סיקור מקיף

גרמניה היתה מרכז תרבותי כבר בתקופת האבן

האמנות של האדם הקדמון

ג'ון נובל וילפורד, ניו יורק טיימס, הארץ

הפסלונים שהתגלו במערת הוהלה פלז: 1. איש-חיה 2. ציפור מים 3. ראש סוס; לפי ההערכות, נוצרו לפני כ-30 אלף שנה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/25kystatues.html

עד לא מזמן האמינו חוקרים שהאדם הקדמון לא עסק באמנות. ואולם שלושה פסלוני שנהב של ממותה, שנמצאו באחרונה במערת הוהלה פלז, הסמוכה לעיר אולם שבדרום-מערב גרמניה, מספקים עדות ברורה לכך שהאדם הקדמון היה מיומן באמנות צורנית כבר לפני יותר מ-30 אלף שנה.

לדברי ד”ר ניקולס קונרד, ארכיאולוג מאוניברסיטת טובינגן בגרמניה, שלושת הממצאים שייכים לאחת מהמסורות העתיקות ביותר של אמנות צורנית, ומלמדים שמחוז נהר הדנובה העליון היה מרכז חשוב של חידושים תרבותיים” בתקופת האבן המאוחרת, המוגדרת גם התקופה הפלאוליתית העליונה.

אחד מהפסלונים הוא המצג המוקדם ביותר של ציפור שהתגלה עד כה, ונראה כקורמורן או כברווז. הפסלון השני נראה כראש סוס, והשלישי – גוף שחציו אדם וחציו חיה. גובהם של הפסלונים אינו עולה על 2.5 סנטימטרים.

“הממצאים משלימים אוסף של יותר מ-20 פסלוני שנהב דומים, שנחשפו בשנים האחרונות באתרים אחרים באזור”, אומר קונרד.

לדבריו, לא ניתן לקבוע את התאריך המדויק שבו נוצרוהפסלונים, אבל ניתוח של פריטים שקשורים לפסלונים מראה כי הם נוצרו לפני 33-30 אלף שנה. באותה תקופה החלה גם הפריחה הגדולה של ציורי מערות. ציורי קיר צבעוניים התגלו במערת שובה שבצרפת, ומשערים שהם צוירו לפני 32,400 שנה.

למרות שבמערה שבה התגלו הפריטים לא נמצאו שרידי אדם, סבור קונרד שהפסלונים גולפו בידי בני אדם מודרנים – הומו ספיינס – ולא בידי קרוביהם הניאנדרתלים, שעדיין חיו באותה עת באירופה.

“הממצאים”, הוא מוסיף, “מצביעים על נדידה מוקדמת של האדם המודרני לאורך פרוזדור הדנובה, לכיוון פנים היבשת”. התקדמות ההומו ספיינס מאפריקה לאירופה הצטלבה עם היכחדותם של הניאנדרתלים, לפני כ-30 אלף שנה.

ד”ר אנתוני סינקלייר, ארכיאולוג מאוניברסיטת ליברפול באנגליה, אומר: “מדובר ביצירות צורניות של גופים העתיקים ביותר בעולם”.

לדבריו, הפסלונים נוצרו לשימוש פרטי, ולא כיצירות אמנות כפי שאנחנו מכירים היום. “ייתכן שהם נוצרו כביטוי חומרי לתכונות המשותפות של בני אדם וחיות”, הוא אומר. מומחים אחרים מעריכים שהפסלונים קשורים לטקסים פולחניים שמאניים.

לדברי סינקלייר, הפסלונים מוכיחים שבני האדם המודרנים הראשונים באירופה לא פיתחו את מיומנותם האמנותית בהדרגה – כפי שנטען בעבר – אלא היו “אמנים מתקדמים באופן מעורר תדהמה”.

ידען ההסטוריה
לידיעה באתר הסי.אן.אן
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~718636137~~~201&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.