בתי חרושת לאבק קוסמי: כוכבים משתנים ומקור החיים

נמצא שכוכבים עם עוצמת אור משתנה משפיעים על הפקת האבק הבינכוכבי והעשרתו ביסודות כבדים שמהם נוצרו החיים

V838 Monocerotis
 כוכב משתנה אדום בקבוצת מונוקרוס.  <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
V838 Monocerotis כוכב משתנה אדום בקבוצת מונוקרוס. המחשה: depositphotos.com

מכל סוגי הכוכבים השונים, כוכבים שבענף הענקים האסימפטוטי (AGB), שהם בדרך כלל קצת יותר גדולים וזקנים מהשמש שלנו, וידועים כמפיקי אבק בין כוכבי. AGB מאובקים הם מפיקי אבק בולטים במיוחד, והאור שהם זוהרים מאוד משתנה. במחקר ארוך טווח נמצא לראשונה שהעוצמה המשתנה של כוכבי AGB מאובקים תואמת את השינויים בכמות האבק שכוכבים אלה מפיקים. היות שאבק זה יכול להוביל ליצירת פלנטות, החקר שלו יכול לשפוך אור על המוצא שלנו.

טלסקופ החלל ווב הוא טלסקופ החלל הכי גדול ורגיש לתצפיות באור אינפרא אדום (א”א), אבל הרבה לפניו שני טלסקופי חלל א”א אחרים, AKARI ו-WISE, סקרו את הקוסמוס. שניהם כבר סיימו את משימתם ו סיפקו המון נתונים רבי ערך שהאסטרונומים עדיין מוצאים בהם תגליות חדשות. לממצאים החדשים יכולות להיות השלכות על חקר מקור החיים עצמם.

“אנו חוקרים כוכבים, ואור א”א מהם הוא מקור מידע חשוב שעוזר לנו לפצח את הסודות שלהם”, אמר קנגו טצ’יבנה, ממכון האסטרונומיה של אוניברסיטת טוקיו. “עד לאחרונה, רוב נתוני הא”א היו מסקרים קצרים בגלל היעדר פלטפורמות ייעודיות מתקדמות. אבל משימות כמו AKARI ו-WISE אפשרו לנו לבצע סקרים ארוכים יותר של דברים. זה אומר שאנו יכולים לראות איך דברים משתנים במשך זמן ארוך יותר, ומה יכולות להיות ההשלכות של השינויים האלה. לאחרונה אנו עוסקים בסוג של כוכבים שמשתייכים  ל”ענף הענקים האסימפטוטי”, שהם מעניינים כי הם המפיקים העיקריים של אבק בין כוכבי”.

האבק הבין כוכבי הוא לא אותו החומר שמצטבר על הרצפה בבית כשלא שואבים כמה ימים. זה שם שניתן ליסודות כבדים שמתפזרים מכוכבים ומובילים להיווצרות עצמים מוצקים, כולל פלנטות. למרות שידוע מזמן ש-AGB, במיוחד אלה המכונים מאובקים, הם מפיקי האבק העיקריים, לא ידוע מהם הגורמים העיקריים להפקת אבק והיכן עלינו לחפש את התשובה.

“המחקר האחרון שלנו כיוון אותנו לכיוון הנכון”, אמר טצ’יבנה. הודות לתצפיות א”א ארוכות, מצאנו שהאור מ-AGB מאובקים משתנה במחזורים שארוכים יותר מכמה מאות ימים. מצאנו גם שריכוזי האבק במעטפות האבק הכדוריות שכוכבים אלה מפיקים ופולטים משתנים בהתאם לשינויים בעוצמת האור שלהם. ב-169 ה-AGB המאובקים שנסקרו, בלי קשר למחזור ההשְׁתַּנּוּת, ריכוזי האבק סביבם יחפפו. לכן אנו בטוחים שהם קשורים”.