האדם הקדמון הותיר שובל של כינים

ייתכן שאבותינו הקדמונים קבלו ביצי כינים מבני דודם הפרימיטיביים

גילת סיימון

כתובת ישירה לדף זה:

ייתכן שלהתפשטות של המין האנושי על פני כדור הארץ היה תוצר לוואי בלתי רצוי- ההתפשטות הזו הפגישה אותנו פנים אל פנים עם קרובינו הקדמונים ההומינידים לאורך זמן מספיק כדי להדבק מהם בכיני ראש. חוקרים גילו שיש שתי שושלות נבדלות זו מזו של כינה מודרנית, שושלת אחת כנראה התפתחה על ראשים של מין אנושי אחר, שונה משלנו, לפני שקפצו לראשינו שלנו.

הומו ספיאנס כנראה אסף את המין שני של כינים לפני בערך 25,000 שנים, כאשר עבר בסערה ברחבי יבשת אסיה, אומרים דיויד ריד ממוזיאון הטבע של פלורידה ועמיתיו. משמעות הדבר היא שנתקלנו בבן הדוד האבולוציוני שלנו, הומו ארקטוס, לאחר שההומינד חי ללא הפרעה במזרח למשך יותר ממליון שנים.

ריד ועמיתיו השוו דנ”א של כינת ראש וכינת גוף (פדיקולוס הומנוס) שאספו בכל רחבי העולם. באופן בלתי צפוי, הם מצאו שתי קבוצות גנטיות נבדלות של כינת הראש, למרות העובדה שהן נראות זהות כמעט לחלוטין.

ע”י מדידת כמות השוני הגנטי בין שתי הקבוצות, החוקרים חישבו את מועד ההתפצלות בין שתי השושלות הגנטיות- לפני 1.2 מיליון שנים- בערך בזמן שאבותיו הקדמונים של הומו ארקטוס חיו באפריקה, מולדת המין האנושי, ורעו באפריה.

האפשרות היחידה לשונות הגנטית הגבוהה בין שתי הקבוצות היא אם הם חיו לא על ראשים שונים, אלא על מינים שונים, ביבשות שונות, טוענים החוקרים. ההסבר הסביר ביותר הוא שכאשר הומו ספיאנס התפתח באפריקה, לפני 200,000 שנים, היתה לנו כבר שושלת כינת הראש שלנו, ולאחר מכן, במהלך מסעות המין האנושי, קפצה על ראשנו גם כינת הראש שהתפתחה על הומו ארקטוס, אומר ריד.

חלום אמריקאי

התיאוריה נתמכת ע”י העובדה שאחת מקבוצות הכינים מצויה על ראשי אנשים מכל קצוות תבל, ואילו הקבוצה השנייה ייחודית ליבשות אמריקה. הדבר עולה בקנה אחד עם הרעיון שקבוצה זו נרכשה מאוחר יותר יחסית, ע”י אוכלוסיה של הומו ספיאנס אשר נדד בסופו של דבר דרך מיצרי ברינג ועבר לאמריקות.

איך התרחש מפגש שכזה בין שני מינים הומונידים? ייתכן שנלחמנו זה בזה, סחרנו או השתמשנו בבגדיהם, או אפילו הזדווגנו עם קרובינו הרחוקים, מציע ריד. בכל מקרה, המפגש הוביל למגע קרוב עם בגדים או גוף- מפגש שאפשר מעבר של כינים מראש לראש…

“היתה חייבת להיות מידה מסויימת של מגע אנושי, למרות שלא הכרחי שהיה זה מגע ממושך או מקיף” אומר כריס סטרינגר, אשר חקר את האבולוציה של האדם במוזיאון הטבע בלונדון. הוא מוסיף שיש הוכחות לכך שבני אדם מודרניים וניאנדרטליים התמזגו זה בזה באירופה בערך באותה תקופה, למרות שמחקרי דנ”א מראים שהם לא התרבו זה עם זה.

הרעיון שהומו ספיאנס פגש את קרוביו ראש בראש ללא הזדווגות איתם מציע תמיכה נוספת בתיאוריה המקובלת של “לצאת מאפריקה”, המציעה שממקורותינו האפריקאים, פרצנו והתפשטנו בכל רחבי כדור הארץ, ובאופן ישיר או עקיף דחקנו במינים הומינידים אחרים.

בעיה אחת עם רעיונו של ריד היא שמאובנים מאוחרים של הומו ארקטוס נמצאו באסיה ותוארכו ללפני 50,000 שנה, הרבה לפני “מפגש קפיצת הראש” החזוי, בין הומו ספיאנס להומו ארקטוס. אולם ייתכן שתמצא עדות מאובנים בעתיד, של מאובנים צעירים הרבה יותר- לשם כך יש להכפיל את המאמצים לדגום את אסיה.

ריד מתכוון לחקור טפילים נוספים שיתכן ויניבו רמזים נוספים על האבולוציה והנדידה של המין האנושי, כמו פשפשים, תולעי סרט ותולעי הסיכה. “אנו רק מגרדים את פני השטח של המידע שניתן לקבל מטפילים” הוא אומר.

ריד מקווה לענות על השאלה האם היה להומו ספיאנס מגע מיני עם הומו ארקטוס ע”י מחקר גנטי של כינת הערווה (פטירוס פוביס). למרות שייתכן שגם הם נפוצו כאשר בני שני המינים החליפו בגדים, הנתיב העיקרי להעברה הוא מיני.

אולם ריד טוען שהמעשה הנועז של התפשטות ההומו ספיאנס באסיה מרשים בכל מקרה (סקס או לא). “הדבר שמדהים אותי במיוחד הוא הרעיון של לפגוש, לראות ולגעת בבן אנוש אחר, אשר אין לו אב קדמון משותף איתנו למשך מיליון שנה” הוא אומר.

הידיעה בנייצ'ר