סיקור מקיף

בשם אללה

מה מקור העוינות האיסלאמית נגד ארצות הברית והאם יש למדיניותה במזרח התיכון חלק בכך? שלושה דוברים, נציגי האליטה המוסלמית משני עברי הקו הירוק, מציגים שלושה הסברים שונים לתופעה. לפחות אחד מהם תולה את האשם בתפקידה של ישראל באזור

ורד לוי-ברזילי

מתקפת הטרור על ארצות הברית ב-11 בספטמבר והפניית האשמה אל
ארגוני טרור איסלאמיים זרעו מבוכה רבה בקרב אנשי רוח מוסלמים
בישראל ובשטחים. המבוכה גברה על רקע מראות השמחה הספונטניים
ברחובות רמאללה ומזרח ירושלים שהתפרשו כביטוי להזדהות עממית עם
פעולת הטרור. בבת אחת נתפס האיסלאם כאויב העולם החופשי ונציגתו
עלי אדמות, ארצות הברית, ומומחים שונים התגייסו לתאר ולנתח את
אופיו האלים והרצחני לאורך ההיסטוריה. הגדיל לעשות העיתונאי
האמריקאי המוערך, תום פרידמן, שטען ב”ניו יורק טיימס” כי לא
פחות ממחצית המוסלמים בעולם תומכים בפיגועי הטרור מהסוג שהתרחש
ב-11 בספטמבר.

לא פלא שדוברים מוסלמים משני צדי הקו
הירוק התגייסו למגננה כוללת שעיקרה
גינוי להתקפת הטרור נגד ארצות הברית,
דחיית הזיהוי בינה לבין ההתנגדות
הפלשתינית לכיבוש הישראלי וניסיון לטהר
את שמו של האיסלאם בכללותו. בתערובת של
נימוקים פוליטיים, כלכליים, חברתיים
ותיאולוגיים ניסו הדוברים לצקת מובן
בפרץ הטרור הבלתי נתפס ולהסביר את מקור
העוינות הגורפת של גורמים איסלאמיים
לארצות הברית.

שלושת הדוברים בכתבה זו מייצגים שלוש תפיסות שונות בקרב האליטה
המוסלמית בישראל ובשטחים: הראשונה רואה את מקור הרע בסכסוך
האזורי בין ישראל לפלשתינאים, השנייה מתמקדת במדיניותה
הגלובלית של ארצות הברית והשלישית מצביעה על שוליים מטורפים
באיסלאם, הזרים למהותו ואינם מייצגים אותו.

1 התיזה המזרח תיכונית: הכיבוש הישראלי השייח עבדאללה נימר
דרוויש, מייסד התנועה האיסלאמית בישראל, מציע לנשיא בוש, לפני
שהוא פותח במלחמה, לשבת ולעשות חשבון נפש. “קודם שיעשה חקירה
יסודית של כל גורמי המודיעין שלו על הרשלנות שלהם”, הוא אומר,
“ואז שיקח את הזמן וישאל את עצמו באומץ לב את השאלה הזאת, שהיא
שאלת השאלות: מה באמת גורם לכל כך הרבה אנשים לשנוא כל כך את
ארצות הברית?”

ומה התשובה?

“אמריקה מביאה את זה על עצמה, קודם כל בזה שהיא מעודדת את
הכיבוש הישראלי בצורה חסרת תקדים. זה הלב של העניין. וגם בזה
שהיא מעודדת משטרים טוטליטריים בארצות ערב. כמו מה שעשתה עם
איראן. מדיניות החוץ שלה מטופשת, מקוממת, מתנשאת, וגורמת
לאנשים לשנוא אותה”.

במה ארצות הברית פגעה במוסלמים?

“זאת היתממות או מה? מי לא יודע? היא תקפה מדינות רבות. מעלה
ומפילה משטרים לפי האינטרסים שלה, ופוגעת בכל העולם הערבי. היא
הרסה את עיראק למען ישראל. היא הורסת את הפלשתינאים למען
ישראל. למה לדבר רק על השנאה של המוסלמים לארצות הברית? אמריקה
היא שמשדרת מסר של שנאה לכל העולם הערבי. כבר שנים רבות אינה
הוגנת כלפיו. ההתייצבות החד צדדית שלה לצד הכיבוש הישראלי זאת
שנאה. שנאה נולדת משנאה”.

