צילום מדהים של ערפילית אוריון כפי שלא נראתה מעולם

בתמונה רואים בבירור אבק וגז מוארים על ידי כוכבים בערפילית אוריון

אסטרונומים הצליחו לייצר תמונות מרהיבות במיוחד תוך שימוש בטלסקופ אינפרה-אדום מתוצרת בריטניה הנמצא בהוואי. המצלמה Wide Field Camera (WFCAM), נבנתה במרכז הטכנולוגי לתחום האסטרונומיה באדינבורו, והיא מצלמת האינפרה-אדום החזקה ביותר בעולם.

כדי לנסות את היכולת של המצלמה החדשה, ביקשו המדענים המפעילים אותה לצלם איזור של יצירת כוכבים בקבוצת אוריון, הנמצאת במרחק 1,500 שנות אור מאיתנו. המצלמה מכסה שטח של השמים שלא היה ניתן להשיגו בתמונה אחת עד כה.

היכולת לצפות בשטח גדול בבת אחת, עם גלאים מהשורה הראשונה, עושה את WFCAM למכשיר הצפיה באינפרה אדום המהיר בעולם ללא מתחרים, אמר ד"ר אנדי אדמסון, מנהל התפעול בטלסקופ הוואי, על פסגרת הר מאונה קיאה.

התצפית המלאה של אוריון כוללת איזור גדול פי 1,200 מאשר ניתן היה לצפות במצלמת האינפרה-אדום הקודמת של הטלסקופ בהוואי – UFTI. השטח גם גדול פי 3,600 מזה המכוסה בידי מצלמת האינפרה-אדום של טלסקופ החלל האבל הקרויה ניקמוס (Nicmos).
האסטרונומים שילבו תצפיות באמצעות כמה מסננים בחלקים שונים של תחום האיפנרה-אדום, ולפיכך ניתן לראות היטב את ענני הגז והאבק בחלק הדרומי של ערפילית אוריון, איזו עשיר ביצירת כוכבים חדשים.
התמונות חשפו לא רק את הקצבות המוארים של העננים אך גם אלפי כוכבים צעירים שאחרת היו חבויים מהעין באור הנראה בשל הגז והאבק.
WFCAM צופה באור האינפרה-אדום או קרינת החום, המהווה מפתח להבנת טבעם של עצמים אסטרונומיים מסוגים רבים. בין היתר מדובר בכוכבים בגלקסיה שלנו ומעבר לה, עננים בין כוכביים, הכוכבים הכושלים המסתוריים הידועים כננסים חומים, וכן קוואזרים בקצה היקום הנראה.

ד"ר פול הירסט, Hirst, מדען האחראי על מכשיר ה- WFCAM אומר: "נעשה שימוש ב- WFCAM לסרוק את השמים בתחום האינפרה-אדום, ונגלה עצמים חלשים פי 100 מאלו שניתן לראות במכשירים הקיימים החזקים ביותר. תוכנית הסקירה תארך שבע שנים והיא תספק לאסטרונומים תמונה של השמים באינפרה אדום בעומק שהיה בלתי ניתן להשגה עד כה."