אסטרואיד קרח כפול במסלול צדק

מיכל לוינשטיין

זוג גופי קרח, הזהים לכדורי הקרח Snowballs המסתובבים מחוץ למסלולו של נפטון, נמצאו אורבים בצלו של צדק.

אסטרונומים באוניברסיטת ברקלי Berkeley בקליפורניה, יחד עם קולגות בצרפת ובטלסקופ Keck בהוואי, חישבו צפיפות של אסטרואיד כפול ידוע הנמצא במסלולו של צדק. הם הסיקו שזוג האסטרואידים – Patroclus and Menoetius עשויים בעיקר מקרח (מים) ומעליו שכבת עפר.

נהוג לחשוב שכדורי קרח מסוג זה נוצרים בחלקה החיצוני של מערכת השמש – משם הם לעיתים נחלצים ומסיימים את חייהם כשהם מסובבים את השמש כשביטים. לכן הסיק הצוות שהמערכת הכפולה נוצרה הרחק ממערכת השמש ונתפסה באחת מהנקודות הטרויאניות של צדק Jupiter's Trojan points (2 מערבולות בהן מסתובבים שברי סלעים מסביב לצדק) בתקופה של 650 מיליון שנה לאחר יצירת מערכת השמש, שבה מערכת השמש הפנימית הופצצה ללא הרף בשביטים. זו הייתה התקופה של ההפצצות שאחרונות על מאדים והירח שלנו.

אם מסקנה זו תאומת – יסתבר שרובם של אלפי כדורי השלג הנמצאים ב-2 הנקודות הטרויאניות של צדק נוצרו הרחק ממערכת השמש בתהליך דומה, באותו זמן שנוצרו הגופים הנמצאים בחגורת קוויפר Kuiper Belt. כלומר- הם בעצם גופים קטנים של חגורת קוויפר.

מסקנת הצוות תומכת בהשערה הנוכחית של היווצרות מסלולי כוכבי הלכת הגדולים במערכת השמש – צדק, שבתאי, אוראנוס ונפטון. התסריט אומר שכמה מאות מיליוני שנים לאחר יצירת מערכת השמש הסתובבו כוכבי הלכת העשויים מגז קרוב יותר לשמש, מקפים במעטפת של ביליוני פלאנטיסימלים Planetesimals (אסטרואידים קטנים) בקוטר 100 ק”מ או פחות. אינטראקציות עם הגופים הללו גרמו לכוכבי הגז לנדוד החוצה מכיוון השמש לפני 3.9 ביליון שנה – כשצדק ושבתאי נכנסו למסלולי תהודה Resonant Orbits והחלו לזרוק את הפלאנטיסימלים החוצה כמו קונפטי, כשחלקם עוזבים את מערכת השמש לתמיד. מרבית הפלאנטיסימלים שנותרו התיישבו במסלולים מחוץ לנפטון – חגורת קוויפר של היום. חלקם האחר נתפס בנקודות הטרויאניות של כוכבי הלכת הענקיים ובמיוחד צדק.
כדי לאשש את התיאוריה הזו צריך לבחון עוד זוגות אסטרואידים טרויאניים רבים ולבדוק לפי הצפיפות האם המבנה שלהם זהה לזה של כדורי הקרח.

אסטרואידים טרויאניים הם גופים הנמצאים בנקודות לאגרנז' Lagrange Points במסלול צדק – נקודות בהן הם רחוקים מצדק בדיוק כמרחק צדק מהשמש – 5 יחידות אסטרונומיות (750 מיליון ק”מ). בנקודות אלה כוחות המשיכה של צדק והשמש מאזנים זה את זה ואוספים מאות גופים קטנים יחדיו כמו כדורוני אבק בפינת חדר.

האסטרואיד 617 Patroclus התגלה ב-1906 ובן-זוגו Menoetius התגלה ב-2001. עד כה הם זוג האסטרואידים הטרויאניים היחיד שנתגלה במערכת השמש. החוקרים מאמינים כי המערכת נוצרה מאסטרואיד גדול שנקרע לגזרים ע”י כוח המשיכה של צדק. קוטרו של Patroclus 122 ק”מ ושל Menoetius 112 ק”מ. Patroclus נקרא ע”ש מלווהו הנאמן של אכילס וגיבור מלחמת טרויה. Menoetius – ע”ש אביו של Patroclus.

לידיעה המקורית