מיליוני מוסלמים בעולם חיים בתחושה שאמריקה שונאת אותם?

“בוודאי. איזו שאלה. מי עוד מתייחס ככה אל האומה הערבית?”

אפשר להעלות שמות של כמה מדינות שגרמו במהלך ההיסטוריה עוולות
ונזקים לא קטנים לערבים, כמו בריטניה או צרפת. לא ראינו
התארגנות איסלאמית לפיגועי טרור המוניים כאלה נגדן.

“אני שמח מאוד שהעלית את השאלה הזאת. כי זאת בדיוק ההוכחה.
הערבים הם תרבותיים. הם יודעים לסלוח ולשכוח. הם הגיעו לעצמאות
מדינית. הקולוניאליזם נגמר. הם התפייסו. הם סלחו. לא מזמן
קראתי מאמר מרגש, על מפגש שהיה בין סוהר בריטי לאסיר מצרי.
הבריטי שאל אותו, 'אתה זוכר את העינויים שעיניתי אותך?'
והמצרי אמר לו, 'זוכר. לא אשכח'. הסוהר שאל אותו, 'אז איך אני
יכול לבוא לביתך מבלי לחשוש לחיי?' המצרי ענה לו, 'מרגע
שוויתרת על השליטה בי, חזרת לביתך ונתת לי לחזור לביתי, יותר
איננו אויבים.
ההיסטוריה אינה מעוררת בלבי שנאה, אלא אני רואה בזה שיעור שאתה
ואני למדנו כדי שלא לחזור אל אותם הימים החשוכים'”.

אבל אין צורך להרחיק עד ליחסי מצרים ובריטניה. לשייח עבדאללה
נימר דרוויש, בן 54 מכפר קאסם, היו דיאלוגים משלו עם סוהרים.
בשלהי שנות השבעים היה מנהיגה הרוחני של קבוצת מוסלמים חוזרים
בתשובה שנקראה “משפחת הג'יהאד”. התנועה דגלה בכינון מדינת
פלשתין ערבית איסלאמית ובמאבק מזוין. לצורך כך, הם החלו לאגור
נשק. מערכת הביטחון הישראלית חשפה אותם בשנת ,'81 כל החברים
נעצרו ונשלחו למאסר.

בכלא, חלה תפנית בתפישת עולמו של נימר דרוויש. כשהשתחרר, היה
מנוי וגמור עמו לנטוש את דרך המאבק המזוין. במקום זאת, הוא פתח
בפעילות ציבורית ענפה. הוא איגד וריכז סביבו ארגונים איסלאמיים
שעסקו בלימוד דת ובהחזרה בתשובה. הוא יסד ועדות צדקה וסיוע
לנזקקים. הוא התרכז בפעילות דתית, חינוכית, קהילתית ופוליטית,
תוך שהוא שואב את השראתו מתנועת האחים המוסלמים. זו היתה
התשתית הראשונית שממנה נולדה והוקמה התנועה האיסלאמית בישראל.
השייח עבדאללה עמד בראשה עד שבשנת '98 העביר את התפקיד
למחליפו, איברהים סרסור.

נימר דרוויש נחשב כבר שנים לאחת הדמויות היותר דומיננטיות
בפוליטיקה של הערבים בישראל. יש לו רשת קשרים מסועפת עם
מנהיגים ישראלים, והוא נתפש בציבור הערבי כמי שמשתמש בקשרים
האלה כדי להיטיב עמו. סיסמתו הקבועה במשך שנים היתה: “אם
המדינה לא מוכנה לעזור לנו, נעזור אנחנו לעצמנו”. התנועה
האיסלאמית בהנהגתו גייסה כספי תרומות מערבים בישראל ובחו”ל.
בכספים אלה הופעלו גני ילדים, מרפאות וספריות, נסללו כבישים
ביישובים ערביים, נערכו מחנות עבודה כסיוע לקהילה, ניתנו
הלוואות ומענקי סיוע למשפחות במצוקה.

