אוני' הארווארד והאגודה האמריקנית לכימיה נחלצות להגנת האבולוציה

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/evolution170805.html

האיום מצד השמרנים שקיבלו רוח גבית מהנשיא בוש, על לימודי האבולוציה בבתי הספר, אילץ את המדענים לצאת ממגדל השן ולהגן על התיאוריה שהוכחה כבר לפני 156 שנים.
אוניברסיטת הארווארד נכנסת לויכוח עתיק היומין אודות תיאורית האבולוציה באמצעות מחקר מקיף על ראשית החיים. צוות חוקרים קיבל מימון בסך מיליון דולרים לשנה מהארווארד לכמה השנים הקרובות. הפרויקט יתחיל בהודאה של החוקרים שכמה מהמסתורין סביב מקור החיים לא יכול להיות מוסבר.
הציפיה שלי היא שנוכל להפחית את התהליך לסדרה פשוטה של אירועים הגיוניים שיכולים היו להתרחש בלא התערבות אלוהית.” אמר דייויד ליו (Liu), פרופסור לכימיה וכימיה ביולוגית בהארוארד.
“יוזמת מקור החיים ביקום” נמצאת עדיין בשלביה הראשונים, כך מסרו מדענים לבוסטון סאנדיי גלוב. הרווארד פנתה לחוקרים במטרה שישכרו אנשי סגל וישריינו מתקנים עתירי מיליונים.
האבולוציה, התיאוריה המדעית הבסיסית לפיה המינים התפתחו במשך מיליוני שנים נלמדת בבתי הספר עשרות שנים אך לאחרונה היא נמצאת תחת מתקפה מחודשת ומתמשכת בכמה מדינות המתלבטות באם על ילדי בית הספר ללמוד גם תיאוריה הנקראת “הבריאה התבונית”, הגורסת כי החיים על פני כדור הארץ כל כך מורכבים מכדי להתפתח באמצעות האבולוציה ולפיכך ניתן להסבירם רק בזכות כוח עליון שחייב היה לעזור בתהליך הבריאה.
הרווארד איננה ידועה כאוניברסיטה מובילה בתחום מחקר מוצא החיים, אך המשאבים העצומים של האוניברסיטה יכולים לשנות תפיסה זו. “אנחנו מרוצים מכך שהארווארד עומדת למצוא פתרון לבעיה וכך גם להישמר בזיכרון גם בעוד 100 שנים מהיום.” אומר סטיב בנר, מדען מאוניברסיטת פלורידה שהוא גם אחד הכימאים הבכירים בעולם בתחום מחקרי החיים.”
בתוך כך הודיעה גם האגודה האמריקנית לכימיה, האגודה המדעית הגדולה בעולם, כי היא חוזרת על קריאתה לכלול את לימודי האבולוציה בתוכניות הלימודים בבתי הספר לפי הרמה המתאימה לכל גיל משום שהיא מרכזית בהבנה המודרנית של המדע”.
“אבולוציה היא תפיסה מדעית מרכזית ומבוססת” אומר ויליאם אקרול, נשיא האגודה. “בהקשר הנכון, התלמידים צריכים להיחשף למגוון הרחב של הדעות כדי לסייע להם לעצב את העמדות שלהם, ואולם הם צריכים לקבל הבנה מוצקה של המדע מהמורים שלהם למדע, באמצעות תוכנית לימודים מלאה ומוצקה. האבולוציה היא המודל המוכח ביותר שאנחנו צריכים להורות בשיעורי המדע בבתי הספר.”
במסמך מדיניות שהתקבל לאחרונה מסרה האגודה כי “התיאוריה האבולוציונית אינה היפתיזה אלא הסבר מדעי מקובל למוצא המינים, ומוסברת גם בתצפיות רבות ומגוונות בכימיה, ביולוגיה, גיאולוגיה ושאר הדיסציפלינות המדעיות.”
האגודה האמריקנית לכימיה היא ארגון ללא כוונת רווח שנוסד בצו של הקונגרס וחברים בו למעלה מ-158 אלף כימאים ומהנדסי כימיה.
לידיעה אודות הארווארד