בלי כתמי שמש

עמית אורן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/sunspots241004.html

שש… שנים… ארוכות.

פיזיקאי-השמש דיוויד הטוויי [Hathaway] בדק את השמש במשך כל יום מאז 1998, ובכל יום היו כתמי שמש. כתמי שמש הם “איים” בסדר גודלו של כדוה”א על פני-השמש. הם כהים, קרים יחסית, ממוגנטים בעוצמה, וחולפים; כתם-שמש אופייני שורד מספר ימים או שבועות לפני שהוא מתפרק. אבל מתי שכתם אחד מתפרק, אחד חדש מחליף אותו.

אפילו בזמני הפעילות השמשית הנמוכה ביותר [שפל], ניתן למצוא כתם או שניים על פניה לפחות. אבל מתי שהטווי הסתכל על השמש, ב-28 לינואר, שנת 2004 – לא היה אף כתם אחד. השמש, הייתה ריקה לחלוטין.

אירוע נוסף ודומה קרה במשך יומיים שלמים בשבוע שעבר; לאורך כל ה-11 וה-12 לאוקטובר, השמש הייתה ריקה מכל כתם.

“זהו סימן,” אומר הטוויי, “שמינימום פעילות השמש מגיע, והוא מגיע מוקדם מכפי שציפינו.”

מינימום פעילות השמש ומקסימום פעילותה — בלועזית: “Solar Min” ו – “Solar Max”, הם שני מצבים קיצוניים בפעילות השמש שחוזרת על עצמה אחת ל-11 שנה. במקסימום, השמש מלאת כתמים, התפרצויות
געשיות [Solar Flares], ומטילה כמויות-ענק של עננים מלאי גז טעון לכיוון כדה”א. זוהי תקופה טובה לתצפיתנים הנהנים מזוהרי-קוטב [תופעת זוהר שמיימי אטמוספרית הנוצרת מחלקיקים-שמשיים הפוגעים בשדו-המגנטי של כדה”א], אך בהחלט מסוכנת מאוד לאסטרונאוטים, היכולים להיפגע מסופות קרינה. ארועים אחרים והשפעות באותה תקופה כוללים הפסקות חשמל, קריסת לווינים, מערכות GPS [מערכת מיקום גלובלית] לא מתפקדות וכו'.

בתקופת המינימום התופעות שונות; זוהי תקופה בה השמש רגועה יותר, וכמות הכתמים על השמש קטנה יותר, עד כדי כך שלפעמים ימים ושבועות עוברים ללא שיהיה אף כתם אחד על-גבי השמש. כמות ההתפרצויות הגעשיות על השמש נמוכה, וזוהי תקופה בטוחה יותר לטוס בחלל, אך תקופה פחות מעניינת לצפות בשמי הקוטב.

הטוויי הינו מומחה לחיזוי נושא מחזור החמה. הוא עוקב אחרי כתמי השמש ומספרם (המחוון הטוב ביותר לפעילות שמשית) ונוהג לחזות שנים קדימה, אך דבר זה אינו קל:

“בניגוד לאמונה התופסת,” אומר הטוויי,” “מחזור החמה אינו כ-11 שנים בדיוק.”, אורכו של מחזור זה, הנמדד ממינימום למינימום, משתנה: “המחזורים הקצרים ביותר הם באורך של תשע שנים, והארוכים ביותר כ-14.”, ומה עושה מחזור ארוך או קצר? החוקרים אינם בטוחים. “אנחנו איננו אפילו יודעים אם המחזור הנוכחי ארוך או קצר — עד שיגמר,” אומר הטוויי.

אבל החוקרים מתקדמים. הטוויי ועמיתו בוב ווילסון [Wilson], העובדים במרכז נאס”א לטיסות חלל
שבמארשל [Marshall], מאמינים כי מצאו דרך פשוטה לחזות את זמני ותיארוך תקופת המינימום הבאה.
“בחנו מידע משמונת מחזורי החמה האחרונים וגילינו כי תקופות מינימום באות אחרי הימים חסרי-הכתם, לאחר
כ-34 חודשים אחרי תקופת המקסימום,” מסביר הטוויי.

המקסימום האחרון הידוע היה בסוף שנת 2000. היום הראשון ללא כתמים היה ב-28 לינואר, 2004. ובשימוש בחוק הבסיסי שקבעו הטוויי וווילסון, המינימום הבא אמור להגיע בסוף שנת 2006 – מוקדם בשנה ממה שחשבו ממקודם.

לעומת זאת, סברים כי המקסימום הבא עשוי להגיע מוקדם מכצפוי. “פעילות השמש מתעצמת במהירות לאחר תקופות מינימום. במחזורי חמה אחרונים, תקופות מקסימום באו אחרי תקופות מינימום לאחר תקופה של כארבע שנים בלבד.” אומר הטוויי. ואם נעשה את החישוב: 2006 + 4 = 2010. [בנוגע לפסקה הקודמת, בה הוזכר כי לפי חישוב נוסחתם של הטוויי-ווילסון המינימום הבא יגיע בשנת 2006].

עד הזמן הזה, בהתאם לתוכניות החלל החדשות של נאס”א, חלליות-רובוטיות יטוסו לירח כהכנה לבני-אדם שיתורו אותו מחדש. אם תחזיותם של הטוויי וווילסון נכונות, רובוטים אלו יצטרכו מגנים טובים; התפרצויות געשיות על-גבי השמש וסופות קרינה יכולות לפגוע ב”מוחות-הסיליקון” [שבבים] ושאר המערכות האלקטרוניות שבתוך רובוטים אלה.

תפיסת אומן לרובוט עתידי לחקר הירח.

“לעכשיו”, אומר הטוויי, “אנו עומדים לחוות את 'השקט שלפני הסערה.'” – ולמרות שהוא מעריץ נלהב של פעילות סולארית – הוא מחכה להפוגה. “דבר זה יתן לנו הזדמנות לראות אם שיטת 'השמש-הנקיה' שלנו לחיזוי תקופות מינימום ובעקבותם מקסימום, באמת עובדת.”

המקסימום הבא – בקרוב.