רוסיה ערכה ניסוי בנשק אנטי לווייני בו פוצץ לוויין מושבת והפסולת שנוצרה מאיימת על תחנות החלל הבינ”ל והסינית

רוסיה ערכה ניסוי בנשק אנטי לווייני בו פוצץ לוויין רוסי ישן בלא התרעה מראש לאחראים על תחום החלל בצבאות המערב, הלוויין קוסמוס 1408 שוגר עוד ב-1982 בתקופת ברית המועצות

פסולת חלל.   <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
פסולת חלל. המחשה: depositphotos.com

רוסיה ביצעה ביום שני השבוע (16/11/2021) ניסוי בנשק אנטי לווייני כאשר שיגרה טיל לעבר לוויין סובייטי ששוגר בשנת 1982 וחדל לפעול מזמן. הבעיה היא שהלוויין הזה שייט במסלול בגובה של כ-485 ק”מ החוצה את מסלולה של תחנת החלל הבינלאומית  וכן של תחנת החלל הסינית  וכעת נעות במסלולו אלפי שברים המכונים פסולת חלל.

בתחנה שוהים כעת שבעה אסטרונאוטים מתוכם שני קוסמונאוטים רוסים. בתחנה הסינית שוהים שני טייקונאוטים.

לאמריקנים נודע כי הלוויין Cosmos-1408, פוצץ בהתבסס על נתוני מעקב מסחריים וממשלתיים. הלוויין, ששוקל כ-2,000 ק”ג, שוגר ב-1982.

דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, אישר שהלוויין הושמד באמצעות נשק אנטי לוויני ואמר בשמו של שר החוץ אנטוני בלינקן. “הפדרציה הרוסית ערכה בפזיזות ניסוי לווייני הרסני של טיל אנטי-לווייני בשיגור ישיר לעבר אחד מהלוויינים שלה”, אמר בתדרוך של מחלקת המדינה ב-15 בנובמבר. “הניסוי יצר עד כה למעלה מ-1,500 חלקים של פסולת מסלולית הניתנת למעקב ומאות אלפי חלקים של פסולת מסלולית קטנה יותר שמאיימות כעת על האינטרסים של כל המדינות”.

אנשי הצוות נכנסו למחסה למשך שעתיים כאמצעי זהירות להתגונן במהלך שני מעברים בקרבת או בתוך ענן הפסולת. תחנת החלל עוברת דרך הענן או ליד הענן כל 90 דקות, אבל הדרישה לחסות רק במעבר השני והשלישי לאחר האירוע התבססה על הערכת סיכונים שנעשתה על ידי משרד הפסולת ומומחי בליסטיקה במרכז החלל ג’ונסון של נאס”א ביוסטון. עוד קודם לכן הם קיבלו הוראה לסגור את הפתחים למודולים אחדים בתחנה, כולל קולומבוס, קיבו, המודול הרב-תכליתי הקבוע, מודול הפעילות הניתן להרחבה Bigelow ו-Quest Joint Airlock. הפתחים בין האגפים האמריקאי והרוסי נותרו פתוחים.

ביום שני קיבל צוות בקרת הטיסה של תחנת החלל הבינלאומית (ISS) הודעה על אינדיקציות להתפרקות לווין שעלולה ליצור מספיק פסולת כדי להוות איום על התחנה. מנהל נאס”א ביל נלסון פרסם את ההצהרה הבאה על התקרית:

“מוקדם יותר היום, עקב הפסולת שנוצרה על ידי ניסוי הנשק האנטי לווייני הרוסי (ASAT) ההרסני, נקטו האסטרונאוטים ובקוסמונאוטים  בתחנת החלל הבינלאומית בהליכי חירום לשמירה על בטיחותם.