מאז “השיעור” שלמד בכלא הישראלי, הוא מתנגד לפתרון בדרכי
אלימות. הוא מוביל קו מתון, מדבר על דו קיום, תמך בתהליך השלום
ויצא כנגד הפלג הרדיקלי בתנועתו, שהתפצלה בינתיים. “יש בקרב
היהודים אנשים חילונים שמקבלים את האדם, אבל לא מקבלים את
האלוהים. ויש בקרב המוסלמים אנשים דתיים שקמבלים את אלוהים ולא
מקבלים את האדם”, הוא אומר. “חלק גדול מהבעיות בעולם, בכל
הצדדים, נובע מפירוש מעוות שאנשים נותנים לעקרונות דתיים”.
מה הרגשת כשראית את הפגיעות במגדלי תאומים ובבניין הפנטגון?
איך אתה, כאיש דת ומנהיג מוסלמי, חי עם זה?

“אני נדהם מהשאלה הזאת. איך אני חי עם זה? למה את לא שואלת איך
אני חי עם רצח של 1,000 פלשתינאים ופציעתם של ?1,500 אתם,
התקשורת הישראלית, משתפי פעולה עם ממשלת שרון. ככה אני חי עם
זה. איפה התקשורת השמאלנית רודפת הצדק? השמאל הישראלי כבר
מתבייש לדבר על סיום הכיבוש. ואתם העיתונאים נעלמתם. השתתקתם.
אתם צריכים להתבייש גם כן”.

התכוונתי לשאול איך אתה חי עם זה שמוסלמים רוצחים אלפי אנשים
בשם הדת המוסלמית.

“אני כמובן לא יכול לקבל את זה. מה זה לרצוח בשם הדת
המוסלמית? אין דבר כזה. הם לא עשו את זה בשם הדת. עשו את זה
אולי בשם השטן. או בשם הראש החשוך שלהם. אבל תגידי לי, בשם מי
נרצחים ילדים פלשתינאים? בשם מדינת ישראל וביטחונה? יש דת
כזאת, חדשה? אני לא שמעתי עליה. יש אלוהים שבשמו נרצחים
תינוקות פלשתינאים? אני לא שמעתי עליו. שלושת היתומים היהודים
של האמא שנרצחה, וחמשת היתומים הפלשתינאים בעזה, השמונה האלה
יעמידו את הכיבוש לפני בית משפט של מעלה, הם ישאלו למה רצחו
אותם”.

ב-11 בספטמבר נרצחו יותר מ-7,000 בני אדם במגדלי התאומים
ובפנטגון, על ידי קבוצת טרור איסלאמית.

“אני יודע. ואני חושב שזה זמן לחשבון נפש לכולם. גם לנשיא
ארצות הברית. אמריקה לא למדה את השיעור שלה. היא עוד בתקופת
הקולוניאליזם. גם ישראל. מכאן מתחיל הכל. ועד שזה לא ייגמר,
שום דבר לא ייגמר”.

וזה מצדיק טרור?

“חס וחלילה. כל טרור פסול בעיני. קודם כל, כאדם, לבי עם
האזרחים החפים מפשע, תמיד. לבי עם הקורבנות האמריקאים התמימים
ועם משפחותיהם. הם לא עשו רע לאיש. זה לא הגיע להם. אבל שיהיה
ברור שאני לא מוכן להבחין בין סוגי טרור. טרור הוא טרור הוא
טרור: טרור הכיבוש הישראלי, והטרור שרצח את האמא היהודייה של
שלושת הילדים הקטנים, והטרור של מגדלי התאומים”.

ואתה מרגיש אותו כאב ואותה הזדהות בכל המקרים?

