צוות חוקרים אמריקאי במאמץ לאתר חלקיק חמקמק

פיסיקאים ממעבדת המחקר “פרמילאב” שבארה”ב צפו לראשונה בהתנגשויות חלקיקים תת-אטומיים

בוזון היגס. איור: מעבדות פרמי (פרמילאב)

בסדרת ניסויים חדשה שבוצעה ב”טווטרון” – מאיץ החלקיקים בעל רמת האנרגיה הגבוהה בעולם – צפו לראשונה פיסיקאים ממעבדת המחקר “פרמילאב” שבארה”ב בהתנגשויות חלקיקים תת-אטומיים.

זאת, במסגרת מאמצים מתמשכים לאתר חלקיק תת-אטומי חמקמק אך חשוב, הידוע בשם היגס. חלקיק זה תורם במסתו לחלקיקים אחרים. רמזים אפשריים על החלקיק היגס הושגו בשנה שעברה, כשחוקרים ביצעו ניסוי של התנגשות חלקיקים במאיץ אלקטרון -פוזיטרון. הניסוי בוצע במרכז הארגון המדעי הבינלאומי שבז'נווה, זמן קצר בטרם נסגר.

בדומה למאיץ אלקטרון-פוזיטרון, הטווטרון לוכד באמצעות קרניים חלקיקים תת-אטומיים, פרוטונים ואנטי-פרוטונים, ויורה אותם לכיוונים מנוגדים בערוץ מעגלי. לאחר שהקרניים יוצרות אנרגיה מספקת, הן מתנגשות חזיתית בפיצוץ זעיר אך אינטנסיווי, במרכזם של שני גלאי ענק. הגלאים בוחנים את תוצרי ההתנגשות.

זוהי סדרת הניסויים הראשונה המבוצעת בטווטרון מאז .1997 בתוך כך, נבנה מאיץ חלקיקים חדש, שזכה לכינוי “המזרק הראשי”, במטרה להזין את הפרוטונים והאנטי-פרוטונים לתוך הטווטרון, בו מתבצע תהליך ההאצה הסופי שלהם.

לדברי חוקרים, לסדרת הניסויים החדשים יש פוטנציאל לגילוי ממצאים פיסיקאליים שונים, בהם:

* ראייה למודל תיאורטי הטוען לסימטריה מושלמת בין יונים ותת-אטומים, המאחדת בין כל היסודות בטבע כאבני בניין.

* בחינת השערות לקיומם של מימדים נוספים ביקום.

* הבנה טובה יותר של הקווארק – חלקיק יסוד שנתגלה ב”פרמילאב” ב-1995.