חוקרים הצליחו לאתר את מקורו של הבזק רדיו מגלקסיה רחוקה

התגלית תוכל בסופו של דבר לעזור לאסטרונומים להבין מה גורם להתפרצויות רדיו מהירות. התיאוריה הנוכחית גורסת כי מדובר בפעילות של מגנטרים (כוכבי ניוטרון בעלי שדה מגנטי חזק), אך הוא מכסה בעיקר גלקסיות קטנות, ולכן מנסים להבין מה גרם להתפרצות בגלקסיה גדולה

באיור, טלסקופ הרדיו ASKAP של סוכנות המדע הראשית של אוסטרליה CISRO גילה התפרצות רדיו מהירה וקבע את מיקומה המדויק. לאחר מכן הופנו טלסקופים קרקעיים ברחבי העולם KECK, VLT וג'מיני, הצטרפו ל - לתצפיות מעקב אחר הגלקסיה שבה התרחש האירוע. CSIRO / Andrew Howells
באיור, טלסקופ הרדיו ASKAP של סוכנות המדע הראשית של אוסטרליה CISRO גילה התפרצות רדיו מהירה וקבע את מיקומה המדויק. לאחר מכן הופנו טלסקופים קרקעיים ברחבי העולם KECK, VLT וג’מיני, הצטרפו ל – לתצפיות מעקב אחר הגלקסיה שבה התרחש האירוע. CSIRO / Andrew Howells

חוקרים הצליחו לאתר בפעם השניה אי פעם לאתר את מקורה של התפרצות רדיו מהירה (FRB), פיצוץ בעל משך זמן קצר המשחרר באלפית השניה את כמות האנרגיה שהשמש מקרינה במשך כמעט מאה שנה.
ואולם ההתפרצות הקודמת שמיקומה אותר, FRB 121102 היתה מסוג ההתפרצויות החוזרות, כאשר אותו עצם התלקח עשרות פעמים בשנים האחרונות, אבל ההתפרצות החדשה שהתגלתה היא אחת מההתפרצויות החד פעמיות הנפוצות, אך בשל חד פעמיותן היה קשה לגלות את מקורן. במחקר שהתפרסם השבוע בכתב העת סיינס, מראים החוקרים כי אפשר לעקוב אחר האירועים החמקמקים הללו ולאפשר לאסטרונומים לגלות מה גורם להם.
“זוהי פריצת הדרך הגדולה שהתחום מחכה לה מאז שהאסטרונומים גילו התפרצויות רדיו מהירות ב – 2007”, אומר קית ‘בניסטר, חבר המרכז המחקר המדעי והתעשייתי (CSIRO). (CSIRO היא סוכנות המדע הלאומית של אוסטרליה).

מערך הטלסקופים ASKAP במערב אוסטרליה. צילום: אד שינקל, CISRO

בניסטר ועמיתיו גילו את ה – FRB באמצעות ASKAP – רשת של 36 טלסקופי רדיו המשתרעים על קילומטר רבוע במרצ’יסון שבמערב אוסטרליה. האירוע התרחש ב-18 בספטמבר 2018, ולכן שם האירוע הוא FRB 180924. זה היה מרגש מאוד בהתחשב בכך שהמספר הכולל של התפרצויות רדיו קצרות שהתגלו עד כה עמד על 85 בסך הכול, ורק שניים מהם היו חוזרים. כעת התאפשר לא רק לגלות את ההתפרצות אלא גם לעקוב אחר מקורם.

החוקרים פיתחו טכניקה חדשה שזיהתה באופן אוטומטי את FRB 180924 פחות מ 300 אלפיות השנייה לאחר שההתפרצות הגיעה למכשירים של ASKAP. מהירות זו היא נתון חשוב כי הצוות היה חייב לגשת לנתונים שמוחלפים כל 3.1 שניות. לאחר מכן המדענים מדדו את ההבדלים הזעירים בזמן ההגעה של FRB 180924 בטלסקופים הבודדים המרכיבים את המערך עד לדיוק של מאית ננו שניה. השוואת הבדלים אלה אפשרה להם לקבוע את מקור ההתפוצצות בשמים בדיוק של 0.00002 מעלות. מקור זה נמצא בפאתי גלקסיה גדולה הנקראת DES J214425.25-405400.81. מעט היה ידוע על גלקסיה זו, והחוקרים שביצעו תצפיות מעקב על ידי טלסקופ קק בהוואי וכן על ידי שני הטלסקופים הקרקעיים החזקים ביותר הנמצאים בצ’ילה.

צוות המחקר קבע כי הגלקסיה DES J214425.25-405400.81 נמצאת במרחק 3.6 מיליארד שנות אור מכדור הארץ. כמו כן, הגלקסיה מאסיבית פי אלף ויש בה כוכבים פעילים פחות לעומת הגלקסיה הננסית שבה נמצא מקור ההתפרצות FRB 121102 (שנמצאת במרחק של כ – 3 מיליארד שנות אור מכדור הארץ). עוד מצאו החוקרים הכי האירוע שגרם להתפרצות התרחש במרחק 13 אלף שנות אור ממרכז הגלסיה ולכן שללו את האפשרות שהגוף שהתפרץ היה החור השחור העצום שבמרכז הגלקסיה.

“המודל האמין ביותר להתפרצויות, שמציע הסבר לשאירוע הוא שההתפרצות נוצרה בתהליך כלשהו שבהם מעורבים מגנטרים צעירים (מגנטרים הם כוכבי נויטרונים מגנטיים מאוד)”, אומר ריאן שאנון מאוניברסיטת סווינבורן, המחבר הראשי של המאמר.

“המגנטרים האלה נוצרים באופן מועדף בגלקסיות ננסיות זעירות, כמו אלה של המארח FRB 121102”, הוסיף שאנון. “או שהמודל להיווצרותםם צריך להיות גמיש ולאפשר התפרצויות במגוון של סביבות גלקטיות, או שיש שני מנגנונים להפקת התפרצויות, הוא מסכם.
ממצא מעניין נוסף הוא שבאמצעות התצפית בהתפרצות הצליחו החוקרים גם לזהות את הרכב החומר הבין גלקטי במקטע שבין הגלקסיה שבה התרחשה ההתפרצות לבינינו.

1. מספיק לשמוע הבזק ממעלליה של אשת ראש הממשלה ובנה כדי לדעת שיש צורות חיים אחרות