תנובה וחברת הביוטק פלוריסטם מקימות חברה משותפת בתחום המזון המתורבת

החברה המשותפת תמנף את טכנולוגיית גידול התאים שפותחה בהשקעות של כ-500 מיליון דולר בפלוריסטם * מדובר בפלטפורמה טכנולוגית התומכת בפיתוח וייצור מגוון מוצרים מבוססי תאים ממקורות שונים, כגון: בקר, עוף, דגים וחלב. בשלב הראשון, המיזם בין תנובה ופלוריסטם יפתח מוצרי בשר מתורבת

מימין – יעקב חן, המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל כספים קבוצת תנובה, חן פרנקו-יהודה, סמנכ"לית הכספים, פלוריסטם, אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה, משמאל - יקי ינאי, נשיא ומנכ"ל פלוריסטם בעת החתימה על ההסכם. צילום: תמר מצפי
מימין – יעקב חן, המשנה למנכ”ל וסמנכ”ל כספים קבוצת תנובה, חן פרנקו-יהודה, סמנכ”לית הכספים, פלוריסטם, אייל מליס, מנכ”ל קבוצת תנובה, משמאל – יקי ינאי, נשיא ומנכ”ל פלוריסטם בעת החתימה על ההסכם. צילום: תמר מצפי

תנובה ופלוריסטם, חברת הביוטק הבורסאית (Nasdaq:PSTI ות”א) הודיעו היום (ב’) על חתימת הסכם, במסגרתו החברות יקימו חברה משותפת, שתעסוק במזון מבוסס חלבון מתורבת. החברה המשותפת תפתח פלטפורמה טכנולוגית לגידול בשר מתורבת, עם אפשרות להתרחב גם לתחום הדגים והחלב המתורבת. פלוריסטם, היא חברה ביו טכנולוגית חיפאית ותיקה, העוסקת בריפוי תאי, ומפתחת ומייצרת תרופות המבוססות על תאים, המופקים מהשליה לאחר הלידה, על בסיס טכנולוגיה ייחודית מוגנת פטנטים לגידול תאים בסביבת תלת מימד.

החברה המשותפת, תתבסס על הטכנולוגיה הייחודית של פלוריסטם לריבוי תאים שפותחה במסגרת השקעות של כ-500 מיליון דולר בפלוריסטם, ותתאים אותה לעולם המזון המתורבת. מדובר בפלטפורמה טכנולוגית ייחודית ופורצת דרך התומכת בפיתוח וייצור מגוון מוצרי מזון מתורבת ממקורות שונים ובהם בקר, עוף, דגים וחלב. בשלב הראשון, החברה המשותפת של תנובה ופלוריסטם תפתח מוצרי בשר מתורבת.

פלוריסטם היא כיום אחת החברות המתקדמות בעולם בייצור תאים, וזו הפעם הראשונה שהיא תיישם את הטכנולוגיה שלה בתחום הפודטק. תנובה היא קבוצת המזון הגדולה בישראל, אשר מובילה את שוק תחליפי החלב, והיא היצרנית הגדולה וחלוצת המו”פ בתחום, מזה 18 שנה. שיתוף הפעולה בין פלוריסטם לתנובה יאפשר את ייצור הדור הבא של תחליפי החלבון.

במסגרת ההסכם תנובה תשקיע בחברה המשותפת 7.5 מיליון דולר, לפי הערכת שווי של 40 מיליון דולר לפני הכסף, עם אופציה להשקעות המשך בהיקף של עד 7.5 מיליון דולר נוספים בטווח של שנה. פלוריסטם תעניק את המעטפת הטכנולוגית לגידול מגוון התאים כחומר גלם, ותנובה תספק את מעטפת המו”פ לפיתוח המוצרים הסופיים לצרכן, ובהמשך את מערך ההפצה והשיווק של המוצרים אשר יימכרו ויופצו בארץ ובעולם, כאשר תנובה תהיה המפיצה הבלעדית של המוצרים בישראל. על פי ההערכות, למוצר תהיה היתכנות טכנולוגית ((POC ב-2022, ומוצר גולמי ראשון מבוסס בשר מתורבת יושק כבר בשנת 2023.

יקי ינאי, נשיא ומנכ”ל פלוריסטם: “המיזם המשותף משקף את השינויים הגלובליים ואת האתגרים שחווה האנושות ועונה על הצורך במתן פתרונות ברי קיימא מבוססי טכנולוגיה.אנו מאמינים שהשותפות האסטרטגית עם חברה מובילה כמו תנובה תשלב את הפלטפורמה הטכנולוגית החדשנית שלנו עם הרקורד המוכח של תנובה ביצירת מותגי מזון מובילים, ויחד נתרגם את ההבטחה של בשר מתורבת למציאות עבור הצרכנים. הטכנולוגיה של פלוריסטם פורצת דרך, וכחלק מהאסטרטגיה של פלוריסטם,  בכוונתנו לייצר שיתופי פעולה עסקיים נוספים ולתת מענה לאתגרים הקיימים כיום בתעשיות שונות הדורשות תאים באיכות גבוהה ובכמויות מסחריות, לצד המשך צמיחה ופיתוח פעילות הליבה שלנו בפיתוח תרופות תאיות”.