“כשראיתי את הגופה של האשה היהודייה, ושנושאים בידיים תינוק
שלה בן שלושה חודשים, נקרע לי הלב. מי גרם לרצח האם הזאת? זה
רצח מתועב. אבל מיד לצד הכאב עולה גם השאלה, מי גורם לנו ליצור
שורה ארוכה כזאת של יתומים ואלמנות? מי? מה? זו מדיניות הכיבוש
הישראלית. תמיד אותה התשובה. אין אחרת”.

אז אתה לא מצדיק את הטרור, אבל אתה מבין אותו.

“כבר אמרתי שכל טרור פסול בעיני”.

אתה מוצא קשר ישיר בין הכיבוש הישראלי, הטרור נגד ישראל והטרור
של בן לאדן נגד ארצות הברית?

“עד עכשיו לא יודעים בוודאות אם זה בן לאדן. אם זה הוא,
האידיאולוגיה שלו ידועה. הוא רואה בארצות הברית את כובשת
המקומות הקדושים במכה, בגלל ההשתלטות שלה בסעודיה. הוא גם רואה
בארצות הברית מדינה המסייעת לישראל בכיבוש המקומות הקדושים
בירושלים. ככה הוא טוען. ככה הוא חושב”.

ומה אתה חושב?

“גם אם אני לא מקבל את מעשי הטרור, אני חושב שיש קשר. אני קורא
באופן יסודי מאוד את כל הפרשנות האיסלאמית בכל העולם הערבי.
אני גם חוקר את זה, במשך עשר שנים שוחחתי עם עשרות מנהיגים,
ואקדמאים, ופוליטיקאים, גם בארצות ערב. שאלתי את אותה שאלה: אם
ישראל תחזור לגבולות ,'67 האם יבוא סוף לסכסוך ולטרור? הרוב
המכריע אומרים, כן. אם ישראל תעשה את זה ויהיה טיפול בצורה
תרבותית בנושא הפליטים, יהיה סוף לסיפור”.

כלומר, אין שנאה לארצות הברית שלא נובעת ישירות מתמיכתה
בישראל?

“הטענה כנגד הכוחנות שאמריקה מייצגת מוכרת לי. כל הסיפור עם
האנטי מודרניות והאנטי גלובליות. לדעתי אין קשר. יש כוחנות גם
באירופה. גם לרוסיה יש כוחנות. גם לבריטניה. גם לצרפת. ומה עם
משטרי ערב? שם אין כוחנות? אצלם יש הכי הרבה כוחנות. מה הם
מקשקשים”.

אבל אתה בעצמך ציינת את מדיניות החוץ העולמית של אמריקה כאחת
הסיבות לשנאה.

“יש תמיד יותר מסיבה אחת. המציאות מורכבת. אבל אנחנו צריכים
להיות מסוגלים לבודד את העיקר. את הלב של העניין. הלב היה
ונשאר התמיכה האמריקאית העיוורת בכיבוש הישראלי. הטרור משתולל
ואף אחד לא עוצר אותו. האיום הולך וגדל, בכל העולם. המזון
שמפרנס את הטרור הוא הכיבוש הישראלי. אם העוול ייפסק, ויגיע
סוף הכיבוש, את ואני והאמריקאים נעמוד בחזית אחת במלחמה נגד
הטרור”.

2
התיזה הגלובלית: העולם השלישי מתקומם

בניסיון למזער את הנזקים התדמיתיים שהסבו גילויי השמחה
הפלשתיניים במזרח ירושלים, התארגנה ברשות הפלשתינית החתמה על
עצומה. הובעה בה סולידריות עם הציבור האמריקאי ונוסחה בקשה לא
להאשים את כלל הפלשתינאים המזועזעים מהמעשה הנפשע בגלל קומץ
צעירים שהביעו שמחה על פיגועי הטרור. על העצומה חתמו כ-50 אנשי
רוח פלשתינאים. ד”ר סלים תמרי היה אחד מהם.

