הפתעה: התגלה כוכב לכת במערכת כוכב כפול

כוכב הלכת גדול מצדק ומקיף את הכוכב העיקרי במערכת במרחק דומה לזה של מאדים מהשמש. במסלול של אורנוס יש כבר שמש, הכוכב המשני במערכת
קישור ישיר לדף זה:https://www.hayadan.org.il/extrabinary.html

איור אמן של מערכת Gamma Cephei ותצורת המסלולים

כוכב הלכת הראשון המקיף כוכב במערכת כוכבים כפולה מביא למסקנה כי הגלקסיה מכילה הרבה יותר כוכבי לכת ממה שהעריכו עד כה.
שלא כמו השמש שלנו, שהיא דוגמא נדירה לכוכב בודד בקרב, למרבית הכוכבים בשביל החלב יש מלווים. הגילוי מעיד על כך שמערכות בינאריות יכולות לארח כוכבי לכת כמו כוכבים בודדים. אמרו אסטרונומים ביום רביעי (9/10/2002). כוכב הלכת גדול ומאסיבי יותר מצדק והוא מקיף את הכוכב הגדול מבין השניים, מעט יותר מהמרחק הממוצע בין השמש למאדים ולפיכך הוא מקיף את השמש שלו אחת לשנתיים וחצי.
הכוכב הגדול מאסיבי פי 1.6 מהשמש. כמו כוכב הלכת שהתגלה, הכוכב המלווה סובב סביב הכוכב הגדול יותר בערך במרחק שדומה למרחק שבין השמש לאורנוס.
זוהי הפעם הראשונה שבה אנחנו מוצאים כוכב לכת במערכת כוכבים כפולים קרובה יחסית אומר מייקל אנדל מאוניברסיטת טקסס באוסטיון, חבר בצוות החוקר את מערכת הכוכבים.
“מכיוון שמרבית הכוכבים בגלקסיה שלנו שותפים במערכת כפולה או אף מרובת כוכבים, לתגלית יש השלכות לגבי השאלה כמה מערכות שמש נמצאות בגלקסיה שלנו” אומר אנדל.
מספר כוכבי לכת חוץ שמשיים כבר התגלו מסביב למערכות כפולות אחרות, אך במקרים ההם, הכוכב המלווה היה מרוחק מאות מונים מהכוכב המרכזי, בהשוואה לכוכב השני במערכת Gamma Cephei. הכוככבים במערכות אחרות היו כל כך רחוקים עד שהם התנהגו כעצמאיים, אומר ביל קוצ'ראן, אף הוא מהצוות ומאוניברסיטת אוסטין.
“במערכות כאלה, כל כוכב יכול להחשב כבודד מכיוון שיש להם השפעה גרוויטציונית הדדית מעטה, כך שמציאת כוכבי לכת תהיה הפתעה קטנה יחסית” אומר אנדל.
ואולם ניתן לצפות לכוכבי לכת רק לעיתים נדירות במערכת כמו Gamma Cephei שבה יש קרבה גדולה בין הכוכבים. כאשר הכוכבים כה קרובים זה לזה הם יכולים להפריע למסלולים של כוכבי לכת סמוכים, אומרים האסטרונומים.
קוצ'רן ביחד קבוצה הכוללת גם אסטרונומים מקנדה ומגרמניה חוקרים את המערכתה כפולה Gamma Cephei כבר כמה עשורים תוך שימוש במגוון טלסקופים. שינוי מחזורי בן שנתיים וחצי בבהירות האור שכנע את החוקרים כי לכוכב העיקרי יש כוכבי לכת.

הכוכב עצמו איננו כוכב משתנה, ולכן המסקנה לאחר עשרים שנות בדיקה, הכוללות שמונה מחזורים שלמים היא שכוכב לכת מסתיר את אורו של הכוכב. Gamma Cephei מרחוק מאיתנו 45 שנות אור ונראה כנקודת אור יחידה בכיוון הקוטב הצפוני. הוא מסמן את קצה הכובע של מערכת הכוכבים קפאוס או “המלך”.

ידען כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש