אגדת הלמינגים המתאבדים

למינג. המדענים לא בטוחים מה גורם לדלדול האוכלוסייה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/lemingmith.html

במשך מאות שנים השתרשה האגדה על סוג של מכרסם קטן, הלמינג המתאבד, שכשאוכלוסייתו מגיעה לרמת צפיפות גבוהה היא מחליטה להתאבד על ידי התרסקות במחזוריות עקבית. האגדה מספרת כי למינגים מבצעים התאבדות המונית, ומזנקים מצוקים אל הים וכך מוצאים את מותם.

מדענים אמנם הפריכו את הרעיון הזה לפני עשרות שנים, אולם הם מעולם לא היו בטוחים מה הגורמים לגידול וההידלדלות המהירים באוכלוסייה, שהולידו את האגדה. כעת, במחקר על למינגים בגרינלנד שפורסם ביום שישי שעבר בכתב העת “,”Science צוות של חוקרים אירופים מדווחים כי הסיבה האמיתית אינה קשורה כלל ליצר התאבדות וקשורה מאוד בטורפים רעבים.

לאחר 15 שנות מחקר, מדווחים המדענים, הם גילו כי פעולותיהם המשולבות של מיני טורפים שונים – לילית השלג, ציפורי ים המכונות חמסנים ארוכי זנב ושועל השלג – יוצרים את המחזורים בני ארבע שנים שבהם אוכלוסיות הלמינג מגיעות לפיצוץ אוכלוסין ואחר כך כמעט נעלמות.

מדענים אומרים, כי מחזורים אלה הם אחת התעלומות הגדולות שהעסיקו את מומחי האקולוגיה. רבים חשבו שהסיבה למחזורים הללו היא שילוב של כמה גורמים, אמר אוליבר גילג, אקולוג מאוניברסיטת הלסינקי בפינלנד ואחד ממחברי המחקר. “אולם הצלחנו להסביר את המחזורים באמצעות גורם אחד בלבד – אותם טורפים, וזה היה מאוד מפתיע”, הוא אמר.

אם כי המחקר שלהם עוסק במכרסמים קטנים וחומים, אפשר להבין את ההתרגשות של האקולוגים. מחזורי האוכלוסייה של הלמינג לכדו את הדמיון האנושי במשך מאות שנים. בסקנדינוויה למשל, אגדות עתיקות מספרות על “מכות” למינג, וכבר במאה ה-16 הופיעו כתבים שניסו להסביר מדוע הלמינגים הופיעו בהמוניהם פתאום באזורים מסוימים. היו כאלה שטענו כי הם ירדו מהשמים.

לאחרונה בדקו מדענים תיאוריות לפיהן מחזורי הלמינג מושפעים משינויי אקלים, או האם איכות צמחים שמהם ניזון הלמינג משתנה באופן מחזורי. אפילו כתמי שמש הוצעו כגורם אפשרי לתופעה.

במחקר החדש המדענים גילו כי הטונדרה של גרינלנד סיפקה שפע של מזון וקרקע חולית להתחפר בה – תנאים המתאימים להתפוצצות אוכלוסייה של הלמינג. ואולם כשמספר פריטי הלמינג החל לגדול מאוד, שועלים, חמסנים וליליות החלו לטרוף את הלמינג במספרים הולכים וגדלים. זוג ליליות שלג יכול להביא לצאצאיו הרעבים כ-50 למינגים ביום.

כשהחוקרים בנו מודל לחזות את מחזור אוכלוסיית הלמינג, שהתבסס רק על התנהגות ארבעת הטורפים, הם גילו כי המודל חזה במדויק את השינויים המחזוריים באוכלוסיית הלמינג.

למרות הגילויים החדשים, מדענים החוקרים את הלמינג סבורים כי אגדת ההתאבדות ההמונית תמשיך להדהד. הם מאשימים במיוחד סרט טבע של וולט דיסני מ-,”White Wilderness” ,1958 שבו נראו המוני למינגים קופצים אל מותם מצוק. ב-1983 נטען בסרט תיעודי קנדי על ניצול לרעה של בעלי חיים בסרטים, “מצלמה אכזרית”, כי הסצנה בוימה, תוך שימוש בלמינגים שנקנו מילדי אסקימואים והוכרחו לקפוץ למים.

1. פשוט נוראי, מזעזע ופשוט לא אנושי לרצוח בדם קר יצור חסר ישע (ועוד המונים!)!! ועוד בשביל סרט… פשוט אין מילים לתאר את הזוועה!