אסטרונומים גילו אולי את כוכב הלכת הראשון שנע במסלול סביב שלושה כוכבים

לגילוי פוטנציאלי של כוכב לכת עם מסלול הקפה משולש יש משמעות שמחזקת את ההבנה שלנו איך כוכבי לכת נוצרים

אנימציית אמן של GW Orionis. קרדיט: ESO/Exeter/Kraus et al./L. Calçada

במערכת כוכבים רחוקה – רק 1,300 שנות אור מכדור הארץ – חוקרים מהאוניברסיטה של נבאדה, לאס וגאס (UNLV) ועמיתים זיהו אולי את כוכב הלכת הראשון שנע במסלול סביב שלושה כוכבים.

שלא כמו מערכת השמש שלנו, שכוללת כוכב בודד, המדענים מאמינים שמחצית מכל מערכות הכוכבים, כמו GW Ori שבה האסטרונומים צפו בתופעה החדשה, כוללות שני כוכבים או יותר שקשורים ביניהם באופן כבידתי.

אבל אף כוכב לכת שנע במסלול סביב שלושה כוכבים —  מסלול הקפה משולש – לא התגלה מעולם. עד עכשיו, אולי.

תמונה של GW Orionis, מערכת כוכבים משולשת עם רווח מסתורי בטבעות האבק שמקיפות אותה. ההשערה של האסטרונומים מ-UNLV היא שיש כוכב לכת מסיבי ברווח, שיכול להיות הכוכב הראשון שהתגלה אי פעם שנע במסלול סביב שלושה כוכבים. התמונה השמאלית, שסיפק טלסקופ המערך הגדול המילימטרי/ תת מילימטרי באטקמה (ALMA), מראה את המבנה הטבעתי של הדיסקה, כשהטבעת הכי פנימית נפרדת משאר הדיסקה. התצפיות בתמונה הימנית מראות את הצל של הטבעת הכי פנימית על שאר הדיסקה. האסטרונומים מ-UNLV השתמשו בתצפיות מ-ALMA כדי לבנות מודל מקיף של מערכת הכוכבים. קרדיט: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), ESO/Exeter/Kraus et al

באמצעות תצפיות מטלסקופ המערך הגדול המילימטרי/ תת מילימטרי באטקמה (ALMA), אסטרונומים מ-UNLV ניתחו את שלוש טבעות האבק הנצפות סביב שלושת הכוכבים, שחיוניות ליצירת כוכבי לכת.

אבל הם מצאו רווח גדול ולא מובן בדיסקת מסלול ההקפה המשולש.

צוות המחקר חקר מקורות שונים, כולל האפשרות שהרווח נוצר על ידי מומנט כוח כבידתי משלושת הכוכבים. אבל אחרי בניית מודל מקיף של GW Ori, הם מצאו שההסבר היותר סביר והיותר מרתק לחלל בדיסקה הוא הנוכחות של כוכב לכת מסיבי אחד או יותר, מסוג שדומה לצדק. ענקים גזיים, לדברי ג’רמי סמולווד, המחבר הראשי שקיבל לאחרונה דוקטורט באסטרונומיה מ-UNLV, הם בדרך כלל כוכבי הלכת הראשונים שנוצרים במערכת כוכבים. כוכבי לכת ארציים כמו כדור הארץ ומאדים באים בעקבותיהם.

את כוכב הלכת עצמו אי אפשר לראות, אבל מהתגלית — שמודגשת במחקר של ספטמבר בהודעות החודשיות של החברה האסטרונומית המלכותית – עולה שזה כוכב הלכת עם מסלול ההקפה המשולש הראשון שהתגלה אי פעם. תצפיות נוספות מהטלסקופ ALMA שצפויות החודשים הקרובים יוכלו לספק עדויות ישירות על התופעה.

“זה באמת מלהיב כי זה מחזק מאוד את התיאוריה של היווצרות כוכבי לכת”, אמר סמולווד. “המשמעות יכולה להיות שהיווצרות כוכבי לכת היא הרבה יותר פעילה מה שחשבנו, וזה די מגניב”.

1. אתם לא יכולים לכתוב: במערכת כוכבים רחוקה. ואז אחרי זה רק 1200 שנות אור.

הרחוקה והרק סותרים זה את זה.

2. זה גילוי ראשון משום שהטכניקה המקובלת לגילוי כוכבי לכת (החסימה הנקודתית של האור הנובע מהכוכב ברקע) לא ישימה ברקע נעים מספר כוכבים שיוצרים תנודות מורכבות בעוצמת האור המגיע לטלסקופים. כפי שפעם האמינו כי כוככבי לכת הם תופעה נדירה, כי הטכנולוגיה לא התפתחה עדיין לגלות את השינויים האלה, שכיום מתגלים כמעט בכל מערכת שנבדקת בהקפדה הראויה, כך גם אפשר להאמין שבעתיד הקרוב ידיעה כזאת תחשב כחדשות היסטוריות, לא סיבה לכותרת.