חיים גבריאלי, יו”ר דירקטוריון קבוצת תנובה: “הקמת המיזם המשותף היא חלק ממימוש האסטרטגיה והחזון של תנובה, להוביל את תחום תחליפי החלבון בישראל, ולהתרחב בתחום ברמה הגלובלית. חברנו לפלוריסטם, משום שהיא אחת החברות המתקדמות כיום בעולם ביצור תאים, ואנו מצפים ששיתוף הפעולה בין החברות יחולל מהפכה בתחום המזון המתורבת והדור הבא של תחליפי החלבון. החברה תמשיך לחפש השקעות בשותפויות והשקעות בעולם בתחום התחליפים, בעיקר בתחליפי החלב, כחלק מתוכניות ההנפקה של קבוצת תנובה”.

זמי אברמן, יו”ר פלוריסטם: “מדובר בשתי חברות מובילות בתחומן, אשר לכל אחת מהן ניסיון מוכח ועוצמה אדירה בתחומי פעילותן, שהשותפות ביניהן תוכל לייצר עתיד טוב יותר בתחום המזון. שיתוף הפעולה עם תנובה תומך באסטרטגיה של פלוריסטם להקמת שותפויות הממנפות את הפלטפורמה הטכנולוגית מבוססת התאים של פלוריסטם. במקביל להרחבת הפעילות למיזם המשותף עם קבוצת תנובה, החברה מחויבת לפעילות הליבה שלה של פיתוח וקידום מוצרים בתחום הריפוי התאי”.

אייל מליס, מנכ”ל קבוצת תנובה: “כקבוצת המזון הגדולה בישראל אנו מובילים גם את תחום החלבון החלופי והיינו החלוצים בתחום זה לפני 18 שנה. תנובה מובילה גם את תחום מחקר המזון בישראל ואף מייצאת ידע לשוק הגלובלי. השנה חתמנו לראשונה בישראל על הסכם שיתוף ידע עם “מיגרוס”, ענקית המזון השוויצרית, לייצור תחליפי חלב. כפי שתנובה הנגישה את תחום החלבון החלופי בכל בית בישראל, כך בכוונתנו להביא את בשורת המזון המתורבת לכולם ועל כל צלחת. מדובר בשתי חברות מובילות בתחומן, אשר לכל אחת מהן ניסיון מוכח ועוצמה אדירה בתחומי פעילותן, שהשותפות ביניהן תוכל לייצר עתיד טוב יותר בתחום המזון”.

עוד ציין מליס, כי “תחליפי החלבון הם מנוע צמיחה משמעותי גם עבור הכלכלה הישראלית, כאשר הסינרגיה בין יכולות המו”פ המבוססות של תנובה לצד מערכי הייצור המתקדם והניסיון הרב בבניית מותגים בשוק המזון, יחד עם יכולות המחקר והטכנולוגיה המרשימים של פלוריסטם יאפשרו לחברה המשותפת להיות פורצת דרך בזירה הבין לאומית של עולמות החלבון החליפי בכלל והמזון המתורבת בפרט”.

שוק הבשר התחליפי הוא אחד הצומחים בעולם, ולפי התחזיות צפוי להגיע בעולם ל-140 מיליארד דולר עד 2030. מוצרי בשר מתורבת דורשים תאים באיכות גבוהה, בייצור המוני ובעלויות תחרותיות. לפלוריסטם יכולת לתכנן ולפתח טכנולוגיות ותהליכים לייצור תאים בכמות מסחרית, על בסיס פלטפורמה ייחודית תלת ממדית (3D) אשר מדמה את הסביבה הטבעית של התא ומאפשרת לו להתרבות. הטכנולוגיה של פלוריסטם מוגנת בפטנטים ומאפשרת ייצור בקנה מידה המוני של תאים ביעילות כלכלית ובעקביות. לפלוריסטם ניסיון רב בפיתוח וייצור מוצרים פרמצבטיים תחת הנחיות ה-,FDA EMA משרד הבריאות הישראלי ו-cGMP, ידע המהווה יתרון בפיתוח מוצרים גם בתחומים נוספים.

תנובה שותפה להקמת פלטפורמות פודטק מתקדמות בישראל, לרבות, ‘FRESH START’, חממת פודטק חדשנית בקרית שמונה, המהווה חלק משמעותי מהאקוסיסטם בצפון לסטארט-אפים בתחום המזון. החממה אשר הוקמה בשיתוף רשות החדשנות, חברת המשקאות טמפו, פלטפורמת ההשקעות Our Crowd וקרן ההשקעות האמריקנית Finistere, מתמחה באיתור וליווי טכנולוגיות פודטק ישראליות פורצות דרך. תנובה שותפה לפיתוח תחום הבשר המתורבת והחקלאות התאית בישראל, באמצעות מאגד מו”פ חדש בשיתוף רשות החדשנות הישראלית, וכן סטארט-אפים וותיקים בתחום הבשר מתורבת, חברות מזון, וחוקרים מהאקדמיה בישראל.