התגלה סוג חדש של כוכב: כוכב הליום מגנטי מאסיבי

כוכב הליום מגנטי מסיבי, בדרכו להפוך למגנטר. איור: ESO

חוקרים במצפה האירופי הדרומי (ESO), גילו סוג חדש של כוכב הנקרא כוכב הליום מגנטי מסיבי, המספק רמזים למקור המסתורי של מגנטרים. מגנטרים הם כוכבים מתים צפופים ביותר בעלי השדות המגנטיים החזקים ביותר ביקום, אך האסטרונומים לא היו בטוחים כיצד הם נוצרים. באמצעות מספר טלסקופים ברחבי העולם, כולל מתקני ESO, חוקרים גילו כוכב חי HD 45166 שכנראה יהפוך למגנטר.

ל-HD 45166 יש שדה מגנטי חזק במיוחד של 43,000 גאוס, מה שהופך אותו לכוכב מסיבי המגנטי ביותר שנמצא עד כה. לכוכב זה שדה מגנטי חזק פי 100,000 מזה של כדור הארץ. זו התצפית הראשונה של כוכב הליום מגנטי מסיבי. הגילוי של סוג חדש זה של עצם אסטרונומי עוזר לחשוף את להבין את מקורם של מגנטרים.

המחקר יוצר הבנה חדשה של HD 45166. מודלים קודמים לא יכלו להסביר את ההתנהגות יוצאת הדופן שלו כאחד מזוג כוכבים עשיר בהליום ובמסה גדולה מספר פעמים מזו של השמש שלנו. המגנטיות החזקה של הכוכב כנראה השפיעה על ההתנהגות הבלתי אופיינית שלו.

החישובים מראים ש-HD 45166 יסיים את חייו כמגנטר. ככל שהוא יתכווץ כבידתית, השדה המגנטי שלו יתחזק, ויהפוך לליבת על-צפופה עם שדה של כ-100 טריליון גאוס – המגנטים החזקים ביותר ביקום.

המחקר גם מצא של-HD 45166 יש מסה קטנה יותר ממה שדווח קודם, כפולה ממסת השמש. בן הזוג הכוכבי שלו נע במרחק הרבה יותר גדול ממה שהאמינו קודם. HD 45166 כנראה נוצר ממיזוג של שני כוכבי הליום קטנים יותר.

הגילוי מעיד על כך שכוכבים עם שדות מגנטיים חזקים יכולים להשפיע על התפתחות כוכבים. הוא מספק דוגמה חיה של כוכב שכנראה יהפוך לאחד העצמים המגנטיים החזקים ביותר ביקום. זה פותח חלון למקור המסתורי של מגנטרים על-ידי הגילוי של שלב הכוכב  בהפיכתו למגנטר.

התובנות פותחות דלת למחקרים בעתיד שיעניקו הבנה טובה יותר של מגנטיות כוכבית, התפתחות וחיים לאחר מוות כוכבי. הדבר יכול לשפר את הידע על מה מאפשר את היווצרותם או משפיע על היווצרותם של דינמו מגנטי אולטימטיבי של היקום.

במחקר השתתפו גם שני חוקרים ישראלים: ד”ר תומר שנהר – אוניברסיטת אמסטרדם, הולנד (כעת במרכז לאסטרוביולוגיה במדריד, ספרד), ופרופ’ אבישי גילקיס – הפקולטה לפיזיקה ולאסטרונומיה, אוניברסיטת תל-אביב.

להודעה של ESO

תקציר הכתבה:

מגנטרים הם סוג של כוכבים נייטרוניים צפופים מאוד שמאופיינים בשדות מגנטיים חזקים במיוחד.

מאפיינים עיקריים:

• שדה מגנטי חזק במיוחד שעוצמתו יכולה להגיע לטריליוני גאוס, מיליון מיליארד פעמים חזק יותר משדה מגנטי של כדור הארץ.
  • סיבוב מהיר סביב צירם שגורם להאצה של חלקיקים טעונים ויצירת שדה מגנטי.
  • קוטר של כ-10-20 ק”מ בלבד אך מסתם גדולה מאוד ועשויה להגיע לפי 2 ממסת השמש.
  • צפיפות גבוהה ביותר של חומר – גדולה בהרבה מצפיפות אטומי כדור הארץ.
  • פולטים קרני X וקרינה אלקטרומגנטית אחרת כתוצאה מהשדות המגנטיים העזים.
  • מגנטרים מסווגים כפולסרים אם הם מסתובבים במהירות גבוהה ופולטים פולסים אלקטרומגנטיים סדירים. הם נפוצים באזורים צפופי כוכבים כמו ערפיליות.
  • מגנטרים הם מקור חשוב למידע על פיזיקת חומר קיצונית ועל התהליכים המתרחשים בכוכבי נייטרוניים.

1. אולי הליום משנה את המאפיינים שלו כשהוא נמצא תחת כבידה כזו גדולה ונדחס בצורה כזו קיצונית
    אולי אפילו הופך לנוזל או למוצק

2. כל התמונות הללו………בעידן יצירתיות ה – AI. לכו תדעו עד כמה התמונות אותנטיות או נוצרו באמצעות הבינה המלאכותית….שווה מחשבה….

3. באסטרונומיה. פעם כתבו שתיעדו קצה היקום שהגיעו 13.8 ביליון שנות אור. פעם כתבו שתעדו את הגלקסיה הכי עתיקה 12.8 שנות אור. לפני כמה ימים כתבו שתיעדו הגלקסיה הכי רחוקה בת 390 מיליון שנות אור. אנא מצא את ההבדלים. ואנא מצא את המתעתעים.

4. מגנטר חזק מאוד נמצא מעל ריכוזי המרוקקים וגורם להם להיות אלימים ודפוקים ועבדים של המלך ביבי. בגלל שיבוש החשמל בקצת המוח שיש להם.

5. מה פרוש כוכב הליום?
    אם הוא כוכב (לא כוכב לכת), וגם צפוי להפוך לכוכב נויטרונים, למה אין בו יסודות כבדים יותר? או שהשם “הליום” לא מצביע על הרכבו? אז למה נקרא “כוכב הליום”?