תמרי, יליד יפו, סוציולוג, מתגורר במזרח ירושלים ומרצה
באוניברסיטת ביר זית. הוא נחשב לאחד מאנשי המדע החשובים בציבור
הפלשתיני. בשיחות הרב צדדיות היה חבר במשלחת הפלשתינית שהשתתפה
בדיון בשאלת הפליטים. תמרי השתתף גם במפגשים של אינטלקטואלים
ישראלים ופלשתינאים שהתקיימו בקיץ הנוכחי.

השנה שהה כמה חודשים במנהטן, שם לימד כמרצה אורח באוניברסיטת
ניו יורק. מחדרו שבאוניברסיטה צפה בכל ערב במגדלי התאומים.
משום כך, הוא אומר, חווה את הזעזוע לנוכח המתקפה באופן אישי
ביותר. הוא היה בהלם, וחש עצבות ימים ארוכים.

בניגוד לעמדתו של נימר דרוויש, תמרי חושב שאין דמיון וגם אין
קשר בין הפיגועים בארצות הברית לבין מה הסכסוך הישראלי-ערבי.
“האלימות הפלשתינית וגילויי הטרור נגד ישראל הם תוצאה ישירה של
המאבק הישראלי-פלשתיני. הטרור בניו יורק שונה. הוא מזימה
גלובלית. ליתר דיוק, תוצר של זעם בלתי נשלט נגד המדיניות
הגלובלית של ארצות הברית. וזאת תהיה טעות לצמצם את זה לממדים
של הסכסוך במזרח התיכון”.

מה מקורו של הזעם הבלתי נשלט הזה?

“המדיניות הגלובלית של ארצות הברית קוממה עליה המוני בני אדם
בעולם. שנאת הערבים לאמריקאים אינה גדולה יותר מהשנאה שיש
כלפיהם בכל מקום אחר בעולם. בכל העולם השלישי יש כעס ועוינות
רבים כלפי ארצות הברית. בדרום אמריקה יש. בהודו, בסין. זה לא
משהו שהוא בלעדי למוסלמים או לערבים”.

אבל מי שביצע את הפיגוע היו מוסלמים.

“נכון. אבל יש קבוצות פנטיות גם באירופה ובדרום אמריקה. ואני
לא משוכנע שבקרב הערבים יש יותר שנאה לאמריקה מאשר באזורי
עימות אחרים, כמו סין או סרביה, למשל”.

איך אתה מנתח את שורשי השנאה הזאת?

“זה פשוט מאוד. מדינות שהותקפו מפתחות טינה ועוינות כלפי
התוקפים. בעיראק לדוגמה, שעד היום נתונה במצור, היתה לכל הדעות
התקפה פרועה ומופרזת”.

סדאם חוסיין פיתח נשק גרעיני ואיים להשתמש בו.

“נכון. אבל גם ישראל מאיימת על המזרח התיכון בשימוש בנשק
גרעיני, למרות שבצורה מתוחכמת יותר מעיראק, כי היא לא מודה שיש
לה. בכל אופן, לרבים בעולם הערבי יש תחושה שאמריקה מסמנת לעצמה
יעדי התקפה בעולם הערבי והמוסלמי. כך היה גם בסרביה”.

ארצות הברית הובילה שם קואליציה של מדינות רבות. כולן האשימו
את סרביה בניסיון להשמדת עם בקוסובו.

“אני לא אומר שלא היתה סיבה להתקפה. אבל יש לארצות הברית
סטנדרטים כפולים. סדאם חוסיין לא עשה לכוויית משהו שישראל לא
עשתה בפלשתין. בשני המקרים כבשו אדמה, השתמשו בנשק מסיווי
והרגו אזרחים. אני מבין שבעיניך ישראל ועיראק שונות מאוד. אבל
הפעולות שלהן בשטח דומות למדי”.

אז למרות שאתה לא מוצא קשר או דמיון בין הטרור נגד ישראל לבין
הטרור של בן לאדן, הגענו בכל זאת, שוב, לסכסוך
הישראלי-פלשתיני.

