אסטרופיזיקאי תוקף את התיאוריה על דרך היווצרות ברקים

מודל מציע, כי שדות חשמליים אינם יכולים לגדול מספיק כדי לייצר ברקים

בטסי מייסון , נייצ'ר, (תרגום: דיקלה אורן)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/newkightning.html

התיאוריה הנוכחית על דרך היווצרות הברקים שגויה, לפי פיזיקאי מפלורידה. שדות חשמליים באטמוספירה פשוט אינם יכולים לגדול מספיק כדי לעורר היווצרות ברקים, חישב ג'וזף דוויר ממכון פלורידה לטכנולוגיה במלבורן. “זה אומר חזרה ללוחות הרישום”, הוא אומר. דוויר חוקר בעיקר חלקיקים בעלי אנרגיות גבוהות בחלל. לפני שנתיים לאחר מעבר לפלורידה, אחד האזורים הנטוים ביותר לברקים בעולם, הוא החל להיות מסוקרן בידי דיווחים על התפרצויות ענקיות של קרינת גמא וקרינת רנטגן, שקשורות לברקים. קרינה כזאת אנרגטית נראית בד”כ רק בחלל החיצון, שכן המעבר באטמוספירה של כדור הארץ מאט אותן. מרבית המדענים מאמינים, כי ברקים נוצרים, כאשר שדה חשמלי עצום נבנה באטמוספירה. למרות שאיש אינו חזה בשדה כזה, חוקרים מאמינים במודל הזה פשוט מכיוון שאיש לא חיפש מספיק. כאשר דוויר כלל את ייצור הקרינה האנרגטית במודל על היווצרות סופות רעמים, ציפתה לו הפתעה. הוא מצא, כי שחרור של קרינת גמא או קרינת רנטגן מפזר את השדה החשמלי ומונע ממנו לגדול מספיק כדי להצית ברק. “זאת עשויה להיות פריצת דרך תיאורטית חשובה,” אומר מרטין אומן, שחוקר ברקים באוניברסיטת פלורידה בגיינסוויל. “הוא מראה כיצד כמויות נכבדות של קרינת גמא ורנטגן יכולות להיווצר בנפחים קטנים,” הוא אומר. מקורים האמיתי של הברקים נותר בגדר תעלומה. דוויר חושד, כי אותו תהליף שמגביל את היווצרות השדות החשמליים, עשוי למעשה לרכז מטען חשמלי באזורים מסוימים למשך מספיק זמן כדי לעורר ברק.

שדות חשמליים גדלים בסופות רעמים, כשזרמי רוחות בכיוונים מעלה ומטה דוחפים מולקולות מים אחת על השניה בגורמם למים לאבד אלקטרונים. האלקטרונים האלה בסופו של דבר יכולים להתגבר על הגרר שנוצר כתוצאה מהמעבר באוויר, ולהאיץ. “חלק מהאלקטרונים מאיצים עד למהירויות קרובות למהירות האור,” אומר דוויר. בהתאם למודל שלו, האלקטרונים המהירים הללו מתנגשים בחלקיקים אחרים וגורמים להם לאבד אלקטרונים נוספים. בסופו של דבר פרץ קרני גמא או רנטגן משחרר את האנרגיה, האצורה בשדה החשמלי ומפחית את המטען בו. “זוהי באמת מגבלה בסיסית על כמות המתח שיכולה להיות בשדה חשמלי,” אמר דוויר.

קישור לכתבה המקורית בנייצ'ר