האבל צילם לפרטים את הכתם האדום החדש של צדק

אבי בליזובסקי

האבל צפה שוב בכתם האדום החדש של צדק
טלסקופ החלל האבל מספק לאסטרונומים את המראה המפורט ביותר עד כה של הכתם האדום השני על צדק. לראשונה בהסטוריה, היו האסטרונומים עדים להולדתו של כתם אדום חדש על כוכב הלכת הענק. קוטרה של הסופה כמחצית מהכתם הותיק – הכתם האדום הגדול. החוקרים משערים כי הכתם החדש עשוי להעיד על שינויים אקלימיים באטמוספירה של צדק.
הכתם, המכונה בפי האסטרונומים הכתם האדום ג'וניור, זכה למעקב של אסטרונומים חובבים ומקצוענים במשך החודשים האחרונים, אך התמונות החדשות של האבל מספקות רמת פירוט דומה לזו שהושגה בידי חלליות וויגא'ר 1 ו-2 כשטסו לידו לפני רבע מאה.

לפני השינוי המסתורי לצבע דומה לזה של הכתם הגדול, היה הכתם ידוע ככתם האליפטי BA. הוא נוצר לאחר ששלוש סופות שיצרו כתמים אליפטיים התמזגו בשנים 1998-2000. לפחות אחד מהם מוכר למדענים במשך למעלה מתשעים שנה, אך יתכן שהוא נוצר עוד קודם לכן. כתם שלישי הופיע בשנת 1939. הכתם האדום הגדול נצפה במשך 400 השנים האחרונות מאז החלו להביט בצדק בטלסקופים קרקעיים.
כאשר צופים בכתם בתחום האינפרה אדום הקרוב (במיוחד 892 ננומטרים – רצועה שבה נבלע גז המתאן), בולט הכתם החדש באטמסופירה של צדק כמו הכתם האדום הגדול. משמעות הדבר הוא שהסופה עולה לגובה של קילומטרים מעל שכבת העננים העיקרית, יותר מאשר הכתם הותיק. כמה אסטרונומים סבורים כי הגוון האדום נוצר כשהסופה מעלה חומרים מקרקעית האטמוספירה ויתכן שהם עברו שינוי כימי בשל הקרינה האולטרה-סגולה של השמש.
החוקרים סבורים כי האבל עשוי לספק עדויות לכך שצדק נמצא באמצעיתו של שינוי אקלימי שבמסגרתו יעלו הטמפרטורות הממוצעות בכמה קווי רוחב עד 5 מעלות צלזיוס. העברת החום מקו המשווה לקוטב הדרומי נעצרת בקו הרוחב 34 מעלות דרום, קו הרוחב שבו נוצר הכתם החדש. ההשפעה של העצירה נחזתה על ידי פיליפ מרקוס מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי בעת המיזוג בין שלושת הכתמים הלבנים לפני שבע שנים.
שני צוותי אסטרונומים קיבלו זמן תצפית לפי שיקול דעתם על האבל כדי לצפות בכתם האדום החדש.
משמאל: התמונה שצולמה ב8 באפריל 2006 בידי המצלמה ברזולוציה גבוהה של האבל הראתה כי הכתם האדום השני מכיל כמות קטנה של עננים חיוורים במרכזו. אירוע הולכת חום, ככל הנראה סופת רעמים, נראה בענן הבהיר צפונית לכתם ובעננים המקיפים את הכתם כמו באלו המקיפים את הכתם האדום הגדול. כל עוד הכתם האליפטי ממשיך להחליק מזרחה והכתם האדום הגדול נע מערבה, הם עשויים לעבור זה ליד זה ביולי. התמונה צולמה בניגודיות באור הכחול ובאור האדום.
מימין – מצלמת הסקרים של האבל (ערוץ שדה רחב) צילם את כל כוכב הלכת צדק ב-16 באפריל. הכתם האדום השני נראה בקווי הרוחב הדרומיים מתחת למרכז דיסקת צדק. הכתם החדש קוטרו כשל כדור הארץ. התמונה צולמה באור הנראה ובאינפרה אדום הקרוב, ואינה מייצגת צבעים טבעיים.
לידיעה באתר טלסקופ האבל, ובה גם גישה לתמונות במגוון רזולוציות