הוסיף, כי “בעל החיים הזה מייצג את המעבר מהמים ליבשה – ואלינו”.
הפריטים השלמים כמעט והשמורים היטב מראים כי היצור התברך בשיניים חדשות, לסת שנעה בקוטרה מ-25 עד 50 ס”מ וגוף משוטח שהגיע עד שלושה מטרים באורכו.
לדברי החוקרים, “מאבנים קודמים שמצאנו בהקשר של השלב האבולוציוני הזה היו דגים עם מעט מאפיינים יבשתיים, או בעלי חוליות יבשתיים עם מאפיינים ימיים שרידיים בלבד. המאובנים הללו מראים יצור שישב ממש באמצע, בין דג לבעל חיים יבשתי”.
“הממצא הזה הוא חלום שהתגשם”, סיכם טד דאישלר, מהאקדמיה למדעי הטבע בפילדלפיה. המוסיף כי המאובנים מוכיחים גם, כי המעבר מהים ליבשה התרחש בהדרגה, אצל דגים שחיו במים רדודים. אלה פיתחו בהדרגה מאפיינים שאפשרו להם לחיות ביבשה.

ידען האבולוציה – מאובנים