סיקור מקיף

הצעה: להזיז את האבל למסלול בטוח ולהאריך את חייו

שיתוף פעולה של אסטרוסקייל עם חברת מומנטוס, מציע לנאס”א פתרון מסחרי שיאפשר להיצמד ולגרור את הלוויין המפורסם – שחגג לא מזמן 33 למסלול שגם ינוקה מפסולת חלל

טלסקופ החלל האבל. באדיבות נאסא
טלסקופ החלל האבל. באדיבות נאסא

הודעה לעיתונות

אסטרוסקייל, ממובילת השוק בשירות לוויינים וקיימות מסלולית ארוכת טווח ומומנטוס, חברת חלל מסחרית אמריקנית, המציעה שירותי תחבורה מסלולית ותשתית בחלל, ישתפו פעולה כדי להציע לנאס”א פתרון בר קיימא, במסגרתו יועבר טלסקופ החלל האבל ממקומו הנוכחי בחלל למיקום חדש, שינוקה קודם לכן מפסולת חללית שיכולה לאיים בעתיד על שלומו. 

טלסקופ החלל האבל, שסיפק תצפיות על כוכבי הלכת, ערפיליות וסיפק לאנושות תמונות מעומק החלל, הוא לוויין שחג סביב כדור הארץ במסלול נמוך, בגובה של כ-589 ק”מ מעל פני הקרקע. הוא שוגר ב-1990 והוצב במסלולו במשימה של מעבורת החלל דיסקברי, כפרויקט משותף של נאס”א וסוכנות החלל האירופית ונחשב לאחד הכלים האסטרונומיים החשובים ביותר בהיסטוריה. לאורך השנים הוא טופל על ידי צוותים של  מעבורות החלל לצורך תיקונים. משימת השירות האחרונה אליו לצרכי תחזוקה שוגרה ב-2009.‏

לדברי אופיר עזריאל, מנכ”ל אסטרוסקייל ישראל, ההצעה מביאה פתרון מסחרי להארכת חייו של נכס עולמי חשוב זה – ללא סיכון לבני אדם. ״אנו מדברים על שיגור של לוויין שירות קטן למסלול נמוך. ברגע שהוא יגיע למסלול, תכנס לפעולה הטכנולוגיה של אסטרוסקייל. היא תסייע בקיום מפגש בטוח ולכידה רובוטית של הטלסקופ. לאחר ההצמדות תבוצע סדרה של תמרונים כדי להעלות את האבל ב-50 ק”מ גבוה יותר ממיקומו הנוכחי. לאחר השלמת ׳מעבר הדירה׳, המערכת של אסטרסקייל תנקה ותסיר מהשטח בו ישייט האבל, כל  פסולת חלל שיכולה לאיים עליו״.

“הצורך של האבל בתגבור מחודש, הוא  קריאת השכמה חשובה שמדגימה היטב מדוע תעשיית החלל זקוקה לתשתית דינמית ומגיבה בחלל “, אמר רון לופז, נשיא ומנהל אסטרוסקייל ארה״ב. ״ההתקדמות שהשגנו בשנים האחרונות ביכולות של אספקת שירות בחלל מאפשרת לנו לנהל בצורה חדשה את ההשקעות שלנו בחלל; זה הבסיס שעליו נבנה עידן החלל החדש. מה שהצענו לנאס”א הן אפשרויות שלא היו זמינות במהלך חמש משימות השירות הקודמות שיצאו להאבל והן ממנפות את מיטב השירות בחלל לטובת המשך הפעלה בטוחה עוד שנים קדימה״.

״אפילו בגיל 33, האבל מסוגל לחלוטין להמשיך במשימתו הכל כך חשובה״, אמר ג’ון רוד, מנכ”ל מומנטוס והצביע על היציבות המסלולית שלו כנקודת הכשל שראויה לטיפול. ״יש לנו כיום שלושה לווייני שירות בחלל ויחד עם היכולות של אסטרוסקייל בהתקרבות לגופים נעים בחלל וההצמדות אליהם, נוכל לתמוך במשימה הגדולה הזו. אנו מציעים לנאס”א דרך חסכונית ביותר ואפשרות להמשיך ולנצל את השקעת המיליארדים שכבר הושקעו במיזם, תוך שימוש בטכנולוגיית שירות רובוטיות חדשות בחלל”.

עוד בנושא באתר הידען:

3 תגובות

  1. חסמתם תגובות בכתבה של רכב היברידי. מדדתי קרינה עם גלאי 50HZ. רכב חשמלי לגמרי, GM אין קרינה לא בתא נהג, ביתר המושבים ואפילו בתא מנוע. ברכב היברידי נמדדה קרינה על הגבול המותר בתקנות המשרד לאיכות הסביבה לחשיפה מתמשכת שהן מחמירות יותר מהתקן הבינלאומי ICNIRP. לא נציין יצרן הרכב. אז אם מישהו מסכים לחשיפה מתמשכת לקרינת הסף המותרת בתקן כן זה בטיחותי. אבל אם מישהו לא היה מוכן להתנסות בזה אז לא.
    הסיבה לפער הקרינה הינה שברכב היברידי יש מטען של המנוע החשמלי ובחשמלי המצבר הינו המטען. מטען עם מגנטים שמסתובבים זה קרינה. מצבר אין קרינה מורגשת ככל שמדדתי. כל אחד שיש לו מד קרינה חשמלית בלתי מיננת יכול לחזור על הניסוי. מראש מציין שלא מודדים על המנוע החשמלי בול כפי לפי נוסחת הקרינה B=mu*I/R הקרינה תהיה גבוהה מאד בגלל המרחק הקטן. יש להיות הוגן ולמדוד בתא הנהג ובתא הנוסעים.

  2. הצעה טובה. לארצות הברית פחות תזרים מזומנים משמעותית מאשר סין, עדיין יתרון טכנולוגי אם כי מכורסם. וחוץ מזה האבל עושה עבודה טובה. אז למה לא. להתקין חדשים ולהוסיף אותם לישנים.

  3. זה טוב ויפה, ואני בעד, אבל האבל זקוק לטיפול תחזוקה יותר רציני, שבמינימום כולל החלפת והוספת ג’יירוסקופים. עד כמה שזכור לי כבר לא נותרו לו ג’יירו רזרביים, ואבדן של ג’יירו נוסף יפגע בפעילותו.

    שלא לדבר על התקנת מצלמות חדשות ואמצעים אופטיים מתקדמים יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.