הפטריות הרפואיות שפותחו במכון לאבולוציה באוני' חיפה יוצגו במוזיאון פטריות ייחודי

אוניברסיטת חיפה

לפטריות המצולמות אין קשר לכתבה. אילוסטרציה

ממשלת שוויץ הביעה לאחרונה עניין בפרויקט פיתוח הזנים של הפטריות הרפואיות המתקיים במכון לאבולוציה באוניברסיטת חיפה והזמינה את פרופ' סלומון ואסר, האחראי על הפרויקט לקיים מיצג בנושא פטריות המאכל הרפואיות במוזיאון הראשון בעולם לפטריות שמוקם במדינה. פרופ' סלומון אף קיבל משוויץ מענק 20,000 דולר עבור מימון הקמת המיצג.

חוקרי המכון לאבולוציה באוניברסיטת חיפה מפתחים זנים של פטריות מאכל רפואיות לשימושים בריאותיים חדשניים. “פטריות המאכל מספקות מרכיבי מזון רבים כחלבונים, סיבים, ויטמינים ומינרלים ולרבות מהן מיוחסות תכונות מרפא בתחום מניעת סרטן, שיפור המערכת החיסונית, נוגדי חמצון, מניעת סוכרת, הורדת כולסטרול, שיפור לחץ דם והאון המיני”, אמר פרופ' סלומון ואסר. לדבריו, לאור הידע הרב שנצבר במחלקה לביוטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה, שוק הפטריות הגדל משנה לשנה וקיומם של אמצעי גידול חדשניים, הוחלט לפתוח את ענף גידול הפטריות בארץ לזנים חדשים של פטריות מאכל ומרפא, לפתח מוצרים חדשים כגון תוספי מזון מפטריות, משקאות הכוללים תמציות מפטריות ואנזימים תעשייתיים מפטריות.

פרופ' ואסר עומד בראש המחלקה לביוטכנולוגיה ומגוון המינים של פטריות ואצות ונחשב לחוקר בעל שם עולמי בתחום הטקסונומיה, מיקולוגיה, אקולוגיה, תפוצה, פיסיולוגיה וביוכימיה של פטריות מאכל רפואיות. פרופ' ואסר פרסם למעלה מ-550 פרסומים מדעיים ו- 41 ספרים והוא המייסד והעורך הראשי של שלושה כתבי עת בינלאומיים בתחומי עיסוקיו, בהם כתב-העת International Journal of Medicinal Mushrooms , כתב-העת הבינלאומי היחידי בנושא פטריות מאכל רפואיות. על-שמו של פרופ' ואסר רשומים תריסר פטנטים לטכנולוגיות ייחודיות של גידול פטריות המפיקות חומרי טבע ותחת שרביטו, במרכז הבינלאומי לצמחים קריפטוגמיים ופטריות במכון לאבולוציה באוניברסיטת חיפה, עובד צוות מיומן של חוקרים, לבורנטים וסטודנטים לתארים מתקדמים.

במכון לאבולוציה באוניברסיטת חיפה מתקיימות תוכניות מחקר והוראה נרחבות הכוללות: ביולוגיה אבולוציונית, חקר מגוון המינים, התמיינות ואדפטציה, ביולוגיה תיאורטית וביוטכנולוגיה. יחודו של המכון הוא בגישה הרב תחומית והבין תחומית שלו. המחקר מתפרש על אקולוגיה גנטית, ג'נומיקס אקולוגי, אבולוציה מולקולרית, ציטוגנטיקה, אבולוציה של סקס, מבנה הגנום, רקומבינציה, וביואינפורמטיקה ובמחלקה לביוטכנולוגיה שוקדים כבר שנים רבות על חקר פטריות מאכל ומרפא ומטפחים בנק גנטי של פטריות בו 1200 זנים מכל העולם, הזנים מתאימים למצעי מזון שונים ותחום טמפרטורות רחב.
המכון לאבולוציה של אוניברסיטת חיפה, בראשו עומד פרופ' אביתר נבו, הוקם ב- 1971 ובו עשרים מעבדות מחקר. במקום מתקיימים גם מחקרים רב תחומיים בהן משתתפות מעבדות אחדות והוא משתף פעולה עם 350 מעבדות מ- 35 מדינות היוצרות רשת גלובלית בתחום. במכון תוכנית לדוקטורנטים תחת הרשות ללימודים מתקדמים, ותוכנית מוסמכים בפקולטה למדעי החיים. צוות המכון לאבולוציה כולל עשרה פרופסורים, תשעה עשר מרצים וצוות אדמיניסטרטיבי, כמחצית הצוות הינם עולים חדשים, בעיקר מרוסיה.
ידען אבולוציה בפעולה

1. שלום רב

קראתי בעיון המאמר על פטריות מאכל וברצוני לבקשכם לשלוח לי פרטים נוספים על פטריות מאכל בישראל או הפניה למקור מידע מלא אחר

בתודה

2. שחום
    שמי שבתאי ואני רוצה לדעת איך אתם מפתחים את הזנים של הפטריות.
    האם זה בהנדסה גנטית, או שיטות אחרות.
    בכבוד רב ובתודה שבתאי