הנשיא בוש ומטוס היירוט F-102A

יורם המזרחי

מטוס היירוט F-102A – מימין: תרשים המטוס. משמאל – מלמעלה: המטוס מיירט מטוס רוסי, שני מטוסים מהדגם שהטיס הנשיא ג'ורג' וו. בוש (בתמונה התחתונה – מימי שירותו הצבאי)

קישור ישיר לדף זה: http://www.www.hayadan.org.il/yh140904.html

מתחילת מערכת הבחירות של 2004 ,עולה על הפרק שאלת שרותם הצבאי של הנשיא גו'רג בוש ומתחרהו הסנטור ג'ון קרי.בעוד הויכוח נמשך,כולל השמצות והאשמות הדדיות על הגזמה ושקרים הקשורים לאופי שרותם הצבאי של המועמדים "הועלה מהעבר" מטוס בו עשה סג"מ גור'ג בוש בסה"כ כ-350 שעות טיסה מבצעית.
דגם שבשעתו נחשב "מילה אחרונה" בין מטוסי יירוט אמריקאים.

הנשיא בוש השתייך "למשמר הלאומי-אווירי של טקסס"( ANG ) שהיא יחידת-מילואים /מתנדבים,המקבילה למשמר-הלאומי "היבשתי" שאנשיו מהווים כיום עמוד- שדרה של לוחמי ארה"ב בזירת עירק.אחרי שלבי מיון ובחינות התאמה לזרוע האויר,נשלח בוש הצעיר לבית- הספר לטיס של המשמר האווירי, שם הוכשר /הוסמך כטייס- יירוט,(זאת אחרי קורס שכלל טיסה במטוסי בוכנה וסילון. למשל: צססנה להדרכה ראשונית ומטוס T-38 TALON לאימון מתקדם ) אחרי הסמכתו כטיס- קרב והצבתו בכנף- יירוט,שבסיסה במדינת אלאבמה,השתלם גור'ג בוש בהטסת דגם מטוס אימון דו- מושבי ממשפחת ה 102 ואחר כך יועד לכנף יירוט פעילה(בפרט יירוט מפציצים רוסיים נושאי אמל"ח גרעיני שנהגו לטוס קרוב ככל האפשר לתחום האוירי של ארה"ב וקנדה)

תולדות המטוס מצביעות שבשנת 1953 הזמין פיקוד ההגנה האווירית של ארה"ב(המשתמש העיקרי ב F-102
לדגמיו) אצל חברת CONVAIR "מטוס לכל מזג- אויר חמוש רקטות וטילי אויר -אויר,מצוייד מערכת רדאר-הנחייה ויכולת שהיה ממושכת באויר" באותה תקופה נמצאו טילי אויר-אויר בשלבי פיתוח מואץ ודגמים ראשונים בתולדות חיל האויר של ארה"ב – נמסרובלטייסות ה F-102
החימוש העיקרי והאמין של המטוס, היה בתחילה מבוסס על רקטות לא מונחות,בעלות מערכת- ביות אוטמתית.גם ענף התדלוק- האוירי נמצא בחיתוליו וע"כ נדרשה ממטוסי היירוט החדשים יכולת של זמן טיסה מבצעית ממושך ככל האפשר,שתירגומה המעשי התבטא בטווח טיסה ארוך.המטוס לא נועד לשימוש מחוץ לארה"ב ובמשך שנים ארוכות סוווגו תכונותיו העיקריות "כסודי ביותר".אחד החידושים המענינים של "הדלתא-דגר" היה פיתוח מערכת "הנחיית רדאר" לפיה הרדאר ננעל על המטרה והוביל את המטוס לעמדת היירוט, כשתפקיד הטיס מצטצמם להטסה בלבד.מגמה דומה חוזרת ממש בימים אלה,עם פיתוח מל"ט-אלים חמוש,המיועד לתפקידי לחימה שונים.

ה F-102 נכנס לשרות מבצעי מלא בשנת 1956 ובמשך השנים התפרסם ביירוט ומעקב אחר מפציצים סובייטים והזנקות פתע לאיתור ויירוט אפשרי של מטרות רדאר חשודות.בתקופת משבר הטילים הרוסי-קובני-אמריקאי בצעו מטוסי F-102 "פטרולים אלימים בשמי קובה" במטרה למנוע הצבת מפציצים רוסיים שנועדו להגיע לאי .בסה"כ נבנו ע"י חברת CONVAIR כ- 1000 מטוסי F-102 מדגמים שונים ששרתו ב 25 טייסות ,מהם 111 מטוסי אימון מדגם TF-102
אפיוני המטוס היו בין השאר:
מהירות; 810 מי"ש טווח טיסה: 1000 מייל,סיג רום 55 אלף רגל, חימוש 24 רקטות בקוטר 2.75 אינטש ועוד 6 טילי אויר-אויר. מחיר מטוס,בתחשיבי 1956 היה כ 2 מליון דולר ליחידה.

בשנת 1980,עם התיישנות הדגם המקורי,הוכנס לשרות דגם משופר,שנקרא F-106 המטוס החדש, שבמראהו הכללי דמה ל F-102 נחשב לאחד ממטוסי היירוט המשוכללים ביותר של חיל -האויר האמריקאי מעולם.חלק מהמאפיינים האלקטרוניים של המטוס חסויים עד היום,למרות העובדה שעם פירוק פיקוד ההגנה האוירית,שארע בשנת 1988/89 הוצאו מהשירות כ400 יחידות אחרונות של המטוס,למעט מספר קטן של שנמסר לנ.ס.א.

בין שאר תכונות ה F-106 בלטו יכולת טיסה מבצעית בכל מזג אויר במהירות מאך 2, עם סיג- רום 77 אלף רגל. החימוש כלל מגוון רקטות וטילי אויר-אויר ובדגמים המאוחרים צורף לחימוש מארז תותח וולקן61 בקוטר 20 מ"מ.עלות המטוס במושגי שנות השבעים, הרקיעה לכדי 5 מליון דולר.

מטוסי הסדרה היו ייחודיים בתולדות חיל- האויר האמריקאי,זאת בבחירת כנף- דלתא וייעודם ליירוט בלבד,בניגוד למגמה לייצר מטוסים רב-תכליתיים.אחוז התאונות שנרשם לשני הדגמים,היה מהנמוכים בהשוואה לדגמים אחרים מאותה תקופה,למשל F-104 "סטרפייטר" שהיה מדגמי הייצוא היותר חשובים של ארה"ב.בין השאר היה "המטוס של בוש" בן דור הפאנטום והסקייהוק,שגם שרשיהם בשנות החמישים המאוחרות.

יתכן שאם לא ויכוח עברו הצבאי של הנשיא בוש,היה המטוס נשכח.כיום שוב גוברת התענינות במטוס,המוצג במוסיאונים שונים,בעיקר בשל התכונה המיוחדת של צמצום תפקיד הטייס "ומסירת המטוס" למערכת בקרה והנחייה, שלמעשה ניהלה את פעולת היירוט.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~950998901~~~184&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.