“כמו השר בלינקן, אני זועם מהפעולה חסרת האחריות ומערערת היציבות הזו. עם ההיסטוריה הארוכה והמפורסמת שלה בטיסות אנושיות בחלל, לא יעלה על הדעת שרוסיה תסכן לא רק את האסטרונאוטים השותפים האמריקאיים והבינלאומיים ב-ISS, אלא גם את הקוסמונאוטים שלהם. פעולותיהם פזיזות ומסוכנות, מאיימות גם על תחנת החלל הסינית והטייקונאוטים שעל הסיפון.

“לכל האומות יש אחריות למנוע יצירה מכוונת של פסולת חלל באמצעות נשק אנטי לוייני  ולטפח סביבת חלל בטוחה ובת קיימא.

“נאס”א תמשיך לנטר את הפסולת בימים הקרובים ומעבר לכך כדי להבטיח את שלומם של הצוות שלנו במסלול.”

“רוסיה הפגינה התעלמות מכוונת מהביטחון, הבטיחות, היציבות והקיימות לטווח ארוך של תחום החלל עבור כל האומות”, אמר הגנרל ג’יימס דיקינסון, מפקד פיקוד החלל האמריקאי, בהצהרה ב-15 בנובמבר. “הניסויים של רוסיה בכלי נשק נגד לוויינים מהקרקע מוכיחים בבירור שרוסיה ממשיכה לפתח מערכות לוחמת חלל המערערות את היציבות האסטרטגית ומהוות איום על כל האומות”.

גם ממשלת בריטניה התבטאה נגד המבחן. “ניסוי הטילים ההרסני הזה של רוסיה מראה על התעלמות מוחלטת מהביטחון, הבטיחות והקיימות של החלל”, אמר שר ההגנה בן וואלאס בהצהרה. “הפסולת שנוצרה מהניסוי הזה תישאר במסלול מה שמעמיד לוויינים וטיסות אנושיות בחלל בסיכון במשך שנים רבות”.

לפני הצהרת משרד החוץ האמריקני, היו השערות נרחבות שקוסמוס-1408 היה מטרה של ניסוי ASAT, במיוחד בהינתן סגירת המרחב האווירי בקרבת נמל החלל פלסטסק לקראת השיגור.

המכ”מים הקרקעיים של החברה שלו עקבו אחר קוסמוס-1408 כעצם בודד שלוש פעמים ביום עד שגילו שהוא התפרק מספר עצמים בשעה 11:20 בבוקר שעון החוף המזרחי ב-15 בנובמבר, מה שמרמז  שהעצם התפרק ביממה האחרונה.

“היה לנו את ניסוי ה-ASAT הסיני ב-2007. נראה שעכשיו יש לנו עוד אחד כזה. זה לא מה שאנחנו צריכים לעשות”, אמר ביל גרסטנמאייר, סגן נשיא לאמינות בנייה וטיסה בחברת SpaceX ולשעבר ראש תוכניות הטיסה האנושית של נאס”א. יש לציין כי שנה מאוחר יותר ביצעה גם ארה”ב ניסוי דומה משלה, אך הלוויין המדובר היה בגובה נמוך בהרבה וחלק ניכר משרידיו היו אמורים להשרף באטמוספירה.

הניסוי הסיני משנת 2007 יצר פסולת שממשיכה להוות סכנה ללוויינים ולתחנת החלל הבינלאומית. רק בשבוע שעבר ביצעה התחנה ביצעה תמרון הימנעות מפסולת כאשר פיסת פסולת אחת מאותה בדיקה הראתה סיכון למעבר של רסיס הפסולת קרוב לתחנה.

1. אם אתה מאמין לפייק ניוז ולפייק תחנת חלל שקיימת רק בגרפיקה ממוחשבת ולא בחלל אז אתה רדום. רוסים ואמריקאים פועלים ביחד משקרים וצוחקים על אנשים שמאמינים במשחקים שלהם.

2. הרוסים חייבים להפסיק לדובב סרטים אמריקאים לרוסית. אם היו רואים את gravity באנגלית, היו חוסכים מכולנו את הרשלנות