“אין ספק שהסטנדרטים הכפולים שארצות הברית נוהגת לפיהם בישראל
לעומת יחסה למדינות ערב הם גורם חשוב לכעס ולשנאה. בין ארצות
הברית ויתר מעצמות המערב לבין ישראל יש קרבה תרבותית ומנטלית,
מה שלא קיים עם מדינות ערב. ארצות הברית רואה במדינות ערב אך
ורק בעלות ברית טקטיות שמשרתות נקודתית את האינטרסים שלה. היא
מרשה לעצמה לסמן בהן מטרות, לפי מה שהיא מגדירה 'אויב', באופן
שלעולם לא היתה נוהגת בישראל או במדינה מערבית אחרת. האווירה
סביב הברית המתמשכת שלה עם ישראל, וחימוש הצבא הישראלי על ידי
ארצות הברית, יוצרים כר פורה לפעולות טרור נגדה”.

אמריקה בעצם נענשת על יחסיה הטובים עם ישראל?

“יתכן. ויכול להיות שהיא תצטרך לשקול מחדש את עמדתה. הסצנריו
הזה כבר קיים בקו החשיבה של אחדים ממקבלי ההחלטות בצמרת
האמריקאית. פאואל, למשל. על פי הקו הזה היא תהפוך למתווך הוגן,
ותבצע התאמות הדרושות לכך שעמדתה תהיה פחות חד צדדית. לישראלים
אין סיבה להיכנס מזה לפאניקה, משום שבסופו של דבר זה יהיה גם
לטובתם. זה יעבוד לטובת שני הצדדים, יפחית את הטרור, ויביא את
הסכסוך מהר יותר לסיום”.

אז הקשר ההדוק בין ארצות הברית לישראל הוא בכל זאת, לדעתך,
הגורם העיקרי לפעולת הטרור בניו יורק?

“בהחלט. למה את מתפלאת?”

כי בתחילת דבריך אמרת שאין סיבה להניח שמוסלמים שונאים את
ארצות הברית יותר מאנשים אחרים במקומות אחרים בעולם.

“אולי לא הובנתי נכון. אמרתי שרבים בעולם שונאים את אמריקה.
אבל יש בהחלט סיבה ספציפית לשנאה הערבית את אמריקה, והיא אותו
סטנדרט כפול שהיא נוהגת בעולם הערבי ובישראל. ואמרתי שזה יוצר
קרקע פורייה למבצעי טרור. בן לאדן ודומיו מנצלים את השנאה
למודרניות ואת שנאת הזרים, ומשתמשים בהם ככלי. הוא גם משתמש
לצרכיו בסכסוך הישראלי-פלשתיני.
ישנה בעולם המוסלמי תחושה שהמערב פולש אל חיינו ומערער את ערכי
המוסר שלנו. במדינות ערביות אחדות יש חשש גדול מפני האיום הזה,
שאותו מייצגת ארצות הברית. אבל מי שחושב שבן לאדן מייצג איזה
רוב, טועה”.

תומס פרידמן מה”ניו יורק טיימס” חושב שיותר ממחצית המוסלמים
בסתר לבם מצדדים בפעולה כזאת.

“זאת המצאה. הוא לא ערך מחקר או סקר בקרב המוסלמים בעולם.
למיטב ידיעתי, רוב המוסלמים, גם הדתיים מאוד, כולל אלה
שמאוימים מהמודרניזם ושונאים את ארצות הברית, לא ייסחפו
לקיצוניות מהסוג של בן לאדן. איני יודע על מה פרידמן מסתמך.
אני סבור שמדובר בקומץ, במיעוט קיצוני קטן ביותר”.

מה יקרה אחרי שייגמר הסכסוך הישראלי-ערבי? סביב מה יתאחד העולם
המוסלמי?

“יש לך דעה קדומה על האיסלאם שהוא חייב ללחום נגד משהו. זה לא
כך. ומה היה לפני מדינת ישראל? לא היה איסלאם? לא היו ערכים
מוסלמיים? אורח חיים מוסלמי? המוסלמים אינם מחויבים לשנוא
מישהו. הם יתחילו אז להתמודד עם ההסתגלות אל העולם המודרני. לא
תהיה להם ברירה”.

