אפקט יארקובסקי נחזה לראשונה באסטרואיד – חום השמש משפיע על מסלולי האסטרואידים

בל דיומא , physicsweb, תרגום דיקלה אורן

קישור ישיר דלף זה: https://www.hayadan.org.il/yarkovsky.html

אסטרונומים בארה”ב וברפובליקה הצ'כית צפו בכוח קטן לא גרביטציוני, שנקרא אפקט יארקובסקי, באסטרואיד בפעם הראשונה. כמו כן מדד הצוות את מסתו של אסטרואיד יחיד לראשונה. התוצאות תובלנה להערכות טובות יותר של מסלולי האסטרואידים בעתיד (S. Chesley et. al. 2003 Science 302 1729).

הרעיון הבסיס מאחורי אפקט יארקובסקי הוא שפני השטח של אסטרואיד מתחממות ע”י השמש במהלך היום ומתקררות במשך הלילה. משמעות הדבר היא שהאסטרואיד נוטה לפלוט יותר חום מצד “אחר הצהרים” שלו ופחות מהצד ההפוך. כתוצאה מכך הרתע מצד אחר הצהרים שלו גדול יותר, והתוצאה הכוללת של זה היא שכוח זעיר לא גרביטציוני פועל על האסטרואיד.

התאוצה שנגרמת כתוצאה מהכוח זעירה גם היא, אך על פני מיליוני שנים השפעתה עשויה להיות מספיק גדולה כדי להסיט אסטרואיד ממסלולו סביב השמש. לאפקט עשויה להיות מספיק השפעה כדי לדחוף אסטרואיד פנימה מחגורת האסטרואידים, ששוכנת בין מאדים לצדק, לכיוון כדור הארץ.

סטיבן צ'סלי ממעבדת הינע הסילון (JPL) בקליפרוניה ועמיתיו משם, מאוניברסיטת צ'רלס בפראג, ממצפה ארסיבו בפורטו ריקו ומאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס חקרו כיצד השתנה מסלולו של אסטרואיד 6489 “גולבקה” (Golevka) במשך תקופה של 12 שנים. ניתוח המידע מהרדאר, שנתקבל מטלסקופים בארסיבו ובמצפה גולדסטון בקליפורניה, חשף, כי אפקט יארקובסקי שינה את מסלולו של גולבקה בכ-15 ק”מ מאז שנת 1991. צ'סלי ועמיתיו כמו כן חישבו, שקוטר האסטרואיד הוא רק 530 מטר, משקלו כ-210 מיליארד קילוגרמים וצפיפותו היא 2.7 גרם לסמ”ק.

“מעולם לא נמדדה מסתו של אסטרואיד יחיד,” אמר צ'סלי ל-PhysicsWeb. “זה מאפשר לנו לקבוע את צפיפותו של העצם, מה שמספק לנו רמזים על מבנהו הפנימי. במקרה הנוכחי ניתוח הצפיפות מרמז על כל שפנים האסטרואיד סדוק ביותר.”

הצוות הצ'כי-אמריקאי מתכנן לחקור אסטרואידים נוספים ומקווה שהשיטה החדשה תהפוך בעתיד לדבר שבשגרה באיתור מסלולם של אסטרואידים. כמו כן מאמינים האסטרונומים, כי מדידת עוצמת התאוצה כתוצאה מאפקט יארקובסקי היא הדרך היחידה לקבוע את מסתם וצפיפותם של אסטרואידים קטנים (שגודלם אינו עולה על קילומטר) מכדור הארץ.

קישור לכתבה המקורית ב-PhysicsWeb