אולי זה הסיפור האמיתי? אולי העולם המוסלמי פשוט מעדיף ללחום
בישראל ולשנוא את ארצות הברית ולמשוך זמן, ובלבד שלא ייאלץ
להתמודד עם הדבר שהכי מפחיד אותו – העולם המודרני?

“זה אלמנט פסיכולוגי שקיים. אין סיבה להתכחש לזה. ישנם כמה
זרמים תת קרקעיים שמניעים תהליכים, לא אחד. יש פה אספקט של
כבוד שנפגע; יש פה תחושה של מסע צלב נגד המוסלמים; יש הסטנדרט
האמריקאי הכפול; וישנה האנטי מודרניות. על כל זה, לצערי,
אזרחים חפים מפשע משלמים את המחיר”.

3
התיזה האי-רציונלית: קומץ מטורפים

ד”ר מחמוד יזבק מנצרת, מרצה בחוג למזרח תיכון באוניברסיטת
חיפה, שוהה לרגל שנת מחקר באוניברסיטת אוקספורד. נושא המחקר
שלו: ההיסטוריה העתיקה של יפו. התמונה של המטוס החודר אל מגדלי
התאומים תפסה אותו בביקור אצל פרופסור חבר בקמפוס. בדקות
הראשונות, הוא אומר, כמו כולם גם הוא לא האמין למראה עיניו.
אחר כך חטף כאב ראש מחריד ובקושי הצליח לפתוח את העיניים.

“את מה שהרגשתי, קשה לי לתאר. זעזוע קשה. בהתחלה זה ברמה
ויזואלית, אתה צופה בזוועה שוב ושוב והמוח מסרב לתפוש. אבל
בהמשך, כשהתחלתי להבין מה באמת קרה, שאלפי אנשים חפים מפשע
נהרגו, זאת הרגשה איומה פי כמה וכמה. אתה חש בבת אחת איך החיים
הופכים לכאלה זולים בעיני אחרים, אין לי מלים לתאר את זה”.

יזבק שמע שישנם אינטלקטואלים בעולם הערבי שאינם מסכימים עם
הפיגועים אבל יכולים להבין את המניעים. הוא נחרד. “אני לא יכול
להבין. מצטער מאוד. האיסלאם שלי לא מאפשר מעשה מעין זה. בשום
תנאי, בשום מצב, ומשום סיבה”.

איך הרגשת כאדם וכמוסלמי?

“בושה. קודם כל, בושה וצער. וכעס. אבל יותר מזה. בגלל שאני
שייך לקבוצה הזאת, ה'מוסלמית', עלו בי סימני שאלה לגבי אותם
אנשים שביצעו את זה. האם הם שייכים בכלל לאיסלאם? האם הם
ראויים להיקרא מוסלמים? האם אלה ידברו בשמי ובשם הדת שלי? האם
הם יכולים בכלל להיות חלק מהקהילה שלי? והתשובה שלי ברורה: לא.
אנשים כאלה צריכים להיות מוקצים מכל רמות החברה האנושית. אלה
אנשים שמעוותים את עקרונות האיסלאם”.

הם פועלים בשם הג'יהאד האיסלאמי. הם הלא הכריזו ג'יהאד על
ישראל ועל אמריקה.

“אין דבר כזה. אני לא יודע למה חכמי הדת לא יוצאים ומסבירים.
פעם אחת ולתמיד צריך לעשות סדר בעניין הזה. הפרשנות העממית
והעולמית לג'יהאד היא מעוותת. לא נכונה. הג'יהאד מדבר קודם כל
על מאבק לשיפור עצמי.
הג'יהאד אומר: תדאג לשפר את עצמך, את חייך ואת חיי הקהילה שבה
אתה חי. זאת הדרגה היותר עליונה ויותר חשובה של הג'יהאד. וזאת
הפרשנות הראשונה! אחר כך יש פרשנות משנית, למצב של הגנה עצמית:
אך ורק כשאתה מותקף ומאיימת עליך סכנה, השתמש בכל האמצעים להגן
על עצמך. אבל השימוש באמצעים מלחמתיים כנגד אלפי אזרחים חפים
מפשע שלא איימו על איש, במסווה של ג'יהאד, זה דבר שפל. הכי
נמוך שיכול להיות. אני רואה במי שביצע את הדבר הזה קומץ אנשים
מטורפים. לא יותר מזה. גם אני לא מבין את המסר שלהם. איזה מסר
זה? לא פוליטי, לא דתי, לא שום דבר. המסר של בן לאדן הוא רק זה
– פחד”.

אתה אומר קומץ אנשים מטורפים. אבל השנאה לארצות הברית מקיפה את
מרבית העולם המוסלמי.

“זה נכון. אבל זה לא אומר שהמיליונים האלה יסכימו לעשות פשע
כזה. בעשרים השנים האחרונות, בגלל התמיכה שלה בישראל, ארצות
הברית התגבשה בתודעה של האומה המוסלמית כאויבת שלה. אין שום
דבר אחר. זאת הסיבה. כמובן שההתקפה על עיראק במלחמת המפרץ
הוסיפה ממד חדש, וגרמה להקצנה נוספת. לפני ההתייצבות שלה לצד
ישראל, אף מוסלמי לא תיכנן לעשות שום פיגוע נגד אמריקה. בכלל
לא היתה עמדה מוסלמית אנטי אמריקאית אז”.

האם אתה מוצא דמיון או קשר בין הטרור הפלשתיני המופנה נגד
ישראל לבין פיגועי הטרור של בן לאדן?

“אין דבר כזה, טרור פלשתיני שמופנה נגד ישראל”.

אין?

“יש מאבק של עם על חירותו”.

והמאבק הזה לא כולל פיגועי טרור נגד ישראלים?

“בסדר, אבל זה טרור מסוג אחר לגמרי. ממאבק לגיטימי וצודק נולדו
כל מיני ביטויים והתפתחו ממנו גם דברים לא מקובלים”.

והטרור של בן לאדן?

“יכול להיות שבאיזושהי דרך עקיפה, שאני לא תופש אותה, מהמאבק
הפלשתיני נגד ישראל התפתח גם מהלך מעוות כמו זה של בן לאדן.
יכול להיות. זה נשען כנראה על הרעיון שהמזימה האמריקאית, לפי
התפישה המוסלמית של אותם אנשים, היא השתלטות על העולם המוסלמי
באמצעות ישראל. אבל זה נראה לי לא רציני. אירופה הרי כבשה את
העולם הערבי ולא עשו לה דבר כמו זה. יכלו להתחשבן איתה גם במבט
לאחור. ולא עשו. זה משהו שלא היה בהיסטוריה של האיסלאם. היו
עמים שנאבקו על חירותם, כמו העם הפלשתיני. היו מאבקים עם נשק
והכל. יש קבוצות רדיקליות בכל מקום. אבל כשעם נלחם על חירותו,
אפשר להבין את המניע. לכן ההשוואה מאוד לא נראית לי. חוץ מזה,
לדעתי המעשה של בן לאדן, לא רק שאינו משרת את האינטרס
הפלשתיני, הוא פוגע בפלשתינאים”.

איך?

“הפלשתינאים מנהלים מאבק הרבה שנים. מגיע להם כל הקרדיט על
סיום הסכסוך, כשזה יבוא. העולם הערבי והמוסלמי, חוץ מסיסמאות
יפות, לא עזר להם כמעט בכלום. עכשיו, אחרי פיגוע כזה, הגבולות
מיטשטשים, כי אנשים לא מבחינים בין טרור לטרור. פתאום זה נהיה
'העולם המוסלמי' וזהו. ככה יוצא שהמעשה המטורף של בן לאדן עלול
להחזיר את הפלשתינאים לאחור, לימים שבהם העולם המוסלמי,
כביכול, נלחם עבורם. וזאת לא האמת”.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~315164921~~~34&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.